פרסי אופיר 2020: המועמדים

ברוכים הבאים לרשימת המועמדים לפרסי האופיר לשנת 2020, או, ליתר דיוק, לתחרות לתואר: הסרט היציג של מדינת ישראל לאוסקר.

כי השנה הדיסוננס בין בחירת הסרט הטוב לבין בחירת הסרט היציג לאוסקר נחשף במלואו: בתי הקולנוע בישראל סגורים כבר למעלה משישה חודשים. אין הקרנות של סרטים בכלל. בתחרות של השנה משתתפים 23 סרטים. רק 7 הופצו לקהל הרחב (ויש עוד כמה, חלקם טובים מאוד, שמחכים להפצה עוד מהתחרות של השנה שעברה). לתחרות השנה ניגשו 26 סרטים. שלושה פרשו מהתחרות בדרך, כולל הסרט המסקרן מכולם, "אחד בלב" של טליה לביא ("אפס ביחסי אנוש"). גם החדש של ערן קולירין ("ביקור התזמורת") פרש. לאיתן פוקס ("יוסי וג'אגר") יש סרט חדש השנה. הוא בכלל לא ניגש לתחרות.

אז מה שנשאר היא תחרות בין סרטים שמקווים לקצת יחסי ציבור כתוצאה מזכייה פוטנציאלית, כדי שאנשים יבואו לראות אותם בבתי קולנוע שעדיין סגורים, ואין צפי לפתיחתם. ובאותו עניין:

לפי תקנון האקדמיה האמריקאית, על הסרט המייצג כל מדינה להיות מופץ מסחרית לקהל הרחב עד לתאריך 31 בדצמבר. האם בתי הקולנוע בישראל יפתחו עד אז?

יש סייג אחד לחוק הזה בתקנון האמריקאי: אם הסרט היה אמור להיות מופץ, ואז קיבל הפצה דיגיטלית כי בתי הקולנוע נסגרו, אז הוא יהיה כשיר. כלומר, הפצה דיגיטלית (VOD) יכולה לכאורה להכשיר את הסרט לייצוג המדינה באוסקר. אבל האקדמיה הישראלית תצטרך לספק לאמריקאים מסמכים שהסרט אכן היה מתוכנן להיות מופץ בהפצה רגילה, ואז הופץ דיגיטלית. בתקנון האמריקאי כתוב בפירוש:

Provide to The Academy documentation (original document(s) and an English translation) of government mandated theater/cinema closure dates, previously planned theatrical release and steaming distribution or video on demand agreements

כמו כן, התקנון האמריקאי מציין בפירוש שהקרנה בפסטיבל כלשהו לא הופכת את הסרט לכשיר לייצג את המדינה, אלא רק הקרנה מסחרית רגילה.

סייג נוסף שהאקדמיה האמריקאית מציינת לחוק הזה: הסרט יכול להיות מופץ מסחרית גם בכל מדינה אחרת (שהיא לא ארצות-הברית), אבל מי יפיץ עכשיו סרט ישראלי, ויהיה הטוב ביותר, כשבתי הקולנוע ברוב מדינות העולם פתוחים באופן מוגבל, ואפילו הסרט המסקרן ביותר בעולם השנה (Tenet) עושה עסקים מוגבלים, או לפחות כאלו שרחוקים מאוד ממה שהיה צפוי.

