איריס 2019: המועמדויות

לפני 3 שבועות התקיים בקנדה טקס חלוקת פרסי האקדמיה לקולנוע. כתבתי עליו כאן. שבוע וחצי לאחר מכן התפרסמו המועמדויות לפרס האקדמיה של חבל קוויבק בקנדה. אני, כמובן, הייתי עסוק בענייני עבודה וחג, ופספסתי את זה, אבל אני משלים עכשיו (כי מוטב מאוחר וגו').

כמו תמיד, חלק מהסרטים שמועמדים לפרס האקדמיה הלאומית בקנדה מועמדים גם לפרס אצל הקוויבקים, אבל חלק אחר מהמועמדים מקבל דגש בחבל הארץ אליו הם מרגישים שייכים יותר, ומעניין אותי לבדוק אילו סרטים קיבלו כבוד מהאקדמיה שם.

אני אתחיל את הסקירה מהסרטים שכבר סקרתי ברשימת המועמדויות של האקדמיה הלאומית בקנדה:

"מושבה" (Une Colonie), הסרט שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס הקנדי, ונראה על פניו כמו סרט התבגרות רגיש ויפה (טריילר), הסרט הזה מועמד ל-9 פרסי איריס של האקדמיה הקוויבקית: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקן משנה, 3 שחקנים/ות מבטיחים/ות, ליהוק, ואיפור.

"בראשית" (Genèse), פסיפס סיפורי התבגרות שהיה מועמד ל-3 פרסים באקדמיה הגדולה יותר (ולא זכה), מועמד אצל הקוובקים ל-5 פרסי איריס: פרס הסרט, שחקן, שחקן משנה, עריכה, ואיפור.

ו"האפילה הגדולה" (La Grande Noirceur), פנטסיה אפוקליפטית שחורה שזכתה ב-5 פרסי אקדמיה בטקס הלאומי, מועמדת ל-8 פרסי איריס: פרס הסרט, בימוי, עיצוב אמנותי, צילום, סאונד, עריכה, מוסיקה, ותלבושות.

אבל לא לשם כך התכנסנו. מעניין אותי לבדוק את הסרטים שהקוויבקים נותנים להם יחס מיוחד, ואולי לחפש אותם בעתיד. וכך, הסרט המוביל את רשימת המועמדים לפרס האיריס הוא

1991 – ריקרדו טרוגי

לריקרדו טרוגי הזה יש קטע. לפני כעשור הוא ביים סרט שנקרא "1981". לפני חמש שנים הוא ביים סרט שנקרא "1987". עכשיו הוא ביים סרט שנקרא "1991". בכולם הוא משחזר פרק מעברו שלו (לדמויות הראשיות בסרטים האלו קוראים…ריקרדו טרוגי). טרוגי הוא יליד תחילת שנות ה-70. בסרטים הקודמים הוא שחזר פרקים מנערותו. בסרט החדש הוא כבר בן 21, סטודנט לתסריטאות. כאשר אהובתו, הבחורה שהוא כל כך רוצה, אומרת לו שהיא נוסעת לפרוג'יה, איטליה, במסגרת תוכנית של חילופי סטודנטים, הוא קופץ על ההזדמנות ונוסע איתה, למרות שאין לו ממש מספיק כסף, ולמרות שהוא לא ממש יודע איטלקית (למרות שהוא ממוצא איטלקי בעצמו).

מצפייה בטריילרים של הסרטים שלו, ניכר שטרוגי שם דגש על אווירה מחויכת, על קצב קומי ראוי, ועל סטייל צבעוני והרבה מוסיקה מהתקופה.

"1991" מועמד ל-16 פרסי איריס: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, עיצוב אמנותי, צילום, סאונד, עריכה, אפקטים, מוסיקה, תלבושות, איפור, עיצוב שיער, ופרס הקהל.

עבור אלו שלא קוראים אותי (À tous ceux qui ne me lisent pas) – יאן ז'ירו

נדמה לי שיש בסרט הזה כוונה כנה לספר סיפור על השפעתה של האמנות על האדם, רק שלהרגשתי, לאחר קריאה על הסרט וצפייה בטריילר, יש כאן, בסופו של דבר, סיפור בנאלי ולא מספיק ספיציפי.

סיפור על משורר שמתפרנס, בינתיים, מעבודות דחק, ואהבתו/ כיבושו האחרון – אם חד הורית. הבן המתבגר שלה עובר תהליך שמעביר אותו מאנטגוניזם לאורח החדש בחייה של אימו ועד להערצה למשורר הזה. הבעיה היא שסוף טוב כנראה לא יהיה פה.ואולי אני טועה, ובסרט הזה יש הרבה יותר נשמה ממה שנדמה לי במבט ראשון. "עבור אלו שלא קוראים אותי" מועמד ל-12 פרסי איריס: פרס הסרט, בימוי, תסריט, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, עיצוב אמנותי, צילום, עריכה, תלבושות, איפור, ועיצוב שיער.

