אוסקר שפה זרה 2020: מקבץ חמישי

רק יומיים עברו מהפוסט הקודם בסדרה, וכבר הצטרפו לרשימה עוד 10 סרטים. בארבעת המקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני, מקבץ שלישי, מקבץ רביעי) דיווחתי על 40 הסרטים שהתייצבו על קו הזינוק במירוץ לאוסקר (שכבר בכיס של "פרזיטים", אני חושב. השאלה היא אם זה יהיה האוסקר היחיד בו הוא יזכה). ביומיים האחרונים הצטרפו עוד 10 סרטים למירוץ, וביחד כבר יש לנו 49 טוענים לכתר, ועוד אחד שכבר מודד את הכתר (הקוריאני), וביחד – 50. ואני עדיין מחכה לבחירה של צרפת, בעיניי היחידה שאולי יכולה לקחת את הכתר מבונג ג'ון הו (גם אלמודובר מאוד פופולרי, אבל לו כבר יש אוסקר). כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי:

פורטוגל: אחוזה (A Herdade) – טיאגו גדש

פורטוגל מציגה: אופרת סבון.

גופת גבר צעיר תלויה על עץ. כך מתחיל הטריילר (ומסתבר שגם הסרט). האבא הקשוח לא מזיל דמעה, ומעביר את האחריות על האחוזה המשפחתית לבא בתור – האח הצעיר. כעשרים וחמש שנים לאחר מכן, הבן הקטן עכשיו גבר גדול יותר. נשוי ואב לילדים, הוא גם הבעלים של האחוזה המפוארת, וגם רודף שמלות עם סוד גלוי – הוא גם האב הביולוגי של הילד של אחד העובדים שלו. אביה של אשתו, מישהו מהחלונות הגבוהים, מנסה לגייס את תמיכתו הפוליטית במבצע צבאי של הממשלה בקולוניה רחוקה. גיבור הסרט לא רוצה להתערב, אבל האיש החשוב מענה את המכונאי שלו, אז הוא מתרצה. ואז הממשל מתחלף, והכוח הפוליטי שנלווה לבחירה המאולצת של גיבור הסרט מתאדה, וגם העובדה שאשתו עוברת הפלה לא תורמת למצב הרוח. עוד עשרים שנה עוברות, והבת של גיבור הסרט, עכשיו אשה צעירה, מתחילה רומן עם בחור צעיר מבלי לדעת שהוא בנו הביולוגי של אביה (כלומר – חצי אחיה).

ועוד כהנה וכהנה סודות וכאבים נחשפים, ונדמה לי שהם לא באמת נחקרים לעומק, אלא נמצאים שם יותר כדי לעורר שוק והלם רגשיים.

סרביה: המלך פטר הראשון (Kralj Petar I) – פטר ריסטובסקי

אוי, כמה שהסרט הזה נראה מגוחך. הטריילר הזה נראה כמו נסיון מסכן לעשות גרסה אירופית של "להציל את טוראי ריאן". דרמה הסטורית על אחד, פטר, שהוגלה ממולדתו רק כדי לחזור אליה שנים לאחר מכן ולהבריא אותה. אבל הזמנים קשים, ומלחמת העולם הראשונה מגיעה, ועימה צער ואובדן רב, והמלך פטר הזה מבטיח לאשה אחת שהוא יחזיר לה את בנה יחידה. ולפי הטריילר זה הופך לסרט מלחמה גרוטסקי. לא.

טאיוואן: מי אהב אותו קודם? (誰先愛上他的) – מאג סו, צ'ין יה סו

אשה חיה עם בנה היחיד בטאיוואן. היא פרודה מבעלה כבר שנים. ואז היא מקבלת הודעה שבעלה נפטר. היא מצפה לקבל את כספי הביטוח, אבל, מסתבר, שהם הולכים למאהב של בן זוגה לשעבר. מאהב. גבר. הבן המתבגר מתחיל לגלות את חייו האלטרנטיבים של אביו המנוח, אבל האמא מאבדת את דעתה, נאבקת על כספי הביטוח, או, בעצם, נאבקת על מי אהב אותו קודם, והאם הראשוניות הזאת קובעת גם מי היתה אהבת חייו של המנוח.

הסיפור הזה נשמע מאוד מעניין, רק שאני מקבל את הרושם, ממה שקראתי על הסרט, כמו גם מהטריילר, שמדובר בסרט שדווקא מבקש להסתכל על הסיפור הדרמטי הזה בעין קלילה ואפילו הומוריסיטית,  ואני לא בטוח ששיוווי המשקל בין הקליל לדרמטי עובד כאן.

