דוד די דונטלו 2021: המועמדויות

היום בצהרים התפרסמה באיטליה רשימת המועמדויות לפרס האקדמיה לקולנוע שלהם. איטליה היא מהמדינות שסבלו הכי קשה מנגיף הקורונה. מתוך אוכלוסיה של כ-60 מיליון תושבים, סבלה ארץ המגף מלמעלה מ-100 אלף מתים כתוצאה מהמחלה. בתי הקולנוע באיטליה היו פתוחים רק כשלושה חודשים במשך השנה האחרונה (שזה עדיין יותר טוב מאלופת החיסונים העולמית, מדינת ישראל. כאן, בתי הקולנוע לא היו פתוחים אפילו יום אחד בשנה האחרונה. הללו הללו את הקיסר מבלפור). לאור המצב, הגמישה האקדמיה האיטלקית את החוקים, והתירה גם לסרטים שהופצו בפלטפורמות דיגיטליות להתמודד על פרס האקדמיה. אלו הם הסרטים המובילים את רשימת המועמדים לפרס הדוד די דונטלו של האקדמיה האיטלקית לקולנוע לשנה זו:

נחבא אל הכלים (Volevo Nascondermi) – ג'יורג'יו דיריטי

הסרט שמוביל את רשימת המועמדים לפרס האקדמיה האיטלקית הוא ביוגרפיה קולנועית של אנטוניו ליגאבו. גם אני לא שמעתי על האיש הזה, אבל "נחבא אל הכלים" מוציא את הסיפור שלו אל האור – נולד בשווייץ למהגר איטלקי ולאשה שוויצרית בתחילת המאה ה-20, אנטוניו נשלח לאיטליה כנגד רצונו לאחר מות אימו. במשך שנות חייו הוא מוצא את עצמו כמה וכמה פעמים נכנס ויוצא בשעריהם של מוסדות טיפול נפשיים. את הישועה הוא מוצא באמנות הציור, וכשמישהו משטח האמנות מעיף מבט בציוריו, שמו של אנטוניו מתפרסם. זהו פחות או יותר הסיפור הלא מאוד מלהיב של "נחבא אל הכלים". ועם זאת, אליו ג'רמנו, בתפקיד הראשי, הוא כבר שחקן עם מוניטין של הופעות עוצמתיות, כך שניתן לצפות לדרמה מרגשת, ומצד שני, ג'יורג'יו דירטי אמנם כבר זכה בפרס הדוד די דונטלו לסרט הטוב ביותר, אבל ראיתי את הסרט הזה ולא מאוד התלהבתי ("האיש שיבוא", דרמת מלחמת עולם שניה).

volevo nascondermi

"נחבא אל הכלים" (טריילר) מועמד ל-15 פרסי דוד די דונטלו: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי, הפקה, שחקן, צילום, מוסיקה, שיר מקורי, תלבושות, איפור, עיצוב שיער, עיצוב אמנותי, עריכה, סאונד, ואפקטים.

חממת (Hammamet) – ג'יאני אמליו

וגם הסרט הזה הוא ביו-פיק.

