ילד יפה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Beautiful boy)

ככה הוליווד עובדת. הוליווד זה ביזנס. כסף. והוליווד מפחדת מאוד על הכסף שלה. למה להשקיע במשהו מקורי, כשאפשר ללכת על בטוח, משהו שכבר הוכיח את עצמו. אז או שעושים סרטי המשך אינסופיים למותגים מוכרים, או שמביאים במאים שכבר הוכיחו את עצמם בסרט קטן (אמריקאי או לא), שמים ביד שלהם תסריט, ו…יאללה. תדפיס לנו דולרים.

פליקס ואן כרונינגן הבלגי עשה לפני כמה שנים סרט שהיה מועמד לאוסקר. אני לא מאוד התלהבתי מ"המעגל השבור", אבל היו הרבה שכן, אז הוא הוזמן לאמריקה, קיבל ליד פרויקט שכבר הסתובב שם, תרם את מה שיכול היה, ועשה סרט על התמודדות של גבר עם ההתמכרות של בנו לאלכוהול ולסמים (כי מי שעשה סרט על התמודדות של זוג אוהבים עם מחלת ילדתם הקטנה, יקבל משהו דומה גם בהוליווד. לא מהמרים על סיכונים שם באמריקה).וכל הדברים שלא אהבתי בסרט הקודם של ואן כרונינגן חוזרים גם כאן, וביתר הדגשה. כמו בסרט הקודם, גם כאן משחק הבמאי עם הזמנים. מצד אחד, זה קולנוע מרשים. המעברים בין הזמנים לא מסומנים, ברובם אינטואטיבים, אבל לרגע אני לא מאבד את עצמי בהבנה של איפה בדיוק הסיפור נמצא, ומה בדיוק קורה. ומצד שני, המשחק האינסופי בזמנים שובר כל הזמן את הקו הרגשי. במקום להיות עם הדמויות שלי ברגע הדרמטי (מה שנקרא בשפת השחקנים In The Moment), הסרט כל הזמן רוקד הלוך ושוב בין הווה לעבר, או בין הווה לעתיד, או בין עבר לעתיד להווה. ואן כרונינגן אפילו משתמש תכופות במה שנקרא בשפה המקצועית Overlap, כלומר בהתחלת הסאונד של הסצינה האחרת עוד לפני שהנוכחית נעלמה מן המסך, והאפקט שזה יוצר הוא אפקט של כיווץ הדרמה. במקום לתת לי להתרגש ביחד עם הדמויות, אני קופץ כל הזמן בין רגעים, לא מספיק להתרגש מאף אחד מהם, ומאבד את שניהם. וכשכל הסרט בנוי ככה, אני נשאר בחוץ, מחוץ לרגש ומחוץ למעורבות בחיי הדמויות.

בעיה נוספת שהיתה גם בסרט הקודם היא השטחיות של הסיפור. קראתי כמה ביקורות על הסרט לפני שראיתי אותו, וכולן אמרו ש"ילד יפה" הוא כמו סרט מוזמן מטעם המועצה למלחמה בסמים. המבקרים טענו את זה בעיקר בגלל כותרות הסיום שמוסרות נתונים סטטיסטיים על גודל התופעה של המשתמשים בסמים בארה"ב. אני חושב שההרגשה הזאת נובעת יותר בגלל שהסרט הזה לא ממש נכנס לעובי הקורה של הסיפור הפרטי של משפחת שף. הנער נכנס למוסד גמילה. הנער יוצא ממוסד גמילה. מה קרה שם, בזמן שהוא היה שם? לא מראים. הוא משתמש. הוא מפסיק. הוא כבר כמה חודשים לא נגע בסם. הכל ברמת ההצהרה. הוא נמצא בשיעור. מישהי מסתכלת עליו. הופ, הם זוג. אין ממש כניסה לתהליכים הדרמטיים של הדמויות, כך שאני לא באמת מקבל הצצה אל תוך התהליכים הנפשיים המובילים את הנער ביגון שאולה, ואת האב בספירלה רגשית אינסופית של אהבה ואכזבה.

"המעגל השבור" היה סרט על שני מוסיקאים, וואן כרונינגן הביא את המוסיקה גם לכאן, אבל השימוש שהוא עושה במוסיקה, יפה ככל שתהיה, הוא שימוש עצלני. במקום להאט את הקצב, לפרוט את הרגעים הדרמטיים לפרוטות, ולתת לי להרגיש את הדמויות ברגעי הניצחון וברגעי הכשלונות שלהן, קופץ הבמאי קדימה ואחורה כל הזמן, מנגן שירים מוכרים יותר ופחות, ובונה סביבם סוג של וידאו קליפים. וכך הקולנוע הזה, מרשים ככל שיהיה, הופך למרהיב ויזואלית, אבל ריק וחסר כל רגש.

טימותי שאלמה מנסה ככל יכולתו לגלם את דמות הנער חסר היכולת להתמודד עם דחפיו שלו עצמו, אבל התסריט כמעט ולא מספק לו חומר דרמטי. זהו סטיב קארל שכן הרשים אותי, למרות שואן כרונינגן מקלקל כמעט כל רגע דרמטי שלו. הרגע היחיד שהעלה קצה של דמעה אצלי בסרט הזה היה רגע שבו ואן כרונינגן נרגע לרגע עם מחול הזמנים שלו, ונשאר עם רגע דרמטי אחד, בו האב, בגילומו של קארל, שהוא אדם רגוע וסופג את הכל, הרגע שבו הוא מתפרץ הוא רגע מרגש. כמעט. כי אז חוזר הבמאי לשיטת הבימוי שמנקזת החוצה את כל הרגש שהיה יכול להיות כאן.

מאז שהסרט הזה הוצג בסצינת הפסטיבלים לפני כמה חודשים, כולם אומרים פחות או יותר את אותו הדבר: סרט בינוני, שחקנים מעולים. אני פחות או יותר מסכים. סטיב קארל מצוין (עד כמה שניתן), טימותי שאלמה משתדל, והצוות התומך עושה עבודה מכובדת. הבמאי מקלקל את החגיגה (או שמא אומר: חוגג יותר מדי). "ילד יפה" הוא סרט מאוד זניח ונשכח מבחינתי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s