פסטיבל חיפה 2019: בשורות טובות

זה הסרט שהיה אמור להיות על טיפולי פוריות. זה הסרט שהיה אמור להיות האישי ביותר של ארז תדמור, דרמה חודרת קרביים על כל התסכולים, התקוות, היאוש, וההצלחה של הרצון הנואש לילד. ואז אתה מתיישב באולם הקולנוע, מוכן ורוצה להתרגש, והסצינה הראשונה בסרט היא בכלל סצינה קומית שכאילו לקוחה מתוכנית מערכונים. כצופה אני מאבד שיווי משקל.

אבל, מסתבר, ארז תדמור (ורועי אסף שותפו לתסריט, שהוא גם השחקן הראשי) הם אנשים חכמים יותר מזה. "בשורות טובות" הוא אכן סרט נהדר ומרגש (ומפתיע), הוא רק לא הסרט שאני חשבתי שהוא הולך להיות.

כי הסרט הזה הוא לא על טיפולי פוריות. "בשורות טובות" שואל שאלה רחבה יותר. השאלה היא: מה זה ילד בכלל? למה להיכנס לכל התהליך המסובך הזה, למערבולת הרגשות והמצבים הגופניים הלא נעימים האלו? הרי למה אנחנו בעצם רוצים ילדים? בשביל מה זה טוב?

שאלה שנשמעת מטופשת. "בשורות טובות" מדגים שבעצם זה לא כל כך ברור מאליו. אנשים הרי רוצים להתפתח. להצליח בקריירות שלהם. להחזיק במספיק כסף כדי שיוכלו להינות מהחיים. שהחברים, המשפחה יעריכו אותם. וילד זה סמל סטטוס. מגיל מסוים שואלים אותך כל הזמן: נו, מה עם ילד? איך אין לך עוד ילדים? לכולם מסביבך יש פתאום ילדים, ואתה מרגיש שאתה נשאר מאחור. אתה לא מספיק גבר. את לא מספיק אשה. ההורים מאוכזבים. רוצים נכדים. זה גם עניין של כבוד. לבת של ההוא מהמכולת כבר יש שלושה. מה קורה איתכם, תגידו? ומה תשאירו אחריכם, הא?! את לא רוצה מישהו שידאג לכם כשתהיו זקנים?שרשרת שאלות ודאגות ארוכה מאוד, וכל זה לא קשור בכלל לסיבה המקורית: ילד נולד מתוך יחסי מין. יחסי אהבה בין שני זוג. לגבר ולאישה שבמרכז הסרט הזה יש מערכת יחסים אוהבת. אבל יש להם גם קריירות לוחצות. ויש להם בעיות בפוריות. הבעיות האישיות האלו פוגעות בכבוד שלהם. משחק העמדות הפנים שהם משחקים על בסיס יומיומי כדי למכור את עצמם, כדי לקדם את הקריירה שלהם, את מעמדם בחברה, המשחק הזה הופך קשה יותר מיום ליום. הכבוד האישי שלהם נפגע. איך עומדים בכל הלחצים של החיים (עבודה, הורים, משפחה) כשמשהו כל כך בסיסי נשבר?

"בשורות טובות" מספר על המקום הזה שבו גבר ואשה לומדים להבין מה זה ילד בכלל. שכל משחק העמדת הפנים הזה כל כך מזויף, ורק אם הם ידעו להוריד את כל המסיכות, להיות אמיתיים עם עצמם, ואחר כך עם הסביבה שלהם (עם כל המחיר שזה עלול לעלות להם – הקריירה שלהם יכולה להיות בסכנה, מערכות היחסים עם החברים שלהם, עם המשפחה שלהם – הכל יכול להיות בסכנה) – רק אז הם יהיו ראויים לילד, ואולי רק אז הם גם יקבלו אותו. אולי.

אז אם נחזור לתחילת הפוסט הזה – ארז תדמור הוא במאי מיומן, והוא מביים כמעט ללא מאמץ סצינות דרמטיות אפקטיביות (ראויה לציון במיוחד סצינת הקליפה – במקום שהוא שיא הבורגנות המזויפת נחשפת האמת הכואבת), ושני השחקנים הראשיים עושים עבודה נהדרת – רועי אסף מראה את ההדרגתיות שבה העמדת הפנים שלו מתפרקת, עד שבסוף לא ישאר כלום, ונלי תגר עושה תפקיד אמיץ ולא פשוט של אשה שמאבדת את עצמה, את הערכתה העצמית, את גופה, את האהבות שלה בחיים, ורק כשתגיע לבסיס האמיתי שלה עמוק בפנים תמצא, אולי, ישועה, ותדמור מדריך את השחקנים האלו (ואת הצוות התומך הנרחב, נהדרים כולם) במגע קל עם עזרה מעיצוב אמנותי מרשים.

אמנם, צריך גם לומר שיש גם כמה דברים קצת חורקים בסרט הזה, והם בעיקר השילוב הלא כל כך מוצלח של לא מעט סצינות הזיה, קומיות ברובן, שגם לא ממש עשויות טוב, מה שמקלקל במעט את האחיזה שלי בטון של הסרט, ולעיתים מסיט את המחט הרגשית שלי אחורה, למעורבות פחותה בחיי הזוג. גם אלמנט הלחץ של המצב הבטחוני לא תפור מספיק טוב אל הסיפור הראשי. ועדיין, מדובר בסרט חכם שמרחיב את היריעה, את הדיון בנושא הפרטי של הפוריות אל הנושא הכללי יותר של עצם הנחיצות של הילדים בחיינו, ובעזרת השחקנים המצוינים הסצינות הדרמטיות עובדות נהדר, והסרט הזה הוא בידור אינטלגנטי, מרגש, ומעורר מחשבה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל חיפה 2019: בשורות טובות

  1. היי איתן
    מה שלומך ?
    כרגיל מעניין לקרוא אותך…
    ראיתי היום בפסטיבל את "אמא" הספרדי, סרט שמצולם נהדר, עם משחק טוב של התפקידים הראשיים וקצת אי בהירות [ואילוץ] בסופו ובלילה ראיתי סרט מזעזע שנקרא "חומת מקסיקו" שניסה להפוך את התפקידים של הטובים והרעים – אבל הוא פשוט בלתי נסבל.
    חצי מהצופים נטשו במהלך הסרט והחצי שנשאר [כמוני] שקל להגיש תביעה ייצוגית…
    יישר כוח.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s