פסטיבל קורק 2019: חיים נסתרים

(שם הסרט במקור: A Hidden Life)

זה מסובך. "חיים נסתרים" הוא הסרט האחרון של טרנס מאליק. והוא במאי מסובך.

ב-2011 הוא הביא את "עץ החיים", אחד הסרטים הכי שנויים במחלוקת של העשור. הסרט זכה בדקל הזהב של פסטיבל קאן, ולאהבת הביקורת העולמית, אבל חלק לא קטן מהקהל נטש בזעם את ההקרנות המסחריות הרגילות של הסרט. הסגנון הייחודי של מאליק זוקק לכדי אמירה מעניינת על אלוהים ועל אמונה בכלל, על רקע ילדותו שלו עצמו, אבל הסגנון הזה גם העיק על הרבה אנשים. מאז מאליק (היום כבר בן 76) התחיל ליצור סדרה של סרטים שמשתמשים באותו סגנון, אבל נדמה לי שעם כל סרט שלו, הסגנון הפך לעיקר, והתוכן נמוג, אם בכלל היה קיים.

עד שלפני כמה שנים ראיתי את "אביר הגביעים", והתגרשתי ממנו. נמאס לי מהסגנון הזה. המצלמה שנעה כל הזמן על פני טבע בשיא תפארתו, על פני אנשים, מגיעה מתחת עד לפרצופי האנשים, האנשים שכמעט תמיד מדברים בוויס-אובר, כשהסצינות כמעט אף פעם לא מתרחשות כאן ועכשיו מול עינינו, אלא רק מהוות רקע למשהו שנאמר ברטרוספקטיבה על פני פס-הקול, המוסיקה הקלאסית, הרצון לדבר על אמונה – כל זה הפך כבר למניירה. נמאס לי ממנו.

ואז הציג מאליק את "חיים נסתרים" בפסטיבל קאן 2019. הביקורות אמרו: מאליק חזר. תשכחו מכל מה שהוא עשה מאז "עץ החיים". "חיים נסתרים" מחזיר את מאליק לכושר. אז הלכתי לבדוק. וזה מסובך.כי צריך לומר: גם כאן מאליק מביא את כל השטיק שלו בדיוק כמו שכבר למדתי לצפות ממנו. וזה סרט ארוך מאוד. שלוש שעות. הרבה שטיק. ומצד שני: בסרט הזה יש הרבה יותר סיפור. עמוד שדרה נראטיבי מרתק ששם את כל הסגנון הבימויי הזה בקונטקסט. כך שלמרות שהסגנון מעיק לא פעם, יש כאן עניין.

יש כאן סיפור שלא הכרתי על איכר אוסטרי שבזמן מלחמת העולם השניה סירב להישבע אמונים להיטלר. מאליק, כדרכו, מחפש את השאלות על האמונה, ומוצא בסיפור הזה זווית מעניינת, דיון מסקרן על מקומו של אלוהים בחיים שלנו, במיוחד במצבים קשים. ואין מצב יותר קשה מאשר השואה.

אמנם לא מדובר כאן על יהודים. זה לא מוזכר בכלל. אבל מאליק כן משתמש באינסרטים מיומני חדשות מהתקופה, קטעים בשחור לבן שבהם נראה היטלר, מה שמכניס את הסרט לקונטקסט מיידי. לא מדובר הפעם על אלוהים כאיזשהו רעיון ערטילאי. הפעם מדובר במשהו קונקרטי.

בערך.

כי מאליק הוא מאליק. ברגעים לא מעטים בסרט הכאן ועכשיו לא ממש קיים. יש הרבה (מאוד) וויס אובר, אלא שהפעם חלק לא קטן ממנו מנומק תסריטאית – הנסיבות מרחיקות את הגבר ממשפחתו, והקשר נעשה באמצעות מכתבים. ומצד שני, יש כאן גם לא מעט סצינות המתרחשות מול עינינו, אם כי הן מצולמות בשיטה הייחודית של מאליק, כך שנדמה לי שלפעמים הבמאי לא ממש מתעניין במה שמתרחש עם האנשים, אלא בכל מה שמסביב – בנוף (המופלא), במזג האויר, בטבע, באדמה, בעבודת האדמה – בכל הבריאה האלוהית, ופחות מתעניין במה שהאדם עושה בתוך כל הבריאה האנושית הזאת.

ובכל זאת – בסיפור הזה, בתסריט הזה, יש כמה וכמה ביטים המאפשרים למאליק לדון בטיבה של האמונה, בכוחה של האמונה, ביכולת של האדם להאמין באלוהים דווקא ברגעים הכי קשים של החיים. בהתחלה זה רק אינסטינקט – לא, אני לא אחתום על המכתב הזה שבו אני נשבע אמונים להיטלר. מזהירים אותו מהתוצאות. באים אליו כל אנשי העיירה, מנסים לשכנע. זה פוגע גם בכבוד שלנו. ראש העיר מדבר על ליבו. הוא נלקח למעצר. הוא סובל. הוא מבקש ייעוץ מכומר ומבישוף (אחד מהם מגולם ע"י מיכאל ניקוויסט השבדי. השחקן הזה נפטר בקיץ 2017, מה שרק מראה כמה זמן לוקח למאליק ליצור את הסגנון הזה בחדר העריכה). חוקרים במשטרה מנסים לשכנע אותו. הוא נלקח למשפט (השופט הוא ברונו גאנץ. עוד שחקן ז"ל). וכל הזמן אומרים לו: רק תחתום, וכל זה ייעלם. מאליק מראה כל הזמן את החיים בבית. הילדות רצות בטבע. האמא סובלת בלי האהבה שלו. כל הכפר מפנה גב למשפחה שנותרה מאחור. יורקים עליהם.את כל התסריט הזה ניתן היה לדחוס לסרט הרבה יותר קצר, אבל מאליק לא מתעניין בהווה קולנועי, אלא במה שמעבר. ומצד אחד זה מרשים, כי האמונה עוברת כאן מבחנים קשים מאוד, ההזדקקות להדרכה מאלוהים, ההתעקשות על מה שנראה נכון, ולא על תועלת האדם – כל זה עובר טוב מאוד, ועדיין, הסגנון הכל כך מופגן של מאליק יוצר סרט שמעניין ומעייף בו זמנית. יש כאן מניירה קולנועית מתישה, אבל הפעם היא באה לשרת דמויות שבכל זאת יש להן אחיזה במציאות (הקולנועית, כמו גם האמיתית, מסתבר).

מסובך לכתוב על הסרט האחרון של טרנס מאליק. השיטה הבימויית קיימת גם כאן. הפילוסופיה קיימת גם כאן. הפעם יש לה (קצת) על מה להישען, והיא לא מניירה ריקה, ומצד שני, הסגנון נוכח הרבה יותר מדי, והיא מעייפת. מסובך.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s