חיפושית הזהב 2020: המועמדויות

שלשום התפרסמו המועמדויות לפרס האקדמיה לקולנוע בדנמרק. היום התפרסמו המועמדויות לפרס חיפושית הזהב של האקדמיה לקולנוע של המדינה השכנה, שוודיה. ואלו הם הסרטים העיקריים ברשימת המועמדים:

כמובן שהסרט השוודי הבולט של 2019, שהיה גם הנציג הלאומי לאוסקר השנה ׁ(ולא עבר שלב) הוא בכלל סרט גיאורגי (כלומר: הפקה שוודית של סרט שמתרחש בגיאורגיה, מדבר גיאורגית, ומספר סיפור שספוג בתרבות גיאורגית, ובאותה נשימה קורא תיגר על אותה תרבות). טרם ראיתי את "ואז רקדנו" (And Then We Danced), אבל אני מאוד מסוקרן ממנו (הסרט אמור לעלות על המסכים בישראל בבתי קולנוע "לב" בעוד כחודשיים. התגובות מהקרנתו בפסטיבל ירושלים האחרון היו חמות במיוחד). להבנתי, מדובר בסיפור אהבה בין שני גברים בלהקת ריקוד גיאורגי עממי (קראתי שכשהסרט הופץ בגיאורגיה לאחרונה, ההקרנות לוו בהפגנות רעשניות למדי כנגדו). להערכתי, הסרט הזה, אם הוא אכן אפקטיבי כדרמה, אמור להיות להיט קופתי בישראל לכשיופץ.

"ואז רקדנו" הוא המוביל ברשימת המועמדויות לפרס חיפושית הזהב של האקדמיה השוודית, עם 7 מועמדויות: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, תסריט, צילום, ועיצוב אמנותי.

עוד סרטים בולטים ברשימת המועמדים:

משונה היה להיווכח שבמאי יחסית אלמוני כמו לבאן אקין מקבל הרבה יותר תשומת לב (בזכות סרטו "ואז רקדנו") מאשר במאי הרבה יותר ותיק ומוערך כמו רוי אנדרסון, שגם לו היה סרט חדש בשנה שעברה, סרט שאפילו זכה בפרס הבימוי בפסטיבל ונציה החשוב בקיץ שעבר.

וכך גם סרטו האחרון של אנדרסון, "על האינסוף" (Om det Oändligaׂׂ), שכמו סרטיו הקודמים, הוא בעצם אוסף מערכונים שלא קשורים אחד לשני, מבוימים בסגנון יבש, עם צילום סטטי בדרך כלל, אבל כזה שתמיד מפתיע עם דברים שמתרחשים ברקע, עם דיאלוגים שנאמרים באינטונציה מתכתית שיוצרת לכאורה הזרה מהמתרחש על המסך, אבל דווקא בגלל זה היא מצחיקה ומקרבת אותי למתרחש, גם אם מדובר בסצנה שלא קשורה למה שקרה לפני ולמה שיקרה אחרי, אבל איכשהו אוסף המערכונים הזה בדרך כלל מתחבר לאיזושהי משמעות פילוסופית כוללת – ועדיין, "על האינסוף" זכה רק ל-4 מועמדויות לפרס חיפושית הזהב: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, ועיצוב אמנותי.

438 ימים (438Dagar) – יספר גאנסלאנדט

נדמה שהעימות בין כוחות האור לכוחות החושך (דמוקרטיות ודיקטטורות) צובר יותר ויותר תאוצה בעולם בשנים האחרונות. נדמה שהגבול המפריד בין דיקטטורות לבין דמוקרטיות הולך ומיטשטש, והכוחות הפוליטיים הפועלים בעולם הופכים ברוטלים יותר ויותר. וכך גם מתרבים הסיפורים על אנשים שלוחמים לחופש, ומשלמים מחיר אישי יקר בשל כך. בין המועמדים לפרס האקדמיה בדנמרק, כפי שסקרתי כאן רק לפני יומיים, נמצא סרט המספר על צלם עיתונות שנלכד בידי דעא"ש. והשוודים מסמנים את הסרט הזה, שנקרא "438 ימים", שהוא עיבוד של ספר שנכתב ע"י שני עיתונאים ששהו בכלא האפריקאי כשניסו לחשוף את השחיתות הממוסדת בסחר בנפט באתיופיה ובסומליה. הטריילר מרשים למדי , ובסרט משתתף גם באחד משני התפקידים הראשיים גוסטף סקארסגארד, אח של אלכסנדר, בן של סטאלן (לסטאלן, הקבוע של לארס פון טרייר עוד מימי "לשבור את הגלים", יש 7 ילדים)."438 ימים" מועמד ל-6 פרסי חיפושית הזהב: פרס הסרט הטוב ביותר, שחקן (שני השחקנים הראשיים, גוסטף סקארסגארד ומתיאס וארלה, בתפקיד שני העיתונאים הכלואים, שניהם מועמדים יחדיו לפרס השחקן. אם הם יזכו, הם יזכו ביחד, ולא כמו בטקסים אחרים, שם אחד ינצח את השני), תלבושות, סאונד, מוסיקה, ואפקטים.

