לולה 2020: המועמדויות

ובגרמניה העסקים כרגיל. או לפחות עושים מאמץ להעמיד פנים שהכל כרגיל. היום, ב-12:13 בצהרים שעון גרמניה (ב-13 דקות איחור!) עלה לפייסבוק הרשמי של האקדמיה הגרמנית לקולנוע שידור ישיר בסטרימינג של הכרזת המועמדויות לפרס הלולה של האקדמיה הגרמנית לקולנוע לשנת 2020. אז גם אני מנסה להתנהג רגיל, ולסקור גם השנה את הסרטים הבולטים ברשימת המועמדויות של הגרמנים.

קןדם כל אני אסקור את המאוכזבים מהרשימה:

שני סרטים גרמנים אמורים להיות מופצים בישראל בקרוב, "תיק קוליני", ו"מאחורי הקלעים". שניהם לא קיבלו אפילו מועמדות אחת (במקרה של "תיק קוליני" – ראיתי כבר את הסרט. לא אהבתי אותו).

אחד הסרטים שהכי סיקרנו אותי השנה נכלל בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין האחרון שהתקיים לפני פחות מחודש. "אונדינה" (Undine) של כריסטיאן פצולד, במאי שאני מאוד אוהב, וידוע במגע היד האלנגטי והאינטלגנטי שלו מבלי לוותר על הרגש (בין סרטיו: "ברברה", "טרנזיט", "ילה" ועוד). סרטו האחרון זכה לביקורות מעורבות, בעיקר, לדעתי, בגלל שסרטיו הקודמים יצרו ציפיות גבוהות שסרטו החדש לא עמד בהן (אני, כמובן, טרם ראיתי את הסרט, ואני עדיין מסוקרן ממנו). להבנתי, מדובר בסיפור אהבה חלומי שמתרחש בברלין של היום, אבל נשען על סיפור מיתולוגי על נימפת ים. הסרט, בכיכובם של פרנץ רוגובסקי ופאולה בר (שניהם שיחקו גם בסרטו הקודם והיפהפה של פצולד, "טרנזיט"), קיבל רק 2 מועמדויות מהאקדמיה הגרמנית: לפרס הסרט הטוב ביותר, ולפרס הסאונד.

עוד סרט מאוכזב הוא "לארה" (Lara). סרטו החכם והמרגש של יאן אולה גרסטר שמספר על יום בחייה של אשה בת 60 שעוקבת מקרוב אחרי קונצרט חשוב של הבן שלה שהוא נגן פסנתר, ובדרך לומדת שיעור חשוב על חינוך קשוח, הסרט הזה קיבל רק מועמדות אחת מהאקדמיה הגרמנית – לפרס הסרט הטוב ביותר. אפילו קורינה הרפוך, שעשתה עבודה מעולה ומאוד מרשימה בתפקיד הראשי, אפילו היא לא קיבלה מועמדות.

מה שמשאיר את הבמה לתחרות העיקרית. שני סרטים מובילים את רשימת המועמדויות, ואחד מהם יהיה, כנראה, הזוכה הגדול:

האחד הוא סרט מצליח מאוד שהפתיע בשנה שעברה הרבה אנשים, ועשה סיבוב פסטיבלים נרחב בעולם (כולל בישראל). כשראיתי אותו סוף סוף, פחות התלהבתי מהשאר, אבל גם אני לא יכולתי להתנגד לכוח העצום של רגעים מסוימים בו.

"מחוץ למערכת" (Systemsprenger), שמספר על ילדה בת 9 עם בעיות התנהגות חריגות מאוד, ועל הנסיון הכושל של המערכת (ושל כולם בעצם) לעזור לה, הסרט הזה מועמד ל-10 פרסי לולה: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקנית (הלנה זנגל בת ה-11), שחקן, 2 שחקניות משנה, עריכה, סאונד, ומוסיקה.

יריבו העיקרי של "מחוץ למערכת" בקרב על הפרס הגדול הוא

"ברלין אלכסנדרפלאץ" (Berlin Alexanderplatz) של בורהאן קורבאני

קורבאני התגלה לפני כמה שנים עם סרט שנקרא "אנחנו צעירים, אנחנו חזקים" (הוקרן בפסטיבל ירושלים וזכה לתגובות חמות. פספסתי את הסרט הזה). כמו סרטו הקודם, גם כאן מספר קורבאני על מהגרים. הפעם, להבנתי, קורבאני עושה סרט שאפתני יותר, מושקע יותר מקודמו. הוא מעבד למסך ספר מפורסם מ-1929, ומביא את המסופר בו אל ברלין של היום. סיפורו של מהגר אפריקאי הנודר לעשות הטוב בעיניי אלהים, ואז הוא נאלץ להפר את השבועה שלו כשחיי היום יום בברלין כופים עליו להתרועע עם סוחר סמים המבקש ממנו לעבוד בשבילו. הסיפור, כמו גם הטריילר, מזכיר לי קצת את "אבינו" של מני יעיש, גם שם איש מצפוני נגרר, כמעט בעל כורחו, אל חיי פשע.