כלומר, אלא אם הסרט הזוכה השנה יהיה אחד מה-7 שכבר הופצו ("אלוהי הפסנתר", "המוסד", "המחשמלים", "המתים של יפו", "הרפתקה בשחקים", "מחילה", ו"עכביש ברשת"), האקדמיה הישראלית צריכה לקוות ולעשות אולי אפילו טקסי וודו שונים ומשונים כדי שבתי הקולנוע בישראל יפתחו לקהל הרחב לפני 31 בדצמבר. (אה, רגע: כדי להיות כשיר לייצג אותנו באוסקר, הסרט צריך להיות מופץ אחרי ה-1 באוקטובר 2019. "המוסד" הופץ ביוני בשנה שעברה. "הרפתקה בשחקים" הופץ ביולי 2019. "מחילה" הופץ בספטמבר 2019. הם לא כשירים לייצג את המדינה באוסקר). (ואה, עוד רגע: "עכביש ברשת" דובר ברובו אנגלית. גם הוא לא כשיר). אני אמנם מעריך את האקדמיה שמתעקשת על טקס לקולנוע גם בימי משבר (ואני ממשיך לסקור בבלוג שלי את טקסי האקדמיות בחו"ל מאותה סיבה), אבל, שלא כמו בחו"ל, אם התחרות היא בין סרטים שכמעט אף אחד לא ראה, ואין יודע מתי נראה, אז התחרות היא רק כדי לשלוח איזשהו סרט לאוסקר, איזושהי תקווה חלושה לפרס חמקמק, ובלי קשר בכלל לאנשים החשובים באמת: הקהל הישראלי רוכש הכרטיסים.

אני צריך לומר שמבחינה אישית, השנה, לראשונה זה לפחות 15 שנה, לא פקדתי את הקרנות האקדמיה. אני לא חבר אקדמיה (מעולם לא הייתי), וההקרנות השנה היו מצומצות בגלל הקורונה, ולא יכולתי להידחף כמו שאני עושה כל שנה (מה גם שלא יכולתי לקבל הרשאה לצפייה דיגיטלית, כי אני לא חבר אקדמיה). כך שיוצא שמתוך 23 הסרטים שבתחרות, ראיתי רק 9 (אלו שהופצו ברובם, ועוד כמה בפסטיבלים). הסרטים המסקרנים מכולם לגבי מבין אלו שבתחרות הם "הנה אנחנו" של ניר ברגמן, ו"אסיה" של רותי פרי-בר (למרות שגם אני מודה שאם בתי הקולנוע נפתחים מחר, הסרט שאני הכי ארצה לראות, גם אם הוא לא סרט איכות, הוא "לשחרר את שולי". אחרי יותר מחצי שנה בבית, אני רוצה לראות קומדיה עם שלישיית "מה קשור". אח"כ אני אראה את הסיפור על אבא ובן אוטיסט, או על אמא שעוזרת לבת שלה שחולה במחלה סופנית).

ואחרי כל זה, אני עדיין מתעניין בקולנוע ישראלי. קולנוע. זה שרואים בקולנוע. אז בתי הקולנוע עדיין סגורים, אבל המועמדויות לסרטים שאולי יוצגו באולמות ובהיכלים מתישהו מתפרסמות היום, והנה הן:

