פרסי האקדמיה האוסטרלית לקולנוע 2020: המועמדים

אוסטרליה. מדינת אי גדולה עם אוכלוסיה בגודל של בערך פי 3 מאוכלוסיית ישראל, עם תמותה מקורונה של בערך פי 3 פחות מישראל. בתי הקולנוע באוסטרליה פתוחים, והאקדמיה האוסטרלית פרסמה אתמול את המועמדים לפרס האקדמיה האוסטרלית לקולנוע לשנה זו. אלו הם הסרטים הבולטים ברשימת המועמדים:

בלתי נראה (The Invisible Man) – לי וואנל

הסרט היחיד ברשימה שגם ראיתי, אם כי לא ממש אהבתי. סרט אימה של מאסטר אימה שמנסה גם לומר משהו על מערכות היחסים הכוחניות בין גברים לנשים, רק שלהרגשתי הוא לא ממש עבד דרמטית, וגם לא ממש הפחיד אותי, למרות העבודה המרשימה של אליזבת מוס בתפקיד הראשי, והעבודה הטכנית המרשימה של וואנל עצמו. "בלתי נראה" (טריילר לתזכורת) מועמד ל-8 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית (אליזבת מוס), תסריט, צילום, עריכה, סאונד, ועיצוב אמנותי.

שיני חלב (Babyteeth) – שאנון מרפי

הסרט המוביל במספר המועמדויות לפרס האקדמיה הוא "שיני חלב", מעין פיוז'ן של שני נראטיבים שלא ברור לי איך הם משתלבים, אבל אם הם כן מצליחים לתמוך אחד בשני, אז מדובר בהחלט בסרט מסקרן מאוד. שורה של פרסים בהם הסרט זכה (כולל בפסטיבל ונציה 2019) מוכיחים שכנראה מדובר בסרט מוצלח ומרגש. מצד שני, אורון שמיר מ"סריטה" ראה ולא התלהב.

"שיני חלב" מספר על נערה צעירה. היא חולה בסרטן, אבל היא גם מאוהבת לראשונה. עוד "אבל גם" – האהוב שלה הוא סוחר סמים זרוק. נו, שוין. לי, לפחות, זה נראה מסקרן למדי, במיוחד אם נציין את הקאסט המרשים – בתפקיד הראשי אלייזה סקאנלן (בת' מ"נשים קטנות" הנהדר האחרון של גרטה גרוויג), ובתפקיד הוריה – אסי דיויס ("הבאבאדוק" הנפלא של ג'ניפר קנט) ובן מנדלסון ("ממלכת החיות", "אונה", ועוד הרבה סרטים הוליוודים).

 

"שיני חלב" מועמד ל-12 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית (סקאנלן), שחקן, שחקנית משנה (אסי דיויס), שחקן משנה (מנדלסון), תסריט, צילום, עריכה, סאונד, מוסיקה, ועיצוב אמנותי.

א זה אושר (H is for Happiness) – ג'ון שידי

סרט ילדים לא חייב להיות סרט ילדותי. אני חושש ש"א זה אושר" נוטה יותר לכיוון האינפנטילי. וידוי קטן: באחד מימי הקורונה בחודשים האחרונים התיישבתי מול הטלויזיה לראות את הסרט הזה (היה באחד מערוצי הסרטים של Yes). הפסקתי את הצפייה אחרי 10 דקות בערך. ההרגשה שלי היתה שיש כאן הצטעצעות מיותרת, ויתור על רגעי אמת כדי ללטף את נפש הילדים שהם קהל היעד, מבלי באמת לתת להם להרגיש את המצוקה של הגיבורה ואת ניצחונותיה. הכל מוגזם וצבעוני מדי, ללא אמת. בכל אופן, "א זה אושר" אמור לספר על התבגרותה של ילדה ג'ינג'ית אחת, שמרגישה שכל הדמויות המקיפות אותה עוברות משבר, והיא לוקחת על עצמה להחזיר להם את שמחת החיים. "א זה אושר" מועמד ל-9 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, 2 שחקניות משנה, צילום, מוסיקה, ותלבושות.

הסיפור האמיתי של כנופיית קלי (True History of the Kelly Gang) – ג'סטין קרזל

לפני כמעט עשור ראיתי סרט שנקרא "סנואוטאון". סרט אלים בצורה קיצונית שדי שיתק אותי. "סנואוטאון" הביא את שמעו של קרזל אל מעבר לים, ואכן הוליווד חטפה אותו. ראשית היא שמה בידו עיבוד נוסף של "מקבת'", שאמנם קיבל ביקורות טובות, אבל למי יש כוח לעוד עיבוד לקלאסיקה ההיא, ואח"כ קרזל טבע בים ההוליוודי עם "אמונת המתנקש" הכושל. סרטו האחרון החזיר את קרזל הביתה, וכנראה גם לכושר. האלימות הקיצונית שקרזל מתמחה בה נמצאת גם כאן, ונדמה לי שגם הפעם קרזל משתמש באלימות הבוטה כדי לומר משהו על העולם, והפעם הוא מדבר על הדרך שבה כוח נענה בכוח נגדי, אלימות נענית באלימות מהצד השני, וכך כל צד חושב שהוא יכניע את השני, כשלמעשה הוא רק מסובב את גלגל המלחמה האינסופי סיבוב נוסף.