"ברלין אלכסנדרפלאץ" מועמד ל-11 פרסי לולה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, צילום, סאונד, מוסיקה, עיצוב אמנותי, ואפקטים.

המילה המדוברת (Es Gilt das Gesprochene Wort) – אילקר צ'אטאק

על פניו, נדמה שמדובר בסיפור משונה למדי. אשה גרמניה בשנות ה-40 שלה, טייסת במקצועה, לא נשואה, אבל נמצאת במערכת יחסים קבועה עם גבר. בתחילת הסיפור היא מאובחנת כחולה בסרטן. כדי להירגע ולחשוב, בן זוגה מזמין עבורם חופשה במרמריס, טורקיה. שם מתוודעת הגיבורה לבחור טורקי צעיר, בן 23, ממוצא כורדי. הוא עובד זוטר במטבח במקום שבו היא ובן זוגה מתאכסנים, והוא גם מתפרנס מ…איך נאמר זאת בעדינות…היותו ג'יגולו לנשים הזרות הנופשות שם להנאתן. איכשהו יוצא שגיבורת הסיפור מציעה לגברבר הצעיר נישואי נוחות – הם יתחתנו כדי להשיג לו אזרחות גרמנית. וכך קורה. ואז הם עוברים לגרמניה, וסיפור זוגיות משונה מתחיל (בעצם, משולש רומנטי, כי בן הזוג לא מוותר על אהובתו כל כך מהר).

הטריילר נראה חביב, גם אם לא מאוד יוצא דופן, והכל תלוי בטון שהבימוי יכתיב לסיפור הזה. בינתיים, "המילה המדוברת" מועמד ל-5 פרסי לולה: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקנית, ושחקן משנה.

הסרט האחרון המועמד לפרס הסרט הטוב ביותר הוא

לינדברג – לך בדרכך (Lindenberg! Mach dein Ding) – הרמין הונטגבורט

להבנתי, זה סרט לגרמנים בלבד. רק מי שיודע מי זה אודו לינדברג כנראה יתעניין בסרט הזה. לא ראיתי בחומר שקראתי על הסרט הזה שום קונפליקט יוצא דופן, או סיפור מעניין אחר. סתם, סיפור עלייתו של זמר מאוד מפורסם בגרמניה, אחד, אודו לינדברג. השירים שלו נשמעים שמחים, נקיים מפוליטיקה, לא ממש רוק, למרות שהוא מוגדר כזמר רוק, וזה יכול להיות סרט חביב, אבל לא מאוד מעניין למי שלא באמת מכיר את השירים של האיש הזה, שיש לו קריירה ארוכה עוד מתחילת שנות ה-70 (התחיל כמתופף, ואז עבר לקדמת הבמה).הטריילר נראה, כאמור, חביב ולא מזיק, אבל קשה לי להאמין שהסרט הזה יחזיק מים לכל מי שלא ממש מכיר את התרבות הגרמנית. "לינדברג – לך בדרכך" מועמד ל-4 פרסי לולה: לפרס הסרט הטוב ביותר, שחקן, תלבושות, ואיפור.

וחוץ מחמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט, יש עוד סרט אחד שקיבל כמות נחמדה של מועמדויות, והוא נראה דווקא חביב ומשעשע למדי:

מעולם לא הייתי בניו יורק (Ich war noch Niemals in New York) – פיליפ שטולץ

הסרט הזה נראה כמו מחזמר שכל מה שהוא רוצה לעשות זה לשמוח. סיפור קומי על אשה קרייריסטית מצליחה, אשת טלויזיה, שאמא שלה עוברת תאונה טפשית בבית הגורמת לה לאובדן זכרון. הדבר היחיד שהיא יודעת כשהיא מתעוררת הוא: "מעולם לא הייתי בניו יורק". אז האמא בורחת מבית החולים בו היא מאושפזת, ועולה על ספינה בדרך מערבה. הבת הקרייריסטית רודפת אחריה, ומוצאת אותה על הספינה ממש לפני שהיא מפליגה, אבל לא מצליחה להוריד אותה בזמן. וכך אמא ובת מוצאות את עצמן במסע לא מתוכנן לניו יורק. ויש גם פגישות עם גברים שנמצאים בקרוז הזה. והכל מאוד צבעוני ומאוד שמח.

"מעולם לא הייתי בניו יורק" מועמד ל-5 פרסי לולה: פרס שחקן המשנה, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, ואפקטים.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-24 באפריל. עד אז תעלם הקורונה, כל העולם יצא בריקודים שמחים, השלום יפרוץ, וכולם יהיו עשירים ומאושרים.

או שלא.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s