הסרט הטוב ביותר

1 אסיה

2 אפריקה

3 המתים של יפו

4 הנה אנחנו

5 שאיפה לחיים

הבימוי הטוב ביותר

1 אורן גרנר – אפריקה

2 מתן גוגנהיים, אסף אבירי – שאיפה לחיים

3 ניר ברגמן – הנה אנחנו

4 רותי פרי-בר – אסיה

5 רם לוי – המתים של יפו

התסריט הטוב ביותר

1 אורן גרנר – אפריקה

2 גלעד עברון ז"ל, עלא חליחל – המתים של יפו

3 דנה אידיסיס – הנה אנחנו

4 מתן גוגנהיים, אסף אבירי – שאיפה לחיים

5 רותי פרי-בר – אסיה

השחקן הטוב ביותר

1 יוסוף אבו ורדה – המתים של יפו

2 מאיר גרנר – אפריקה

3 שאדי מרעי – הלילה הזה

4 שי אביבי – הנה אנחנו

5 שלמה בראבא – שאיפה לחיים

השחקנית הטובה ביותר

אלונה איב – אסיה

ג'וי ריגר – שאיפה לחיים

נלי תגר – בוטיק פריז

נעמה פרייס – אלוהי הפסנתר

רובא בלאל עספור – המתים של יפו

שחקן המשנה הטוב ביותר

גדי יגיל – שאיפה לחיים

דב גליקמן – שאיפה לחיים

מוריס כהן – בוטיק פריז

4 נועם אימבר – הנה אנחנו

סלים דאו – המתים של יפו

שחקנית המשנה הטובה ביותר

אפרת בן צור – הנה אנחנו

בת אל מוסרי – בוטיק פריז

לאורה ריבלין – אלוהי הפסנתר

4 מאיה גרנר – אפריקה

שירה האס –  אסיה

הצילום הטוב ביותר

דמיאן דופרן – בוטיק פריז

דניאלה נוביץ –  אסיה

דניאלה נוביץ – הלילה הזה

יורם מילוא – המתים של יפו

שי גולדמן- הנה אנחנו

העריכה הטובה ביותר

איל סיבי, יצחק צחייק, רועי רינת – המוסד

אילה בנגד – הנה אנחנו

גיל וסלי – אפריקה

4 דורי טפר- שאיפה לחיים

אסתר אלקיים – שתיים

נטע בראון – המתים של יפו

7 נטע דבורקיס –  אסיה

הליהוק הטוב ביותר

אורית אזולאי – הנה אנחנו

אייל זוסמן ירדן שטרסברג – שאיפה לחיים

אלה צדקה – אפריקה

אסתר קלינג –  אסיה

ג'ירייס קופטי, גיא שובל – המתים של יפו

6 לימור שמילה – בוטיק פריז

העיצוב האמנותי הטוב ביותר

איתן לוי – הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט

נריה בן ארי – המוסד

עידו דולב – הלילה הזה

שונית אהרוני – שאיפה לחיים

תמר גדיש –  אסיה

עיצוב התלבושות הטוב ביותר

דני בר שי – המוסד

יפעת כנפי – בוטיק פריז

ליטל לילו גולדפיין – המחשמלים

ענבל שוקי –  אסיה

רייצ'ל בן דהן – המתים של יפו

האיפור הטוב ביותר

אורלי רונן – שאיפה לחיים

הילה אלקיים –  אסיה

כרמית בוזגלו  – הלילה הזה

מירב שחר (בושושה) – המתים של יפו

שלי סער – המוסד

המוסיקה הטובה ביותר

יונתן ריקליס – עכביש ברשת

קרני פוסטל –  אסיה

רועי שפיגלר, הלל טפליצקי, ערן צוירן – אלוהי הפסנתר

רן בגנו – המתים של יפו

רן בגנו – שאיפה לחיים

עיצוב פס-הקול הטוב ביותר

אמיר בוברמן, שחף וגשל – אסיה

גיל תורן – עכביש ברשת

גיל תורן, דרור מנצורה – מחילה

גיל תורן, עודד רינגל, יוסי אפלבאום, אבי מזרחי – המחשמלים

רונן נגל – הנה אנחנו

ובקיצור, המובילים במועמדויות: "אסיה" המאוד מסקרן אותי עם 13 מועמדויות, "המתים של יפו" מאוד הפתיע עם 12 מועמדויות (הקהל לא נענה אליו כמעט בכלל. האקדמיה מתעלפת ממנו), "שאיפה לחיים" עם 12 מועמדויות (על פניו נראה קראוד פליזר מקסים. לך תדע מתי יופץ), "הנה אנחנו" של ניר ברגמן עם 10 מועמדויות (ת'כלס, הסרט שהכי מסקרן אותי), ו"אפריקה" החביב אך פצפון מדי (הוקרן בפסטיבל חיפה, טרם הופץ).

ואגב, למי שמתעניין: בכל שנה אני עוקב כאן בבלוג אחרי הפרסומים של המדינות השונות בנוגע לסרטים שמייצגים אותן באוסקר. הדד-ליין בכל שנה הוא תחילת אוקטובר, אבל השנה, בגלל הקורונה, הדד-ליין נדחה לתחילת דצמבר. בהתאם, המדינות השונות לקוחות את הזמן, ועד היום, 22 בספטמבר, רק 4 מדינות פרסמו את הבחירות שלהן. אני אמשיך לעקוב אחרי הפרסומים, וכמו בכל שנה, גם השנה אפרסם את סדרת הפוסטים הקבועה בנושא ברגע שיצטברו קצת יותר בחירות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s