סזאר 2021: המועמדויות

כבר למעלה משלושה חודשים בתי הקולנוע סגורים בצרפת. ועדיין, מצבם יותר טוב מישראל (כאן בתי הקולנוע סגורים כבר 11 חודשים). גם באמצע השנה, בין החודשים מרץ ליוני, בתי הקולנוע בצרפת היו סגורים. ועדיין, הם הצליחו איכשהו לעבוד מסביב לשנה הרעה הזאת, ולפנק את הקהל הצרפתי בסרטים מעניינים תוצרת בית. הבוקר התפרסמה בצרפת רשימת המועמדויות לפרס האקדמיה לקולנוע שם. יש ברשימה כמה סרטים מסקרנים שצפוי היה למצוא ברשימה, כמה הפתעות, וגם אכזבות. אלו הם הסרטים המובילים את רשימת המועמדויות לסזאר לשנה זו:

דברים שאומרים, דברים שעושים (Les Choses qu'on Dit, Les Choses qu'on Fait) – עמנואל מורה

ראיתי פעם סרט של עמנואל מורה. ההרגשה שלי היתה שמדובר בסוג של חקיין לא מוצלח של אריק רוהמר. אחד שמביים קומדיות רומנטיות מאוד דברניות עם נסיון להזריק לתוכן משמעות פילוסופית, אבל הקסם שהיה לרוהמר נדמה לי מעושה, מלאכותי אצל מורה. מקריאה על סרטו האחרון של מורה נדמה לי שאותו דבר חוזר כאן, אם כי, להבנתי, מדובר בסרטו המצליח ביותר.

"דברים שאומרים, דברים שעושים" מספר על אשה צעירה בחודש השלישי להריונה. בן-זוגה (אבי הילד) נקרא למשך כמה ימים לטפל במקרה חירום בעבודה. בינתיים מתארח אצלה בן הדוד של אותו בן זוג. וכך הגבר והאשה הזרים זה לזה מתהלכים בחיק הטבע. ומדברים. ומדברים. ומדברים. ומספרים אחד לשני על בני ובנות זוג בעבר (את אותם סיפורים הסרט פורס בפלאשבקים). יכול להיות שבעוד ששניהם מספרים אחד לשני על העבר, הם יתקרבו ואולי אפילו יתאהבו, וכשבן הזוג יחזור, כאב הלב יגיע.הטריילר מציג סרט שמכביד מאוד על האוזן בדיאלוגים, במספר דמויות לא קטן (שמאכלס את סיפורי האהבה מהעבר). במקום להתרכז בסיטואציה האינטימית הקטנה בחיק הטבע, נדמה לי שהסרט מטביע את הצופה בהמון אינפורמציה, המון מילים, והלב הולך לאיבוד. ועדיין, זהו הסרט המוביל במספר המועמדויות לסזאר השנה, עם 13: מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, שחקנית מבטיחה, תסריט מקורי, צילום, עריכה, סאונד, תלבושות, ועיצוב אמנותי.

להתראות מטומטמים (Adieu les Cons) – אלברט דופונטל

אלברט דופונטל ביקר בישראל לפני שלוש שנים עם סרטו הקודם, "להתראות שם למעלה". במפגש שלו עם עיתונאים הוא סיפר, בין היתר, גם על הפרויקט הבא שלו, "להתראות מטומטמים". והנה הסרט החדש מוכן, ויצא למסכים בצרפת לפני כמה חודשים (קצת לפני ההפוגה הנוכחית), ואפילו זכה להצלחה קופתית. נדמה לי שהפאר הויזואלי המוגזם מאוד של "להתראות שם למעלה" התמתן, אבל הרצון של דופונטל להידמות לז'אן פייר ז'נה נשאר, וכך הוא ממשיך בשילוב של סיפור דרמטי מרגש והומור ויזואלי משונה. סרטו החדש של דופונטל מספר על אשה בת 43 (וירז'יני אפירה, שחקנית שאני מחבב יותר ויותר) המגלה שהיא חולה, מה שגורם לה לצאת למסע לחפש את הילד שהיא מסרה לאימוץ כשהיא היתה בת-עשרה. בעוד היא עושה את הבירורים, גבר בחדר השני (דופונטל בעצמו) מנסה להתאבד. ונכשל. ויש גם איש האמון על הארכיון שעוזר לה. והוא עיוור. השלישיה המוזרה הזאת יוצאת למסע למצוא את הילד האבוד כנגד בירוקרטיה וצרות אחרות.

