פרסי דאג'ונג 2018: המועמדויות

עברו שנתיים מאז ראיתי את "רכבת לבוסאן". הסרט הדרום קוריאני האחרון שהעיף לי את המוח. מאז ראיתי עוד קוריאני אחד או שניים, אבל הם היו חלשים. הסרט הקוריאני היציג של השנה, "בערה" של לי צ'אנג דונג, אמור לצאת להקרנות מסחריות בישראל בקרוב, ואני כנראה אלך לראות אותו, אבל עם חשש לא קטן, כי "שירה", סרטו הקודם של אותו במאי, די שיעמם אותי. אומרים שהחדש, "בערה", יותר טוב, והביקורות די מתעלפות. "בערה" הוא גם נציג דרום קוריאה לאוסקר השנה, והוא סרט מאוד מדובר בעולם, עם סיכוי לא קטן באקדמיה האמריקאית.

בינתיים אני ממשיך לחפש סרטים קוריאנים מסקרנים. אז אני אסקור כאן את רשימת המועמדים לפרס האקדמיה לקולנוע של קוריאה, פרס הדאג'ונג. המועמדויות פורסמו לפני כשבועיים, אבל אני הייתי עסוק בפסטיבלים של טורונטו ושל חיפה. עכשיו התפניתי להעיף מבט בסרטים המובילים בקוריאה של 2018. אז נתחיל עם מה ששמעתי עליו כבר: "בערה", של לי צ'אנג דונג, קיבל מהאקדמיה הקוריאנית 8 מועמדויות לפרס: הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, שחקנית מבטיחה, צילום, תאורה, ומוסיקה.

אבל "בערה" הוא לא הסרט המוביל במספר המועמדויות. יש עוד כמה סרטים שיתנו לו פייט הגון על הפרס. הבולטים שביניהם הם:

המרגל שעלה צפונה (The Spy Gone North) – יונג-בין יון

סרט שמצד אחד נראה סיפור מותח ומורט עצבים, ומצד שני, דרמה פוליטית יבשה. ואולי זאת דרמת תככים פוליטית מלאת יצרים, ואולי זה סרט ריגול ללא אקשן. ואולי הכל בבת אחת. מבוסס על סיפור אמיתי, "המרגל שעלה צפונה" מתרחש ב-1993, כאשר גיבור הסרט מגויס ע"י השלטון בדרום קוריאה כדי לחדור אל המדינה הצפון הקוריאנית הסמוכה והסגורה כדי להשיג מידע מפורט על מתקני הגרעין שהשמועה טוענת שהם מפעילים. הסרט אמור לתעד את כל תהליך הגיוס (שתחילתו נראית כאן), החדירה המוצלחת למדינה מצפון דרך עשיית עסקים עם צפון קוריאנים בבייג'ין, ועד פגישה עם מנהיג המדינה הצפון קוריאנית בכבודו ובעצמו. הכל הולך מצוין עד שהשלטון בדרום קוריאה מוחלף בבחירות דמוקרטיות, והמרגל תקוע עכשיו עמוק בצפון, עם שלטון ששינה את סדרי העדיפויות, ולא תומך במטרה המקורית יותר.

"המרגל שעלה צפונה" הוקרן בפסטיבל קאן האחרון (במסגרת הקרנות חצות מחוץ לתחרות), והביקורת שאני קראתי על הסרט טוענת שהצפיה אמנם קצת מתסכלת, כי הסרט כמעט ואין בו אקשן במובן המקובל של סרטי ריגול, אבל צופים סבלנים יזכו לקתרזיס עוצמתי בחלק האחרון של הסרט הארוך הזה (שעתיים ועשרים), כי המתח והחרדה לגורלו של המרגל מאוד מוחשיים (לדברי המבקר).

"המרגל שעלה צפונה" הוא הסרט המוביל את רשימת המועמדויות לפרס הדאג'ונג של האקדמיה הקוריאנית לקולנוע, עם 13 מועמדויות: פרס הסרט, בימוי, 2 שחקנים ראשיים, שחקן משנה, תסריט, צילום, עריכה, עיצוב אמנותי, תאורה, תלבושות, הפקה, ופרס טכני.

