פסטיבל חיפה 2019: שעתו האחרונה של מר קול

אני לא מחובבי הבמאי דורון ערן. למעשה, אני די מתעב את הסרטים שלו (לפחות את אלו שראיתי. "נמס בגשם", למשל. או "סנאפשוט". וגם את "רוח חדשה" לא אהבתי). ובכל זאת, מצאתי את עצמי הולך לראות גם את הסרט החדש הזה שלו. ולא, זה לא סרט טוב. מה פתאום. אבל הפעם, נדמה לי, זאת לא אשמתו של ערן. הפעם הוא לקח על עצמו משימה ייחודית ולא שכיחה שגם במאים הרבה יותר גדולים ממנו היו כנראה נכשלים בה. כי מדובר כאן באחד מאותם סרטים שבהם יש רק שחקן אחד (פחות או יותר), והסרט מתרחש, פחות או יותר, בלוקיישן אחד. הסכנה העיקרית בסרט שכזה היא המלאכתיות של הסיטואציה. ו"מר קול" נופל כאן בגדול.

אנשים בד"כ לא מדברים לעצמם, וגם אם הם בטלפון, אנחנו כצופים אמורים לדעת מה הצד השני אומר, כי אנחנו חייבים להבין את התגובות של הגיבור. בסרט הזה, הטקסט כל כך לא אמין, עד שמהר מאוד אני מוצא את עצמי מחוץ לסיטואציה. הגיבור מדבר רוב הזמן בטלפון. ואז הוא אומר משהו כמו: "מה את אומרת? אם אני קראתי את "המשפט"? של מי זה? של קפקא?", כלומר, הוא חוזר גם על הרפליקות של הצד השני, שאותו אנחנו לא שומעים. זה קורה הרבה מאוד בסרט, וזה רק אחד הדברים שהופך אותו למעיק.

הסיטואציה עצמה גם לא ממש ברורה. מר קול אמור להיכנס לכלא, אבל בתוך הכלא יש באותה רגע מהומה, אז הוא מחכה עד שהמהומה תנוטרל. בינתיים הוא יושב מחוץ לכלא, ומנהל שיחות טלפון שמהוות את רוב הסרט. דורון ערן מנסה ככל יכולתו לרענן את הסיטואציה, למנוע ממנה להיות מאובנת, ויש לו כמה רעיונות מעניינים – החל מעבודת צילום ועריכה מגוונת שמוסיפה קצב לסיטואציה הסטטית הזאת, ועד להפיכת חלקים מסוימים מהשיחות לכאלו שאולי מתנהלות בראש שלו. אבל המחזה הזה חסר את העוגן הרגשי שיחזיק אותי, שינסה לעקוף את המלאכתיות הנתונה הזאת.

כי זהו אכן מחזה שמעובד לקולנוע, רק שנדמה לי שאין כל עיבוד. אוהד שחר, בתפקיד הראשי (והכמעט יחיד כאן) מנסה ככל יכולתו לקרב אותי לדמות הזאת, להראות שאכפת לו, לנסות לגרום לי להבין אותו, והוא כמעט מצליח. אבל החומר הכתוב שהושם בידיו חסר, מאוד חסר. הרי מדובר כאן בתביעה משפטית שהוא טיפל בה כעורך דין. מישהו כתב עבודת תחקיר על תרופה מפוקפקת של איזו חברה, והוא נתבע ע"י אותה חברה כדי שלא יפרסם את המחקר, והשופט ניהל את המשפט בצורה מוטה בצורה חשודה (מוטה לטובת החברה). אותו נתבע עלום עבר מן העולם בינתיים, אבל עורך הדין, גיבור הסרט, מגלה פרטים חדשים ממש לפני כניסתו לכלא, ובשעה שיש לו הוא מנסה לסדר את כל העניין. הבעיה היא שאין כאן ספיציפיקציה של התובעים, של הנתבעים, של השופט – של כל הדמויות מסביב. בקושי יש להם שמות. אין להם פנים (מלבד סצינת פלאשבק אחת, אנחנו לא צופים בכלל בהליך המשפטי שנדון כאן), אין סיפור התגלגלות העניינים, יש רק רצון לחשוף איזושהי שחיתות במערכת המשפט, רק שאם אני לא ממש מכיר את הנפגעים מאותה שחיתות, אז זה אולי מעניין, אבל זה כללי ולא אישי, ולא באמת מזיז. נו, אז יש שחיתות. מה חדש.

אז גם אם אני מנסה להתעלם מהתיאטרון המצולם הזה (השיחות עם האמא מביכות במיוחד), החומר הבסיסי של המחזה הזה מאוד חסר בהרבה פרטים שהיו יכולים לקחת אותי במסע רגשי להכרת הנפשות הפועלות, ואז לתפוס את ראשי בתסכול על העוול שנגרם להן. אין את זה פה. יש רק לוחם צדק ראוי, שמתעסק בתיק שפרטיו אולי מעניינים, אבל לא נוגעים בי רגשית.

הטענה העיקרית שבדרך כלל יש לי לדורון ערן היא חוסר העדינות שלו. זה לא ניכר כאן, חוץ מבסצינה האחרונה. כי בסוף יש כאן הכרעה. והמכריע מתקשר למוכרע כדי להגיד לו משהו בסגנון: "דפקנו אותך. נה נה נה נה נה נה". תנסו להיזכר רגע ב"ארין ברוקוביץ'", למשל. אחרי כל העבודה הקשה של גב' ברוקוביץ', בסופו של אותו סרט, הוא עושה קפיצה בזמן אל אחרי המשפט, ובסצינה יפהפיה הוא מגלה את סופו. דווקא ההימנעות מתקיעת האצבע בעין של הרשעים היא זאת שהופכת את הסרט ההוא למרגש כל כך. ב"שעתו האחרונה של מר קול", דורון ערן לא היה יכול להימנע מזה. אבל זה מגיע רק בסוף.

בשאר הסרט יש כאן תיאטרון מצולם שלא ממש נוגע לי רגשית למרות נסיונות כנים של הבמאי והשחקן לתווך לי את היצירה הזאת, כי בסיפור אין מספיק בשר, מספיק פרטים, מספיק דמויות, מספיק עניין כדי לערב אותי רגשית.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל חיפה 2019: שעתו האחרונה של מר קול

  1. ראיתי את המחזה בתיאטרון תמונע לפני כמה שנים. על הבמה זה עבד מצויין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s