כפי שניתן לראות, הטריילר קצבי ומשעשע, ובשילוב ההצלחה הקופתית, והרקורד המוכח של דופונטל (סרטו הקודם-קודם והמאוד משעשע, "תשעה חודשים", זיכה את סנדרין קיברלין בפרס הסזאר לשחקנית), האקדמיה הצרפתית העניקה ל"להתראות מטומטמים" 12 מועמדויות לסזאר: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי (דופונטל), שחקן (דופונטל), תסריט מקורי (דופונטל), שחקנית (וירז'יני אפירה), שחקן משנה, צילום, עריכה, תלבושות, עיצוב אמנותי, מוסיקה, וסאונד.

קיץ 85 (Été 85) – פראנסואה אוזון

אחד הבמאים הכי אהובים עלי בעולם ממשיך ליצור בקצב מרשים. לא עבר הרבה זמן מאז "בחסדי האל", סרטו הקודם והיפה, ובשנה שעברה כבר היה לו סרט נוסף (ולפי imdb, גם ב-2021 יהיה לו סרט עוד יותר חדש). אוזון משייט בקריירה שלו על פני ז'אנרים, אבל תמיד יש לו מגע יד חלקלק, מקצועי, ועם זאת, בדרך כלל הוא לא מאבד את הרגש. וגם אם סרטיו נוגעים בנושאים שונים, מקום מיוחד בסרטיו מוקדש לחקירת המיניות, וסרטו האחרון (לעת עתה) הוא כנראה על זה. ב-1985, בחור צעיר בן 16 נוסע עם משפחתו לוואקאנס המסורתי. הוא הולך לגלוש בים, עושה תאונה, ובחור צעיר מציל אותו. והופ…סיפור אהבה. גילוי מיניות. הכרה בכך שהוא אוהב גברים. גיבור הסרט חווה את זה באינטנסיביות, אבל האהוב כנראה רואה בו רק רומן חולף, וכשסיפור האהבה הזה נשבר, גיבור הסרט נכנס למשבר.הטריילר מספר את כל הסיפור פחות או יותר, ומגלה גם שיתוף פעולה מצד שחקנית אהובה שכבר שיתפה פעולה עם אוזון בעבר (ולריה ברוני-טדסקי, "5X2", "הזמן שנשאר"). במקרים רבים בעבר האקדמיה הצרפתית העניקה לסרטיו של אוזון מועמדויות, אבל קימצה בפרסים. אולי השנה מזלו ישתנה. "קיץ 85" מועמד ל-12 פרסי סזאר: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית משנה, 2 שחקנים מבטיחים, תסריט מעובד, צילום, עריכה, מוסיקה, סאונד, תלבושות, ועיצוב אמנותי.

החמור, המאהב, ואני (Antoinette dans les Cévennes) – קרולין ויניאל

מבחינתי, ההפתעה של רשימת המועמדויות. "אנטואנט בסבן" שהוקרן בפסטיבל חיפה הדיגיטלי האחרון תחת השם המטופש "החמור, המאהב, ואני" (שהוא תרגום מדויק של השם הבינלאומי המטופש שניתן לו) נראה על פניו כסרט חמוד ומשעשע למדי. גיבורת הסרט היא מורה (אנטואנט, מן הסתם). היא נמצאת במערכת יחסים רומנטית עם האבא (הנשוי) של אחת מתלמידותיה. הם מתכנננים להיות ביחד בחופשה, אבל התכניות משתבשות כשהגבר, אשתו, והילדה הולכים לבילוי משפחתי במקום שנקרא סבן עם חמור. אז גם אנטואנט משיגה חמור משלה, והולכת אחריהם. בדרך (כפי שניתן לראות בטריילר המשעשע) היא עוברת הרפתקאות שונות עם החמור, אבל גם מוצאת בחיה העקשנית הזאת אוזן קשבת לצרותיה הרומנטיות. יכול להיות סרט נעים מאוד.

"החמור, המאהב, ואני" (אנטואנט בסבן) מועמד ל-8 פרסי סזאר: פרס הסרט הטוב ביותר, שחקנית, שחקן משנה (בנז'מין לאברן, "נפלאות החושים", "סה לה וי"), עריכה, צילום, תסריט מקורי, מוסיקה, וסאונד.