1987 – עוד יבוא יום (1987When the Day Comes) – ג'ון הואנג ג'אנג

לפי מה שקראתי, הסרט הזה נוגע בעצב חשוף בציבוריות הקוריאנית. היכולת לדבר. למחות. להתנגד. ב-2016 העם הקוריאני מחה בהמוניו על שחיתות שלטונית, והמחאה הביאה, בסופו של דבר, להדחתה של נשיאת המדינה. הסרט הזה של ג'ון הואנג ג'אנג חוזר 30 שנה אחורה, לפעם הקודמת שהפגנות המוניות הביאו לשינוי שלטוני. ב-1987 דרום קוריאה היתה תחת שלטון צבאי, ומחאות המוניות הביאו להחלפת השלטון ולבחירות דמוקרטיות. זה היה אמנם תהליך ארוך שלקח מספר שנים, אבל העם דיבר. כמו עכשיו, גם אז התעוררה מחאה המונית שהצליחה לערער את השלטון. לפי מה שקראתי, הסרט הזה לא מתאר את ההפגנות ואת הדרך להחלפת השלטון, אלא הוא הולך מעט אחורה, אל המקורות של אותה מחאה, ואיך היא התגלגלה. אני מתאר לעצמי שהמחאות עצמן הן סצינות השיא של הסרט, בסוף. זה מתחיל ממותו של סטודנט בחקירה של המשטרה החשאית. ההוראה של השלטון היא לכסות על הפאשלה, ולשרוף את הגופה לפני שהשערוריה תפרוץ, אבל ביצוע ההחלטה מתעכב, ולאט לאט הסיפור דולף החוצה, והזעם מתחיל להתפשט. הסרט יתאר קווים נראטיבים של כמה וכמה דמויות מסביב למוות של הסטודנט, ואם הכל ילך כמו שצריך, המחאה הזאת תתפוצץ בסוף מרגש.

"1987 – עוד יבוא יום" מועמד ל-11 פרסי דאג'ונג: פרס הסרט, בימוי, שחקנית, שחקן, תסריט, צילום, עריכה, תאורה, תלבושות, מוסיקה, והפקה.

המבצר (The Fortress) – דונג-היוק וואנג

לכאורה, סרט הסטורי דומסטי שלא אמור לעורר בי עניין. למעשה, כבר ראיתי לפחות סרט אחד כזה מדרום קוריאה שהפך לרכבת רגש ואקשן מרתקת (קראו לו "האדמירל. זרמים גועשים". הנה תזכורת). הטריילר של "המבצר" נראה מסקרן, כי נראה שיש בו אקשן מסחרר, והרבה אמוציות. במאה ה-17, המלך ואנשי חצרו נסוגים אל מבצר מבודד, כשכוח פולש משתלט על המדינה. תחת מצור, ועם הלחץ הגובר של אספקת המזון המתדלדלת, על המלך להגיע להחלטה: להגן על חיי אנשיו בכל מחיר, גם אם המחיר הוא השפלה וכניעה, או לצאת להילחם כנגד כל הסיכויים, למות כגיבורים. קונפליקט דרמטי פשוט שלפי הטריילר עטוף באקשן מרשים ובהרבה אמוציות.

"המבצר" מועמד ל-10 פרסי דאג'ונג: פרס הסרט, בימוי, שחקן, תסריט, צילום, עריכה, עיצוב אמנותי, תאורה, תלבושות, ומוסיקה.

בחברת אלים: 49 הימים האחרונים (Along with the Gods: Last 49 Days) – יונג-הואה קים

לי זה נראה שטויות במיץ. מסתבר שזה פרויקט שובר קופות. עיבוד לאיזשהו קומיקס, ובכלל סרט המשך להצלחה קודמת, זה אמור להיות משהו שמתרחש בעולם הבא, שם "השומרים" הם סוג של מלאכים שעדים במשפט של נשמה שהגיעה לשם. אלהים יעשה איתם עסק: הם יניחו לנשמה שלו להמשיך להתגלגל גם אם לא מגיע לו, אבל בתמורה הם צריכים להביא לו נשמה אחרת במקומה. ויש גילויים על חייהם הקודמים, לפני שהפכו ל"שומרים", לפני אלף שנה.

לי זה נשמע שטויות (הנה הטריילר), וזה גם לא סוג הסרטים שמועמדים לפרסים בדרך כלל, אבל "בחברת אלים וגו'" מועמד ל-7 פרסי אקדמיה בדרום קוריאה: פרס הסרט, בימוי, עריכה, עיצוב אמנותי, תלבושות, הפקה, ופרס טכני.

מאמין (Believer) – האה-יונג לי

כשאני חושב על סרטים קוריאנים, לרוב אני חושב על סרטים כמו "מאמין". רימייק לסרט של ג'וני טו ההונג-קונגי, מדובר בסרט אקשן שלכאורה הוא גנרי למדי: סיפור על בלש משטרה שחוקר קרטל סמים אדיר מימדים. פיצוץ במעבדת סמים בא לעזרתו, שכן הניצול היחיד מהפיצוץ, ועוד אשה אחת שמאמינה שהיא היתה בעצם המטרה – שניהם באים לעזרתו של הבלש, ועכשיו, כשיש לו מידע פנימי שמספקים לו אנשים המונעים מתחושת נקם על הנסיון להרוג אותם, העבודה תהיה יותר קלה. או שלא. כי הבוס של הקרטל הזה הוא איש דיסקרטי במיוחד.

אז חגיגת האקשן מתחילה. הטריילר נראה מצוין

"מאמין" מועמד ל-7 פרסי דאג'ונג: פרס השחקן, שחקן משנה, שחקנית משנה, צילום, עיצוב אמנותי, מוסיקה, ופרס טכני.


אלו הם הסרטים המובילים את רשימת המועמדויות של פרס האקדמיה הדרום קוריאנית לקולנוע לשנת 2018. טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-22 באוקטובר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s