פסטיבל ירושלים 2019: השורקים

(שם הסרט במקור: La Gomera)

יש לי יחסי אהבה-שנאה עם קורנליו פורומבויו. הוא מספר סיפורים מוכשר, ובאותה נשימה, הוא דואג להכפיף את אותם סיפורים למדיום הקולנועי בצורה שמעדיפה את הצד התיאורטי של הקולנוע, ולא את הסיפור או את הדמויות. כך היה ב"שם תואר משטרה", וכך היה גם ב"12:08 מזרחה לבוקרשט" (שהתרחש בתחנת טלויזיה, והיה סרט שהכניס את הסיפור ההסטורי של רומניה לקונטקסט ויזואלי), וגם "כשערב יורד על בוקרשט או מטובליזם" (כאן הביקורת שלי) עסק בסיפור של במאי קולנוע ושחקנית.

וכך גם סרטו האחרון של פורומבויו, "השורקים".באמצע הסרט, פתאום, דפיקה בדלת. בדלת – גבר לא מוכר, שלא נראה לפני כן בסרט, ולא יראה אחרי. הוא אומר שהוא במאי קולנוע, והוא מתלהב מהלוקיישן שבו הם נמצאים עכשיו, והאם הוא יכול להיכנס פנימה ולהתרשם מהלוקיישן יותר לעומק. והוא, כמובן, מדבר באנגלית, כי הוליווד וזה. זה כבר סרט שני שפורומבויו מנסה לביים בקלילות, לחבר את היצירה שלו לקהל הרחב ולעשות סרטים קומוניקטיבים ומהנים (גם "האוצר", שכמעט והופץ בישראל, אבל לא, היה מעין צ'יזבט חביב, סיפור אגדה שכזה). והנה הפעם מדובר בסרט פשע רומני, כזה שכולם בו עובדים על כולם, מרמים את כולם, בשביל כסף, בשביל אהבה, בשביל לחיות.

אבל פורומבויו לא באמת מתעניין בסיפור שהוא עצמו מספר. יותר מעניין אותו להעיר הערה אירונית על הקולנוע ההוליוודי הפופולרי, לצחוק עליו. כך, למשל, סצינה אחת היא חיקוי של אחת הסצינות הכי מפורסמות בהסטוריה של הקולנוע, סצינת המקלחת ב"פסיכו". מה גם שמנהל המלון שבו נמצאת המקלחת לא ממש נורמלי. גיבור הסרט קובע איפשהו במהלך הסיפור פגישה להעברת מידע סודי. הפגישה נקבעת בסינמטק, במהלך הקרנה של איזשהו מערבון אמריקאי קלאסי. סצינת השואו-דאון המרכזי נקבעת לסט צילומים נטוש. וכמובן ישנו הסוף, הסצינה האחרונה, שהיא כמו הערה סרקסטית של פורומבויו על הפי-אנדים הוליוודים באשר הם.

ואיפה הדמויות? והסיפור? כולם פה מרמים את כולם, ולא ממש הבנתי את כל פיתולי הסיפור, אבל אולי לא ממש צריך. כי לא ממש אכפת לי מי ימות, ומתי. מדובר בסרט שהיה אמור לגרום לי להינות מהסיפור והדמויות (ואח"כ, תוך כדי, מהאמירה של פורומבויו על טבע הקולנוע הפופולרי). אבל אף אחד לא נראה כנהנה כאן. פורומבויו ידוע ככותב דיאלוגים שנון. כאן הכשרון הזה נסתר ולא ממש בא לידי ביטוי, ובניגוד לסרטיו האחרים, אין כאן כמעט הומור. מה גם שאין כאן באמת פיתוח קונפליקטים. סצינת הסקס בהתחלת הסיפור לא מספיקה לבסס את האהבה הגדולה לאשה הזאת, אהבה כל כך גדולה שלמענה הוא יוותר על הרבה כסף ויסע עבורה עד הצד השני של העולם. האהבה הגדולה הזאת לא ממש קיימת כאן, וכל האנשים לא ממש נהנים או מרגישים משהו עמוק במיוחד. כל משחקי התזוזה בזמנים נדמים מאולצים, ולא כאלו שנעשו תוך כדי חדוות יצירה אמיתית.

מה גם שנדמה לי שהליהוק של השחקן הראשי כאן שגוי. ולאד איבאנוב ידוע בתפקידי האיש הקשה והקשוח, זה שלא מתעסקים איתו. הוא היה הזה שעושה את ההפלות ב"4 חודשים, 3 שבועות, ויומיים" או ראש המאפיה ב"כלבים", למשל. כאן הוא עושה את תפקיד ה-Push-over, זה שכולם גוערים בו, אומרים לו מה לעשות, ואיך לעשות. הוא זה שאמור למצוא דרך מתוחכמת לצאת מכל סבך האינטרסים הסותרים, אבל לכל אורך הסרט הוא די אנמי, ולא מפעיל את הכריזמה המיוחדת שלו, זאת שכל כך הרשימה אותי בסרטים אחרים.

אז זהו "השורקים" של פורומבויו. סרט של במאי שיש לו משהו משעשע לומר על הקולנוע, רק שהסיפור שהוא עצמו מספר פחות משעשע. אני, כנראה, אמשיך את יחסי האהבה-שנאה שלי עם הפורומבויו הזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל ירושלים 2019: השורקים

  1. היי איתן.
    לגבי "אניארה" מסכים איתך, סרט מוזר שמתחיל דווקא עם תקוות ואחר כך…קצת מתרסק…
    את BLIND SPOT ראית ?
    סרט מצויין.
    גם מ"הטפילים" נהניתי ויש גם את החצי – מערבון עם מרגו רובי, סרט לא רע.
    מקווה לפגוש אותך מחר ב – BILL STREET, HIGH LIFE או בסרט של קייסי אפלק.
    תודה על הביקורות, תמיד כיף לקרוא.
    —–
    איתן לרוני קאן: "בליינד ספוט" הוא הסרט הכי טוב שראיתי ב-2018. מדהים.
    את High Life לא אהבתי.
    ואת "רחוב ביל" ממש לא אהבתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s