בולדוק (La Bolduc) – פראנסואה בובייה

כשמדברים על פרסי אקדמיה לקולנוע של קוויבק, מדברים על סרט כמו "בולדוק". סרט שמדבר, כנראה, קודם כל, לאנשי המקום הזה. ועם זאת, מצפייה בטריילר, נדמה לי שהסרט הזה יכול לגעת גם באנשים מחוץ לקוויבק.

כי הבולדוק הזאת, מסתבר, היתה זמרת מאוד מפורסמת בקוויבק של שנות ה-30 של המאה הקודמת. והסרט הזה נוגע בצורה פשוטה וישירה מאוד בכל מי שמכיר את השירים האלו (ותושבי קוויבק, בעיקר המבוגרים יותר, כנראה מכירים כל תו בשירים שלה). מקריאה על הסרט הזה, ומצפיה בטריילר, נדמה לי שיש כאן קצת יותר מסיפור ביוגרפי סטנדרטי. הסרט הזה מסתכל על סיפור הצלחתה של בולדוק דרך הפריזמה של המאבק לזכויות נשים. הצורך של אשה, כל אשה, להביע את עצמה בנפרד מבעלה, בן זוגה, חוסר הבושה לשיר על חיים של נשים (תראו בתחילת הטריילר איך היא שרה על בישול), וההשראה שההצלחה של האשה הזאת מביאה לחיי אלו שמעריצות אותה, ובראשן – הבת שלה. מבלי להכיר את הזמרת הזאת, הטריילר הזה ריגש אותי:

 

"בולדוק" מועמד ל-11 פרסי איריס: פרס הסרט, שחקנית, עיצוב אמנותי, צילום, סאונד, עריכה, אפקטים, תלבושות, איפור, עיצוב שיער, ופרס הקהל.

אנתולוגיה של עיר רפאים (Répertoire des Villes Disparues) – דני קוטה

דני קוטה הפך לשם שפסטיבלים חושקים ביקרו, אבל הביקורות שאני קראתי על סרטיו ("ויק+פלו ראו דב", "בוריס בלי ביאטריס") נתנו לי את ההרגשה שהבמאי הזה אמנם מוכשר, ויש לו יכולות ליצור סצינות וסיקוונסים יפהפיים, אבל הוא גם מתאהב יותר מדי באמנותיות של סרטיו, ואין בהם ממש אמירה עמוקה, או אפילו קוהורנטיות שלמה. נדמה שזה גם המצב עם סרטו האחרון: סיפורה של עיירה קטנטנה ומושלגת. בתחילת הסרט בחור צעיר עושה תאונה ונהרג (אולי הוא עשה את זה בכוונה. התאבד. אולי). אנשי העיירה הקטנה מתאבלים, אבל דברים מוזרים מתחילים לקרות. המתים (אולי) מתחילים לחזור. הסיפורים של סרטיו של קוטה תמיד נשמעים מעניינים על הנייר. התגובות שקראתי לסרטיו מבין אלו שראו אותם גורמות לי לפקפק. גם הטיזר לסרט האחרון לא באמת פותר לי את התהייה. ובינתיים, "אנתולוגיה של עיר רפאים" מועמד ל-10 פרסי איריס: פרס הסרט, בימוי, שחקנית, שחקנית משנה, ליהוק, עיצוב אמנותי, צילום, תלבושות, איפור, ועיצוב שיער.

 

עד כאן המועמדים העיקריים לפרס האיריס של האקדמיה הקוויבקית לקולנוע. עוד כמה הערות:

"הגלחליליות עזבו", סרט יפהפה שראיתי בפסטיבל טורונטו, ושהוקרן גם בפסטיבל חיפה האחרון, אמנם לא מועמד לפרסים הראשיים, אבל האקדמיה הקוויבקית בכל זאת פינקה אותו ב-6 מועמדויות לפרס האיריס: פרס השחקנית, שחקן, סאונד, מוסיקה, פרס הקהל, ופרס הסרט היציג של קוויבק (מה שזה לא אומר).

סרטו האחרון של דני ארקאן ("שיחות מלוכלכות", "שיחות נפש"), שנקרא "נפילתה של האימפריה האמריקאית" זוכה להתעלמות כמעט מוחלטת מהאקדמיה הקוויבקית, שנתנה לו רק 4 מועמדויות: לפרס שחקן המשנה, שחקן/ית מבטיח/ה, פרס הקהל, ופרס הסרט היציג של קוויבק.

ולסיום, הנקודה הישראלית:

ברשימת המועמדויות יש מקום נרחב לסרטים דוקומנטרים, והם זוכים ל-4 קטגוריות שונות (הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר, צילום, עריכה, וסאונד). הסרט הישראלי המצוין והמאוד מרגש "אחיות" של דנאי אילון מומן בחלקו ע"י גוף שידור קנדי, והוא זכאי להיות מועמד לפרס בקנדה, והוא אכן זכה ל-2 מועמדויות: לפרס הצילום, ולפרס העריכה.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-2 ביוני.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s