האחים סיסטרז: הביקורת

(שם הסרט במקור: The Sisters Brothers)

ז'אק אודיאר הוא במאי שלא עובד מהר. את הסרט הראשון שלו הוא ביים ב-1994. את השמיני שלו הוא ביים ב-2018. 8 סרטים ב-24 שנים. לא עובד מהר, אבל כמעט כל סרט מקבל הרבה תגובות חיוביות. שבעה מתוך שמונת סרטיו גם הופצו בישראל, וזכו בהרבה פרסים. אחד מהם ("נביא") היה מועמד לאוסקר. אחר ("דיפאן") זכה בפרס הראשון בפסטיבל קאן. אז הנה, סרטו השמיני של הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר הוא גם סרטו הראשון באנגלית, סרטו הראשון בארצות-הברית.

וזה, האמת, הגיוני. אודיאר הרי נשען ביצירתו על קולנוע ז'אנרי הוליוודי קלאסי. סרטי פשע למינהו. "לבי החסיר פעימה" מ-2005, למשל, היה רימייק לסרט אמריקאי משנות ה-70. אז הנה אודיאר נוסע לארה"ב לעשות מערבון. במאי איכותי מגיע למקום שהשפיע עליו כדי לבדוק את המקור לכל היצירה שלו. והתוצאה: לבד מסרטו הראשון (שלא ראיתי), מדובר לטעמי בסרטו החלש ביותר של אודיאר בקריירה.

אני לא יודע מה קרה פה. אולי זה הריחוק מהסביבה הטבעית. אולי העובדה שלמרות שהוא בדרך כלל נשען על המקור ההוליוודי, עדיין הוא עושה סוג של עיבוד למקור כדי ליצור משהו חדש, אבל ב"אחים סיסטרז" יש משהו מאוד לא מעובד. משהו מבולבל אפילו. אני לא ממש יודע מה ואיך אודיאר, ושותפו הקבוע לכתיבה תומא בידגאן, מה הם ניסו להשיג. הסרט מתרחש ב-1851, אבל יש איפשהו באמצע הסרט איזשהו דיאלוג המתעסק בשיטות שלטון חדשות. באופי האידאי של הדבר המוזר הזה שנקרא דמוקרטיה. הדיאלוג הזה נדמה לי כתלוש לחלוטין מכל מה שמתרחש בסרט הזה, כי מדובר כאן על קאובויז, וסוסים, ואקדחים, ולא דרמה פוליטית, אבל נדמה לי שזה היה אמור להיות לב העניין בכל הסיפור: הפחד משינוי משתק את האנשים. בסוף הסרט הרי חוזרים האחים סיסטרז אל המקום שבו הכל התחיל, כאילו כדי לחיות חיים מוכרים, ללא שינוי, מבלי להודות בכך שהרבה השתנה בדרך. אבל דבר ממה שקורה בסיפור לא באמת תומך בתיזה הזו על השינוי.

כי יש כאן סיפור על אדם שמצא שיטה מתוחכמת למצוא זהב בחינם. ויש אנשים שרודפים אחריו, כל אחד מסיבותיו הוא, כדי להרוג אותו ולשים את היד על ההמצאה שתשנה את ההסטוריה, ובעיקר תשנה את מאמן המזומנים בכיס. הבעיה של הסרט הזה (או אחת הבעיות שלו) היא חוסר האיזון שלו. הממציא המבריק נודד יחד עם ידיד/משגיח/ אויב פוטנציאלי, שמקריין חלק מהסרט, אבל החלק הכללי שלהם בסרט (זמן המסך שלהם) מועט מאוד. רואים מהם קצת, ואז שוכחים מהם לחצי סרט. עד שהאחים סיסטרז מגיעים אליהם, פחות או יותר.

והחלק של האחים האלו – לא ממש ברור למה הם עוקבים אחריהם. כי יש איזשהו איש עשיר ששלח אותם בעקבותיו. הסוד הזה, על השיטה החדישה למצוא זהב, הסוד הזה מתגלה רק אחרי חצי סרט בערך. עד אז זה סתם מסע לא באמת מעניין. ורובו גם מתרחש בחושך. לא ממש רואים מה קורה. כבר הסצינה הראשונה מתרחשת באפילה. זה רעיון ויזואלי יפה לצלם הבזקי יריות בחושך. אבל אי אפשר לבסס סרט שלם רק על זה, כי האחים סיסטרז אמורים להיות אלופים בקרבות של יריות, ולצאת בחיים ממצבים קשים, אבל אם לא רואים אף פעם איך הם עושים את זה, כי הכל חשוך מאוד, אז משהו במערכת היחסים שלי עם הדמויות נפגם.

מה גם שלהרגשתי גם השחקנים הראשיים לא ממש הבינו את הסרט הזה. ג'ון סי ריילי וחואקין פיניקס הם האחים, אבל להרגשתי הכימיה ביניהם לא עובדת. לא רק שלא הרגשתי את הקשר ביניהם (לפעמים הרגשתי שג'ון סי ריילי מנסה בכל כוחו לשחק את הדמות שלו, אבל בנפרד, לבד מפיניקס), והאח סיסטרז השני, פיניקס, מנסה לשחק את הנהנתן השתיין, רק שהוא לא ממש נהנה מזה, ולא ממש נותן לי את ההרגשה שמדובר בשני אחים שרבים מדי פעם, אבל שאכפת להם אחד מהשני בסופו של דבר. וג'ייק ג'ילנהול, בסיפור הנוסף – הוא מופיע מעט די על המסך, ולא ממש משאיר אחריו איזשהו רושם.

ואז, לקראת הסוף, אחרי סרט שלם שנסחב די בעצלתיים ולא ממש מעניין, פתאום הרגשתי שז'אק אודיאר לחץ על דוושת הגז, והסיפור עובר להשלמת מהלכים נראטיביים במהירות שלא באמת משאירה איזשהו מקום להבנה רגשית.

בקיצור – ז'אק אודיאר הוא במאי נהדר שלהרגשתי התברבר דווקא בגלל שהוא התקרב למקורות שלו, כי הפעם הוא לא ממש עשה להם עיבוד. סרט מפוספס.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s