מקסיקו: החדרנית (La Camarista) – לילה אבילס

"החדרנית" היה ברשימת הסרטים שרציתי לראות בפסטיבל ירושלים, אבל התפקשש לי. אני חושב שהייתי אוהב את הסרט הזה. סיפור על אשה שעובדת כ…ובכן, כחדרנית במלון יוקרה. היא שואפת להצליח בעבודתה, עובדת הרבה וקשה, רוצה להתקדם ולתת שירות ללקוחות העשירים בקומות העליונות, אבל מגלה שבעולם הזה שלה (שלנו), זו לאו דווקא המצוינות שתקדם אותנו בחיים. להבנתי, הסרט הזה יותר מסתכל על שגרת חיים של חדרנית, לאו דווקא מנסה לקדם את הסיפור קדימה, אלא מהווה מבט סבלני, חם ואוהב על החיים של מעמד הביניים.

פרו: רטאבלו (Retablo) – אלווארו דלגאדו אפאריסיו

הסרט שפרו שולחת לאוסקר מסתובב בפסטיבלים הבינלאומיים כבר קרוב לשנתיים, כולל ביקור בפסטיבל חיפה 2018. פספסתי את הסרט הזה בחיפה, אבל סביר להניח שמדובר בדרמה רגישה ועוצמתית. וצריך לשים לב באיזה פסטיבלים הסרט הזה ביקר כדי לנחש את הסוד שבמרכזו.

הסרט עוקב אחרי משפחה פרואנית. האב עוסק בעבודת נגרות, ובאופן פרטני יותר – בבניית ועיצוב רטאבלו – ארונות קדושה ותשמישי קדושה אחרים עבור כנסיות. בנו בן ה-14 עוקב אחרי אביו בהערצה, גם מכיוון שהכוונה היא שהוא ימשיך את דרכו. ואז הבן מגלה סוד כמוס שקשור באב, והכל משתנה. העובדה שהסרט ביקר גם בפסטיבלים של קהילת הלהט"ב עוזרת לי לנחש באיזה סוד מדובר. אמור להיות סרט מעניין מאוד.

סלובקיה: ויהי אור (Nech je svetlo) – מרקו סקופ

גבר בשנות ה-40 לחייו חוזר מגרמניה לביתו בכפר קטן בסלובקיה. יש לו אשה וילדים, אבל הוא נסע לגרמניה לעבוד. "בגרמניה אתה מרוויח טוב, אבל עובד קשה. כאן אתה רק עובד קשה". אז הוא מנסה לפרנס את המשפחה שלו, והוא נעדר לזמן רב. הזמן הוא החגים. כריסמס. זמן של התייחדות משפחתית כמו גם התייחדות עם האמונה. אבל הפעם זה שונה. שמועות על התאבדות של אחד מהנערים מהכיתה של הבן הגדול מתחילות להגיע. ואולי זאת לא היתה התאבדות. הבן הגדול חבר בקבוצה מיליטריסטית, שאולי מבצעת פעולות אלימות, אולי מתנכלת לזרים, אולי גם להומואים, ואולי גם התנכלה לאותו נער שאולי התאבד. ויש גם הרגשה שהכומר המקומי תומך ברוחו גם אם לא במילים ברורות בכל המעשים האלו. ואל העולם הזה של השנאה המתגברת נוחת הגבר שהוא מכאן, אבל הוא כמו זר. אולי אם לא יהיו כל כך הרבה "אולי" בסיפור הזה, זה יהיה גם סרט מרתק. אולי.

קוסטה ריקה: הנמלים מתעוררות (El despertar de las hormigas) – אנטונלה סודאסאסי פורניס

אום אל בנאת.

אשה צעירה היא, לכאורה, הכי מאושרת בעולם. אם לשתי בנות קטנות, נשואה לגבר אוהב, עובדת כתופרת צנועה בכפר קטן וציורי – מה צריך עוד בחיים?

הסביבה לוחצת עליה להביא עוד ילד. בן, אם אפשר. ואפשר. אבל איסבל (איסה, בקיצור) רוצה קצת חיים משל עצמה. איפה היא בתוך כל הדאגה לכל השאר? הלחץ המסורתי להביא בן מתחיל לאט לאט לשבור את האשה הצעירה.