טרנסניסטרה (Transnistra) – אנה אבורן

השוודים יודעים להתייחס לסרטים דוקומנטרים בכבוד, ולתת להם מקום נרחב בטקסי הפרסים שלהם. בשנה שעברה, "לשחזר את אוטויה" זכה בפרס הסרט הדוקומנטרי, וגם בפרס הבימוי (הסרט הוקרן לאחר מכן בדוקאביב, והתגלה כניסוי מעניין, אבל גם כזה שחסר באמת את האפקט הרגשי). לפני 3 שנים, הדוקו-ריקוד "מרתה וניקי" זכה בפרס הסרט הדוקומנטרי, וגם בפרס העריכה (כמה חודשים לאחר מכן ראיתי את הסרט הזה בפסטיבל סרטי ילדים ונוער בסינמטק תל אביב, והוא התגלה כתענוג מרגש ויפהפה). "טרנסניסטרה" כבר הוקרן בדוקאביב השנה, ופספסתי אותו. להבנתי, הוא מספר על חבל ארץ באוקראינה שנקרא "טרנסניסטרה", שהוא בעצם מדינה זעירה בפני עצמה, שרק רוסיה מכירה בה כמדינה. אני מניח שעצם העובדה שהסרט נקרא בשם המדינה/ חבל ארץ הזה הוא רצון להצהרה פוליטית כלשהי, אבל הסרט הזה בעצם מתרכז בחייהם של כמה בני נוער מטרנסניסטרה במשך שנה אחת. מצבם הכלכלי, גילויי אהבה ראשונים, חיי צעירים במקום שלא בטוח בהגדרה שלו – להבנתי יש כאן פורטרט רגיש של בני נוער במקום רעוע, אם כי אני לא בטוח שלסרט באמת יש הצהרה פוליטית כלשהי, למרות שכנראה יש לו לפחות רצון לומר משהו גם בכיוון הזה."טרנסניסטרה" (טריילר) מועמד ל-3 פרסי חיפושית הזהב: פרס הסרט הטוב ביותר, עריכה, ופרס הסרט הדוקומנטרי.

סונה ילד טוב (Sune Best man) – ג'ון הולמברג

בשנה שעברה, סרט ילדים בשם "סונה נגד סונה" היה מועמד לכמה פרסים בטקס חיפושית הזהב. והנה מגיע סרט ההמשך. עם אותו במאי (שהוא גם התסריטאי) ועם אותו שחקן, הפעם הסרט מספר על אותו סונה, ילד נחמד, שאוהב את הדוד שלו, ושמח מאוד בשבילו כשהדוד מודיע לו שהוא עומד להתחתן בשנית, ואפילו מבקש ממנו להיות השושבין שלו. סונה הופך לשמח פחות כשהוא שומע שהחתונה נקבעת לתאריך בו הכיתה שלו יוצאת לטיול השנתי. לא ראיתי את הסרט הראשון, שהטריילר שלו היה משעשע למדי. גם הטריילר של השני נראה לא רע, אבל נדמה לי גם שהוא מסתמך יותר מדי על סלפסטיק, ויש בו קצת עייפות חומר."סונה ילד טוב" מועמד ל-4 פרסי חיפושית הזהב: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית משנה, ושחקן משנה.

קוויק (Quick) – מיקאל הפסטרום

מיקאל הפסטרום הוא במאי שוודי המתמחה ביצירת סרטי מתח ואפילו אימה. הוא כבר נסע מערבה, ועשה כמה סרטים בהוליווד (למשל: "1408" או "מחיר הבגידה" עם ג'ניפר אניסטון). עכשיו הוא חוזר הביתה, לשוודיה, לספר סיפור על מה שדפי המידע על הסרט הזה קוראים לו "הסקנדל הגדול ביותר בתולדות מערכת המשפט השוודית". סיפורו של עיתונאי היוצא לחקור את קורותיו של רוצח סדרתי אכזרי במיוחד בשם קוויק. הוא הורשע בשוד ונכלא במוסד לחולי נפש, שם הוא הודה ב-30 מקרי רצח. על בסיס ההודאות האלו הוא הורשע ב-8 מתוך המקרים האלו. ואז מסתבר שכל ההודאות האלו היו שקריות, והקוויק הזה לא היה בכלל הרוצח. איך יתכן שבית המשפט מרשיע אדם על בסיס ההודאות בלבד, ללא תמיכה מהממצאים בשטח?