מתבגרות (Adolescentes) – סבסטיאן ליפשיץ

עוד הפתעה ברשימת המועמדויות היא הסרט הדוקומנטרי הזה. לכאורה, יש כאן בסיס לסרט מקסים ומרגש: בסך הכל מעקב אחרי שתי בנות, שתי חברות הכי טובות, אנאיס ואמה, במשך חמש שנים, בין הגילאים 13 ו-18. כל הבעיות של גיל ההתבגרות, כל מה שמעניין את הצרפתים (והצרפתיות) במאה ה-21 דרך עיניהן של שתי נשים צעירות בגיל הכי קריטי בו הן מגבשות את תפיסת עולמן. לכאורה, מה יכול להיות יותר מבטיח מזה. הבעיה שלי היא שאני כבר ראיתי סרט אחד של ליפשיץ ומאוד התאכזבתי ממנו. כמו הסרט ההוא, גם כאן נדמה לי שהסרט ארוך מדי (שעתיים ורבע), והקסם הנערי עלול להתמסמס בגלל חוסר מיקוד בעריכה.הטריילר נראה מקסים, אבל, כאמור, אני כבר נכוויתי מסבסטיאן ליפשיץ פעם אחת, אז אם תהיה לי אפשרות לצפות בסרט הזה, אני אגש אליו בזהירות. בינתיים, "מתבגרות" מועמד ל-6 פרסי סזאר: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, פרס הסרט הדוקומנטרי, עריכה, צילום, וסאונד.


אלו הם חמשת המועמדים העיקריים לפרס הסזאר לשנה זו. עוד כמה הערות:

המאוכזבת העיקרית השנה מרשימת המועמדויות היא מאיוואן. הבמאית המוכשרת שכבר יצרה שני סרטים שמאוד אהבתי ("פוליס", ו"מלך שלי") הביאה בשנה שעברה סרט שנקרא "די.אן.איי", שעל פניו נראה סרטה האישי ביותר. הסרט יצא למסכים בצרפת בסוף אוקטובר. וכמו במקרה של "מאמי" הישראלי, הוא הוצג בקולנוע למשך 3 ימים בלבד, כי בתי הקולנוע נסגרו. אני מאמין שזה מה שפגע במועמדויות הסרט בסזאר, וכך "די.אן.איי" של מאיוואן זכה רק ל-4 מועמדויות: לפרס הבימוי (למאיוואן), שחקנית משנה (פאני ארדן), שחקן משנה (לואי גארל), ומוסיקה.

עוד מאוכזב גדול מרשימת המועמדויות הוא "שתיים". הנציג הצרפתי לאוסקר, שאתמול נודע שהאקדמיה האמריקאית כללה אותו בשורטליסט לקראת המועמדויות, ועל פניו הוא נראה כמו דרמה מרגשת מאוד, הסרט הזה קיבל מהאקדמיה הצרפתית רק 4 מועמדויות: לשתי השחקניות הראשיות (אחת מהן היא ברברה סוקובה הותיקה), תסריט מקורי, וסרט ביכורים.

לפרס הסרט הזר מועמדים: "1917", "קורפוס כריסטי" הפולני שהיה מועמד לאוסקר בשנה שעברה, "עוד סיבוב" הדני (הזוכה באוסקר השנה?), "פרשת המים" של טוד היינס (סרט בינוני וזניח), ו"בתולת אוגוסט" של חונאס טרואבה (גם הוא סרט בינוני וזניח).

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-12 במרץ.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “סזאר 2021: המועמדויות

  1. "Les Choses qu'on Dit, Les Choses qu'on Fait" היה סרט נעילה של פסטיבל ירושלים והוקרן כ"סיפור(י) אהבה" אז סביר להניח שאם יוקרן בסינמטק או אף יופץ (מניח שיקרה) אז יהיה בשם הזה. מאד נהנתי, למרות שהסוף קצת מתסכל. לא ראיתי את הקודמים של מורה, אבל "סיפור(י) אהבה" הזכיר לי יותר סרטיו של וודי אלן. לגמרה מגיע לו, אחד מ15-20 סרטי השנה שלי.

    אוזון נהדר כמו תמיד…

    החמור, המאהב, ואני (דווקא מעדיף את השם הזה מאשר את המקורי הפחות מזמין) הוא קומדיה ממש כיפית ואכן די מפתיע לראות אותה עם כל כך הרבה מועמדיות.

    אבל ההפתעה הכי גדולה היא אכן העדר מועמדויות של "שתיים" שאומנם לא סרט ללא חסרונות, אבל הוא סוחף ומקומו ברשימה הזרה מוצדק ביותר. מעניין האם החוסר המומעדות לסזאר תשפיע על האוסקר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s