פסטיבל חיפה 2019: בוכרא פי אל מישמיש

איזה פספוס.

מסתבר שפעם, לפני כמעט 80 שנה, נולדה במצרים דמות אנימציה מפורסמת מאוד. פוליטיקה ומריבות בינאישיות קברו את הדמות הזאת, וכמעט העלימו אותה מהזכרון ההסטורי. הסרט הזה בא לעשות צדק עם האנשים שיצרו את מישמיש אפנדי, סוג של מיקי מאוס בערבית.

אז זה מתחיל עם צאצאי האחים פרנקל, יוצרי המישמיש הזה. הם מבקשים לשחזר גלגלי פילם ישנים. ולתוך מכתב המגולל את סיפורם ערוכים מפגשים משפחתיים, העלאת זכרונות, ראיונות עם חוקרי תרבות ערבית וחוקרי הסטוריית האנימציה בפרט, ואנימציה בעולם הערבי בכלל.

והכל משובץ באינספור רגעים של סרטי מישמיש אפנדי משוחזרים. וזאת הבעיה שלי עם הסרט. הרי כששומעים "סרטים מצוירים", הקונוטציה היא בדרך כלל סרטי ילדים. משהו חמוד ומשעשע. מצחיק. אבל הסרט הזה בא לספר סיפור רציני, והוא נכנע פעם אחר פעם ל"איזה חמוווד".כי הנה, יש שלושה אחים שיוצרים בשלושים אצבעות ידיהם סרטי אנימציה במצרים של שנות ה-30. הם לאט לאט זוכים להצלחה. אבל הסרט הזה רק מרפרף על כל שלב בדרך. לא צולל לפרטים של העשיה המאומצת, לא לסיפור הצלחה של סרט אחד מייצג שירחיב את הלב. הסרט הזה נמנע מדרמטיזציה של המשבר, של העזיבה, של הקליטה בצרפת, של הנסיון לבנות את עצמם מחדש בצרפת (יש התחלה של סיפור: נסעתי איתם לפגישה עם מפיקים בצרפת. אין המשך לסיפור הזה. מה היה שם? מה נאמר? מה היה מצב הרוח של האחים בסוף הפגישה?). והכי מתסכל: מסתבר שהיחסים בין בני המשפחה הפכו עכורים, למרות שמשפחה המורחבת גרה תחת קורת גג אחת. אבל כמו כל שאר הסרט, זה רק נאמר מן השפה ולחוץ, ולא נפרט לפרוטות. לא מסופר, למשל, על יום ספיציפי אחד, בו אח אחד אמר לה משהו מסוים, והיא אמרה בחזרה, או שאולי הלכה לבעלה (אחד האחים) ואמרה לו: אח שלך דיבר אלי לא יפה. לא מקובל עלי. או שאולי לא אמרה כלום, ורק נעלבה עמוקות.

ואולי, ואולי. אין בסרט הזה שום רגע שבו הוא נכנס באמת לעומק הדברים. כל שלב בסיפור הזה הוא בדיוק זה: שלב. הדוקו הזה מלטף את הסיפור הזה, נעזר בדמויות המסתכלות על כל הסיפור שלהן ממרחק זמן, ולכן עוצמת הרגשות קהה מאוד, ובעזרת האנימציה הסרט הזה מתמסר לבידור קליל וחמוד. שזה נחמד, אבל זה היה יכול להיות כל כך הרבה יותר. וזה לא.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה