אוסקר שפה זרה 2020: מקבץ שלישי

והנה מגיע המקבץ השלישי. בשני המקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני) דיווחתי על 20 הסרטים הראשונים שעלו על המגרש בתחרות על האוסקר לסרט בשפה שאינה אנגלית. והנה מגיעים עוד עשרה, וביחד 30. הפעם במקבץ סרטים שפחות מרגשים או מסקרנים אותי באמת, אבל עדיין יש בו כאלו שנדמה לי שיש להם סיכוי לעבור לשלב הבא. כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי:

טוניסיה: ילד שלי (ولدي) – מוחמד בן עטיה

הסרט שטוניס שולחת לאוסקר הוא חלק מגל של סרטים על תופעה שאנחנו לא מבינים, אז ממשיכים לעשות עליה סרטים, לנסות להבין: איך קורה שאנשים צעירים, ממשפחות טובות שלא חסר להם כלום, איך קורה שדווקא הם הופכים בתהליך הדרגתי לקנאים דתיים קיצוניים? איך קורה שהם מגויסים ע"י דעאש למשימות הכי רצחניות ואכזריות נגד האנשים הכי קרובים להם?

בסרט הטוניסאי, משפחה שנראית מאושרת מנסה לחיות את השגרה. לבן הגדול יש כאבי ראש הנובעים ממיגרנה, אבל זה בטיפול. ופתאום – הבן איננו. נסע לסוריה. מה פתאום? איך זה קורה? נראה כמו סרט מסקרן למדי.

מרוק: אדם (آدم) – מרים טוזאני

אשה שהתאלמנה מבעלה ונשארה לטפל בבתם בת העשר משתדלת להתפרנס בעזרת עסק קטן לאפיה של לחם שהיא מפעילה מהמטבח שלה. יום אחד, דפיקה בדלת. אשה צעירה ממנה, בהריון מתקדם, וללא בן זוג (כלומר: בהריון מחוץ לנישואין) מבקשת את עזרתה. בקטע שבלינק, הצעירה מבקשת ממנה עזרה, והיא מסרבת (אנשים מדברים. לא רוצה בעיות), ואח"כ מתרצה – לשניים-שלושה ימים. הקשר בין שתי הנשים האלו, כל אחת לבד בעולם שלה עם הבעיות שלה כנגד המסורת והמקובל בחברה השמרנית שמסביב – הקשר הזה יניע את הסרט. אולי לא מקורי, אבל נראה מעניין, עם פוטנציאל לדרמה מרגשת. ולובנה אזאבאל בתפקיד האשה המבוגרת יותר. זה לא מזיק.

פיליפינים: כוח משיכה (Dagsin) – אטום מגדיה

חיפשתי חומר באינטרנט שיספר לי על מה הסרט הזה. הגעתי אפילו עד לאתר הרשמי של הסרט. הסינופסיס שם מפורט למדי, ומספר על אדם ששרד את מלחמת העולם השניה, והפך להיות שופט. כמשרת החוק הוא שרד נסיון התנקשות, והפך נכה בכסא גלגלים לכל חייו. יש מישהי שחייה נשברו בעקבות פסק דין שנתן, צודק או שלא, בשירות החוק או שלא. ויש גם משהו שקשור לאמונה באלוהים שנסדקה בעקבות הזוועות שחווה.

שום דבר מזה לא נמצא בטריילר. חוט הסיפור העיקרי, מסתבר, הוא סיפור האהבה של השופט הזה ואשתו. בערוב ימיו, הגבר המבוגר הזה יושב בכסא גלגלים, מתגעגע לאהובתו שעברה מן העולם. בנסיון להיצמד אל הזכרונות המתוקים, הוא מוצא את יומנה של אהובתו, ומתחיל לקרוא בו. להערכתי, מתוך דפי היומן יפרס הסרט לאחור, לסיפור היכרותם, והרומן האוהב שהיה ביניהם.

הטריילר מתוק עד שמאלצי למדי, ויכול להיות שזה סרט לא רע, אם כי קשה לי להאמין שיש בו הרבה יותר מזה.

קובה: מתורגמן (Un Traductor) – רודריגו וסבסטיאן באריוסו

צ'רנוביל הולך חזק השנה. הסרט שקובה שולחת לאוסקר מתרחש בשנות ה-80, ומתעסק עם השלכות האסון הרוסי ההוא. פרופסור לספרות רוסית באוניברסיטה מגויס ע"י השלטונות הקובנים כדי לעזור לרופאים שמטפלים בילדים רוסים שסובלים מהשלכות רדיואקטיביות שנגרמו כתוצאה מהאסון ההוא, ונשלחו לקובה כדי לעבור טיפולים. הפרופסור מדבר רוסית כחלק מעיסוקו בספרות רוסית, ומשימתו היא לתרגם לילדים את דברי הרופאים, ולתרגם לרופאים את דברי הילדים. במהלך הסרט המתורגמן יחווה את הניגוד בין החיים האקדמים, התיאורטים, לבין החיים באופן מעשי, וגם המשפחה שלו תסבול מהניגוד החריף הזה בהתגלמותו הקיצונית ביותר. נראה כמו סרט מעניין.