הסרט מספר את סיפורו של נד קלי, פושע ידוע באוסטרליה של המאה ה-19, כיצד הוא הגיע למעמד הזה, איך גיבש סביבו את חבריו לכנופיה, ומה היו מעלליהם. להבנתי, קרזל מנסה להסביר את מעשיו של נד קלי, גם אם לא להצדיק אותם, בכך שהוא סבל אלימות כבר מילדות גם במישור האישי (התעללות בו ובאמא שלו) וגם במישור הלאומי (הקולוניאליזם הבריטי).

"הסיפור האמיתי של כנופיית קלי" מועמד ל-10 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן (ג'ורג' מקיי, ששיחק את התפקיד הראשי ב"1917"), שחקן משנה (ראסל קרואו), תסריט, עריכה, סאונד, מוסיקה, עיצוב אמנותי, ותלבושות.

אני אישה (I am Woman) – אונג'ו מון

סרטים מספרים לפעמים סיפורים שהיו, אבל לא הכרתי. למשל, הסיפור של הלן רדי. לא הכרתי את השם הזה, אבל, הנה, מסתבר, שהיתה זמרת כזאת בשנות ה-70. אשה אוסטרלית צעירה שזכתה בתחרות שירה באוסטרליה, והפרס היה נסיעה לארה"ב, ואודישן בחברת תקליטים אמריקאית עם אפשרות לחוזה הקלטות. רדי, שהיתה באותו זמן אם חד-הורית לילדה בת 3, לא השיגה את החוזה המיוחל, אבל היא החליטה להישאר באמריקה ולנסות בכל זאת לפתח קריירה של זמרת.

שירה המפורסם ביותר, מסתבר, היה "אני אישה", שגם הפך, מסתבר, להמנון של התנועה הפמיניסטית שדרשה שיוויון לנשים (הקשבתי לשיר כשחיפשתי חומר על הסרט הזה. הצחיק אותי שהשורה הראשונה בשיר אומרת "אני אישה, הקשיבו לשאגה שלי", אבל השורה הזו מושרת במתיקות מקסימה). מבט בטריילר של "אני אישה" שמספר את סיפור חייה של הלן רדי מגלה סרט שנראה נוסחתי מאוד, אבל גם, כנראה, עושה עבודה אפקטיבית ומרגשת מאוד בגבולות הגזרה הצפויים (ומבט בעיניה של השחקנית הראשית, אחת בשם טילדה קובהם-הרווי, גרם לי לחשוב שמדובר כאן בגרסה הנמוכה של גל גדות)."אני אישה" מועמד ל-7 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, שחקנית, עריכה, סאונד, עיצוב אמנותי, תלבושות, ומוסיקה (כמובן).

נ.ב.1 – הלן רדי עצמה נפטרה בספטמבר האחרון, חודש לפני יום הולדתה ה-79.

נ.ב.2 – בטריילר נראית להבזק של שנייה דניאל מקדונלד, שכבר למדנו להכיר ב"פאטי קייקס" וב"סקין" של גיא נתיב. אני מניח שלשחקנית הנהדרת הזאת יש תפקיד לא קטן בסרט הזה.

רליק (Relic) – נטלי אריקה ג'יימס

בגלל הקורונה אני רואה השנה יחסית מעט מאוד סרטים, אבל אם הכל היה בסדר, אני מניח ש"רליק" היה אחד מאלו שהכי הייתי מחפש הקרנה שלהם. אחרי שלפני כמה שנים עפתי על "הבבדוק", הנה מגיע מאוסטרליה עוד סרט אימה נשי מסקרן. לכאורה, סיפור הבית הרדוף שסופר כבר בעשרות ואולי גם במאות סרטים אחרים, למעשה, כנראה, יש כאן סרט מלא רגש על יחסי אמהות ובנות.

להבנתי, יש כאן סיפור על סבתא שנעלמת יום אחד, אז הבת והנכדה המתבגרת נוסעות לבית הנטוש כדי לנסות ולחפש אותה. עם חשדות לדמנציה, הסבתא חוזרת פתאום, ואז מתחיל החשש שהיא הביאה איתה נוכחות מאיימת שרודפת עכשיו את הבית. או משהו כזה. הטריילר כנראה מספר רק חלק מהסיפור, כי הוא נראה מרשים אך גנרי למדי (גם עם נוכחות של אמילי מורטימר), אבל אור סיגולי כבר ראה את "רליק" ומאוד התרשם ממנו, כך שכנראה יש בו יותר ממה שנראה במבט ראשון."רליק" מועמד ל-5 פרסי אקדמיה באוסטרליה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית משנה, תסריט, וסאונד.

אלו הם הסרטים המובילים את רשימת המועמדויות לפרס האקדמיה האוסטרלית השנה. עוד אציין שקטגורייות המשחק מרתקות השנה: בקטגוריית השחקן מועמדים, בין היתר, סם ניל ("פארק היורה", "הפסנתר"), ג'ורג' מקיי ("1917"), והוגו וויבינג ("מטריקס"); בקטגוריית השחקנית מועמדות, בין היתר, אליזבת' מוס ("מד מן", "סיפורה של שפחה") ולופיטה ניונגו ("אנחנו", "12 שנים של עבדות"); ובקטגוריית שחקן המשנה מועמדים, בין היתר, ראסל קרואו ובן מנדלסון. טקס חלוקת הפרסים יתקיים (במתכונת מצומצמת, כמובן) בסוף החודש.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s