יש כאן חומר לדרמה אנושית יפה, רק שנדמה לי שהבמאית של הסרט מבטאת את המשבר של הגיבורה בסוג של חלומות, נסיגה מהמציאות, מה שהופך את גיבורת הסיפור לכזאת שמאבדת את דעתה, והחלומות, אם הבנתי נכון ממה שקראתי על הסרט, נצבעים יותר ויותר בצבעים אירוטיים, מה שמבקש לומר משהו על התשוקות של האשה הזאת, שנדחקות הצידה אל מול דרישות הסביבה, רק שנדמה לי שזהו הפתרון הקל מדי קולנועית, כך שהסרט הזה כנראה נסוג מהמציאות אל חלומות סקס שמאבדים קשר עם המציאות, והופכים את הסרט הזה, כנגד רצונו, לזול וטיפשי.

אוגנדה: קוני מצווה מלמעלה (Kony Order from Above) – סטיב ט. אייני

אוגנדה מגישה לראשונה סרט לתחרות האוסקר. סיבה להתלהבות. וזהו. להפסיק להתלהב. נדמה שחוץ מהשמחה הטבעית על כך שעוד פינה בעולם מתגלה על המסך הגדול, אין לסרט ערך נוסף מלבד האקזוטי. הטריילר נראה זול למדי, למרות שהוא מנסה לעשות קולות של סרט מלחמה, מה שעושה אותו מגוחך למדי, מה גם שהסיפור של הסרט נדמה מודבק כדי להגביר בכוח את האלמנט הדרמטי: אהבת ילדים נמשכת לאורך שנים, רק שהילד נחטף ע"י הכוחות הצבאיים. הוא מנסה לברוח ונענש בכל פעם עד שהוא מפסיק למרוד, אבל ממשיך לשמור על קשר מכתבים עם אהובתו בסתר. שנים לאחר מכן גם הילדה, עכשיו אשה צעירה, נחטפת. ונוסף לצרות האלו, מנהיג המורדים חושק דווקא באהובתו של גיבור הסרט. הו.

פקסיטן: יונה אדומה (Laal Kabootar) – כאמאל חאן

הסרט שפקיסטן שולחת לאוסקר נראה על פניו כמו הסרט שהכי רחוק מהמילה אוסקר. מה שלא אומר שהוא לא נראה מסקרן. כי נראה לי שמדובר פה על סרט אקשן כמעט חסר ייחוד, פשוט מדי: אשה שבעלה נרצח מבקשת נקמה. נהג מונית כבוי שחולם על נסיעה לדובאי, ובינתיים מנסה לגייס כסף דרך גניבות קטנות. פגישה מקרית בין השניים מובילה לעסקה: נהג המונית שמכיר את הדמויות המאכלסות את רחובות קאראצ'י יחקור ויברר, ינסה למצוא את רוצחי בעלה, והיא תתן לו את הכסף שהוא צריך כדי לנסוע לדובאי. אבל, מסתבר, רוצחי הבעל כנראה מקושרים היטב לחלונות הגבוהים של עולם הפשע, ושואלי השאלות מתחילים להיתקל באנשים לא מרוצים מהחקירה הזאת.

זה הסיפור. פשוט למדי. ועם זאת, ממבט בטריילר, נדמה לי שמדובר בסרט קליפי, צבעוני, שמשלב הומור ורגש, ואלימות קשה, והכל באריזה שערוכה (כנראה) כדי להמריץ את האדרנלין – נדמה שיש כאן סרט פעולה מהיר וכיפי. שמדבר אורדו.

פולין: המושיע (Boże Ciało) – יאן קומסה

ל"מושיע" יש נקודת פתיחה קומית: בחור צעיר מגיע לעיירה רחוקה. הוא מתחזה לכומר וסוחף אחריו עיירה שלמה שמאמינה שהוא אכן אדם שנשלח ע"י הכנסיה כדי לעזור לעיירה להחלים רוחנית אחרי שטרגדיה הכתה בעיירה. ל"מושיע", נדמה, יש גם בסיס דרמטי: אותו צעיר הוא בעצם נער שהיה בצד הלא נכון של החוק ונשלח למוסד לנוער בעייתי. הוא שואף להיות כומר, אבל בגלל עברו הקרימינלי זה לא אפשרי. הוא נשלח לעיירה רחוקה כדי לעבוד כעוזר נגר, אבל בגלל טעות בזיהוי ועם הכריזמה הנערית שלו אנשי העיירה מאמינים שהוא אכן הכומר החדש. וקומדיית הטעויות הזו יכולה להיות יותר מסתם קומדיה. נראה כמו סרט מעניין למדי.


עד כאן המקבץ החמישי. יש עוד יותר משבועיים עד לדד-ליין. יהיו עוד מקבצים.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s