שבדיה: ואז רקדנו (And then we Danced) – לבאן אקין

שבדיה שולחת לאוסקר סרט גיאורגי, שמדבר גיאורגית, ומתרחש בגיאורגיה. נו שוין. הסרט הוקרן בפסטיבל ירושלים, ופספסתי אותו, אבל שמעתי עליו רק דברים טובים. בחור צעיר שרוקד בלהקת ריקוד ושואף לגדולות מתאהב בבחור החדש שמצטרף ללהקה. הגדרת הגבריות שלו מול הגדרת הגבריות המקובלת בחברה (ובעזרת הריקוד הגברי שלו – זה נאמר בפירוש בטריילר) יניעו את הקונפליקט הדרמטי. אני פחות מתחבר לריקוד ולמחול באופן כללי, אבל אם הסרט הזה ידע לחדור אל הלב של האדם הרוקד, ולא להסתמך רק על האקזוטיקה של הריקוד העממי הזר הזה, אז אולי זה באמת סרט מרגש ואפקטיבי. ונדמה לי גם שהסרט הזה צבר מספיק באז כדי לעבור לשלב הבא.

הולנד: אינסטינקט (Instinct) – האלינה ריין

בשורטליסט שהולנד פרסמה לפני חודש היו כמה סרטי ילדים, אחד מהם ממש מצוין לטעמי, אבל הולנד בחרה בסוף בסרט שהוא ממש לא לילדים, ויותר מכך, נדמה לי שהסרט הזה חי בעיקר על פרובוקציה, ופחות על תהליכים דרמטיים הגיוניים.

גיבורת הסרט היא פסיכולוגית (קאריס ואן האוטן, שחקנית עם שם מוכר שאני עדיין לא ראיתי בשום דבר שהרשים אותי) המוצבת במוסד טיפולי לעברייני מין. היא מקבלת לידיה תיק של גבר שפשע בעבר בפשעי מין אלימים במיוחד. צוות הטיפול בדעה שאחרי כמה שנים ניתן לשחרר את הגבר הזה, והוא כבר לא מהווה סכנה לחברה. גיבורת הסרט מתנגדת, והיא מסתבכת ברשת שהגבר הכריזמטי טווה עבורה. וכמובן שיש רומן לוהט בין שניהם. נראה לי יותר מתאים לאחד, פול ורהובן (גם הוא הולנדי במקור), שאמנם עשה את "היא" בצרפת, אבל רוב הקריירה שלו ניזונה מפרובוקציות, ופחות על איכות דרמטית.

פינלנד: לב צעיר ומבולבל (Hölmö Nuori Sydän) – סלמה וילהונן

פינלנד שולחת לאוסקר סרט שנדמה לי שמערבב אל תוכו שני נושאים מעניינים, רק שאני לא בטוח שמה שיוצא הוא סרט הומוגני, כזה שיוצר משני הנושאים האלו מציאות אחת. הסרט מספר על אהבה צעירה. בחור ממש צעיר ובחורה ממש צעירה (בני כ-15) אוהבים. והיא נכנסת להריון. והיא גם מחליטה לא להפיל, והוא אפילו תומך בה. והם שניהם מנסים להסתגל למצב החדש והמפחיד. הסרט גם מספר על חברותו של הבחור בקבוצה של גברים שמלמדת שנאה וגזענות, ויוצאת לפעולות אלימות כנגד מהגרים. הקישור המתבקש הוא רצונו של הגבר הצעיר להתמודד עם המצב החדש (היותו אבא בגיל צעיר מאוד) ע"י קבלת אישור מבחוץ על גבריותו, אבל נדמה לי ששנאת זרים צריכה טיפול קצת יותר עמוק ורציני מזה, ונדמה לי גם שסרט על מערכת יחסים בגיל צעיר צריך לעמוד בפני עצמו, ואני לא בטוח שהערבוב של שני הנושאים האלו יוצר סרט שלם אחד.