הטריילר מציג עבודה מיומנת של בימוי בסרט שהוא כנראה בידור לא רע בכלל, אם כי לא כזה שישאיר משקל אמיתי אחרי הצפייה."קוויק" לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הוא כן מועמד ל-7 פרסי חיפושית הזהב אחרים: פרס השחקן, שחקנית משנה (אלבה אוגוסט, שאהבנו בשנה שעברה בתפקיד אסטריד לינדגרן ב"להיות אסטריד"), שחקן משנה, תסריט, צילום, עריכה, ואיפור.

"אש ולהבות" (Eld & lågor) – מאנס מארלינד, ביורן סטיין

בסטוקהולם של 1940, שתי משפחות יריבות מפעילות שני לונה פארקים סמוכים המתחרים ביניהם על הקהל. המלחמה העסקית ביניהם מרה, אבל אז הבן של אחת המשפחות מתאהב בבת של המשפחה היריבה. מקריאה על הסרט, נדמה שצמד הבמאים מודעים לבנאליות של הסיפור, והם מגזימים מאוד בבימוי, בהגזמה פראית ומכוונת, והתוצאה היא כנראה סרט מרהיב ומשעשע, שכנראה גם נוגע ללב דווקא בגלל הגישה המודעת לעצמה (הטריילר אכן מרשים).גם "אש ולהבות" לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הוא מועמד ל-6 פרסים אחרים: פרס הצילום, תלבושות, איפור, מוסיקה, עיצוב אמנותי, ואפקטים.

אלו הם הסרטים הבולטים ברשימת המועמדויות של האקדמיה השוודית לשנה זו. עוד אציין ש:

"אניארה", סרט חלל מאכזב שראיתי בפסטיבל ירושלים השנה, מועמד ל-4 פרסים: פרס לבימוי, שחקנית, שחקנית משנה, ואפקטים.

יוהנס ניהולם זכה לפני 3 שנים בפרס הסרט הטוב ביותר של האקדמיה השוודית על סרטו היפהפה "ענק". השנה הוא הביא סרט ביזארי ומרשים שנקרא "קוקו-די קוקו-דה", אבל הסרט הזה הפעם לא זכה להכרה מהאקדמיה השוודית, ולא קיבל אפילו מועמדות אחת.

הזכרתי למעלה שאלבה אוגוסט מועמדת לפרס שחקנית המשנה. היא תבוא לטקס עם אמא שלה, פרנילה אוגוסט הוותיקה, שמועמדת לפרס השחקנית הראשית, על תפקידה בסרט "בריט-מארי היתה כאן". סיפורה של אשה בת 63 שתופסת את בעלה בוגד, עוזבת אותו אחרי 40 שנות נישואין, ומתחילה את חייה מחדש כאשה בת 63 שמאמנת קבוצת כדורגל של ילדים (למרות שהיא לא מבינה שום דבר בכדורגל). הטריילר מקסים, אבל זאת המועמדות היחידה של הסרט הזה.

לפרס הסרט הזר מועמדים: "כפר נחום" הלבנוני, "סיפור נישואים" האמריקאי, ו"פרזיטים" מדרום-קוריאה.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-20 בינואר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “חיפושית הזהב 2020: המועמדויות

  1. "ואז רקדנו" הוא אחד מ5 סרטי השנה שלי, אני לא יודע האם יצליח להפוך ללהיט, אבל אכן מדובר בדרמה מרגשת שמצליחה לערער על המוסכמות בחברה שמרנית גם בעזרת הסיפור המרכזי של אהבה אסורה וגם בעזרת הריקוד.

    אני לא ידע למה אתה כל כך מופתע מכך שלסרטו של אקין יש יותר מועמדויות מסרטו של אנדרסון, בלי שראיתי פריים אחד מהסרט שלו (יש לי אלרגיה קשה כלפיו ולא מתכוון לראות את הסרט החדש גם אם ישלמו לי) הרי אין לו בסרטים דמויות של ממש (ששחקנים יכולים לקבל פרסי משחק עליהן) או צילום/עריכה יוצאי דופן לכן 4 מועמדויות האלו הן בדיק סף הסרט (למרות שבעבר הוא לפעמים קיבל יותר, תלוי שנה).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s