קרואטיה: מאלי (Mali) – אנטוניו נואיץ'

מאלי הוא בנו של פרנקי. מאלי נמצא במוקד מלחמה משפטית על האפוטרופסות עליו. מצד אחד, פרנקי. גבר שזה מכבר השתחרר מהכלא אחרי שהות של 4 שנים שם בעוון סחר בסמים. הוא לא מראה סימנים של האטה ושינוי, גם, ואולי בעיקר, כשנודע שבת הזוג, אמא של מאלי, גוססת. מהצד השני של המתרס – הוריה של האשה הנוטה למות – המבקשים לתת לנער הצעיר חיים טובים יותר, מוסריים יותר. מאלי דווקא משפר את התנהגותו ואת ציוניו מאז שאבא חזר, אבל האם פרנקי באמת יכול להילחם בבית המשפט, בבני משפחתו, בחבריו לפשע, בעצמו?

יכול להיות סרט מעניין, בעיקר אם כמו שבטריילר הוא ייתן דגש על נקודת המבט של מאלי הצעיר.

הונגריה: הניצולים (Akik Maradtak) – בארנאבאס טוט

הרגשת אי נוחות לא קטנה עלתה בי כשקראתי על הסרט הזה. הסיפור מתרחש ב-1948, כששני ניצולי שואה הונגרים מוצאים זה את זה: הוא רופא בן 40 פלוס שהתאלמן מאשתו (שכנראה נרצחה ע"י הנאצים). היא נערה בת 16 שמחכה להוריה שישובו, למרות שגם הם כנראה הלכו בדרכם של יהודים רבים לתאי הגז. הרופא חי חיי בדידות והנערה גרה עם דודתה הלא אהובה. המפגש ביניהם יעורר את תשוקת החיים חזרה בשניהם, עד שהונגריה תשקע שוב תחת שלטון מדכא – הפעם סובייטי. איכשהו נדמה לי שגם אם הקשר המתואר בסרט הוא אפלטוני (והיחסים ביניהם הם כמו של אבא ובת), עדיין יש כאן משהו נצלני ופשוט מדי בדיון בשואה, לפחות על פני השטח.

נורבגיה – יוצאים לגנוב סוסים (Ut og stjæle hester) – האנס פטר מולנד

נורבגיה שולחת לאוסקר סרט שלא הייתי מסתכל עליו בכלל אלמלא השם שיושב על כסא הבמאי – האנס פטר מולנד. ראיתי שני סרטים של הבמאי הזה, והתרשמתי מאוד מההומור השחור שבהם. שניהם היו סרטי פשע מצחיקים מאוד ואלימים למדי (כאן כתבתי על "ג'נטלמן בנשמה", וכאן על "בסדר ההיעלמות"). נדמה לי שהפעם מולנד משנה כיוון, והסרט האחרון שלו הוא דרמה אולי עם הפשע, אבל בלי ההומור. ועדיין, בגלל שהסרט הזה הוא עיבוד של ספר מצליח (שגם תורגם לעברית), ובגלל שהוא כבר קיבל ביקורות משבחות בכל העולם אחרי הבכורה שלו בפסטיבל ברלין בפברואר השנה (מה שהופך אותו לדי פייבוריט לפחות לעבור לשלב הבא באוסקר), ובגלל שהשחקן הקבוע והמשובח שלו, סטלן סקארסגארד, מופיע גם כאן, וגם בגלל שמולנד כנראה מביא לכאן את המיומנות המוכחת שלו בבימוי – כנראה שאני לא אדלג על הסרט הזה כשהוא יגיע לכאן.

מדובר על שנת 1999. וגם על שנת 1948. ב-99, גיבור הסרט בן ה-67 מתאלמן מאשתו, ובעקבות האובדן מחליט לעקור מהעיר הגדולה אוסלו אל עיירת גבול קטנה. שכנו החדש נראה לו מוכר, והזכרונות המציפים אותו הופכים לפלאשבקים לשנת 48, שם, בעודו נער, הוא צופה בטרגדיה איומה שהשפיעה עליו עמוקות. הוא בסך הכל רצה להשתובב, לגנוב סוסים, להוכיח את גבריותו, אבל הרובה ירה בכיוון הלא נכון.

כל עניין הפלאשבקים וההלוך-ושוב נראה לי קצת מאובן, אבל מכיוון שזה לא סרט תלבושות של בילה אוגוסט, אני רוצה לקוות שהאנס פטר מולנד מנייד את העלילה מבלי לתקוע אותה, באנרגיה נערית שתעלה גם כאב גדול. אני מעריך שהסרט יוקרן בפסטיבל חיפה הקרוב, ונוכל לבדוק. וגם כאן נראה לי שלבמאי הזה (שהשנה גם עשה רימייק אמריקאי לאחד מסרטיו שלו עצמו) יש שם מספיק מוכר כדי לדחוף את הסרט שלו לשלב הבא.

עד כאן 10 סרטים נוספים. ואני כבר עובד על המקבץ הבא.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s