חממת הוא שם של עיר נופש בטוניס. מן הסתם, זהו המקום שבו מתרחש הסרט הזה. ג'יאני אמליו הוא במאי ותיק (בן 75) וידוע, בעיקר בזכות המלודרמות האפקטיביות שלו (בתחילת שנות ה-90, למשל, הוא ביים את "גנב הילדים" היפה, שהופץ גם בישראל). הפעם מספר אמליו את סיפורו האמיתי של בטינו קראקסי. מסתבר שקראקסי הזה היה מנהיג איטליה באמצע שנות ה-80, והיו לו כמה הישגים בשנות שלטונו, אבל בשנות ה-90 הוא נעצר ונשפט על פרשות שוחד ושחיתות. קראקסי נמלט לטוניס, לעיר חממת, שם הוא בילה את שנות חייו האחרונות, עד למותו בתחילת שנת 2000 (הסרט יצא למסכים באיטליה בינואר 2020, לציון עשרים שנה למותו של קראקסי). פיירפרנצ'סקו פאבינו, שרק בשנה שעברה זכה בפרס השחקן של האקדמיה האיטלקית על תפקידו כתומאסו בושטה בדרמת המאפיה "הבוגד" מככב כאן בתפקיד הראשי, שוב בדמות אדם אמיתי מההסטוריה הקרובה של איטליה, ולמרות שכבות איפור ניכרות, ניתן לנחש שגם הפעם פאבינו מרשים, אבל נדמה לי שאמליו הוא הבמאי הלא נכון לסרט הזה. אמליו מביים בדרך כלל סרטים כדרמות רגשיות, וזהו סרט על פוליטיקאי, שהוא אידאליסט, או אולי צמא כוח וכבוד, או אולי גם וגם, וסרט שכזה זקוק, לפחות על הנייר, לפחות מחוות רגשיות, וליותר ניתוח קר של המציאות. הטריילר מראה נטייה לרגשנות, מה שגם מעלה את המחשבה שיש כאן נסיון לניקוי שמו של קראקסי (באופן מפתיע, אין פלאשבקים בטריילר, אבל אני מניח שיש כאלו בסרט).

Hammamet

"חממת" מועמד ל-14 פרסי דוד די דונטלו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, צילום, מוסיקה, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, עיצוב שיער, עריכה, סאונד, ואפקטים.

אגדות מרושעות (Favolacce) – פאביו ודאמיאנו ד'אינוצ'נזו

קולו של המספר נשמע: מצאתי יומן זרוק של ילדה. בסוף היומן היו דפים ריקים. אהבתי את מה שקראתי ביומן, אז המשכתי לכתוב בדפים הריקים סיפורים פיקטיביים ברוח היומן. הסרט מספר את אותם סיפורים של הדפים הריקים, ובכך הופך את המשפט "מבוסס על סיפור אמיתי" לרב משמעי, כי הסיפורים עצמם אולי לא אמיתיים, אבל הדמויות כן. הטריילר מדגיש את זוויות הצילום הקרובות מאוד, מה שהופך את הסיפורים האלו על הדמויות האלו לסרקסטיים, סיפורים מצחיקים אבל גם מרושעים. במרכז הסיפורים האלו כמה משפחות של שכנים. גבר לא עני, אבל גם לא מאוד מרוצה מחייו, נוטה להתקפי זעם, בעיקר כי הוא מרגיש טיפש ליד ילדיו שמסתבר מצליחים למדי בבית הספר (בתפקיד הגבר הזה, אליו ג'רמנו). בבריכה שלו מתארחים גם השכנים, אבל ויכוח פורץ כשהילדה של השכן מתבקשת לצאת מהמים בגלל כינים. כאשר ילד במשפחה שלישית חולה במחלת ילדות, אשתו של השכן מסכימה שאותו ילד יבוא לשחק עם הילדה שלה, גם כדי שידביק אותה בכוונה. האבא של אותו ילד גם מקווה שהילד שלו יאבד את בתוליו עם אותה ילדה, ככה, על הדרך. בינתיים, הילד של המשפחה הראשונה מפתח אובססיה מוזרה אל אשה בהריון (הסצינה המשעשעת הזאת). כלומר, כמה וכמה סיפורים של כמה וכמה דמויות קרובות שעטופות בחום מזיע של איטליה, עם מבט מרושע ועקום משהו על הדינמיקה בין אנשים איטלקים רגילים לגמרי, שאיכשהו נדמית מטורפת, ואולי לא כל כך.

"אגדות מרושעות" מועמד ל-12 פרסי דוד די דונטלו: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי, הפקה, שחקנית משנה, שני שחקני משנה, צילום, עיצוב אמנותי, עיצוב שיער, עריכה, וסאונד.

מיס מרקס (Miss Marx) – סוזאנה ניקיארלי

סוזאנה ניקיארלי היא במאית איטלקיה שמביימת סרטים באנגלית. סרטה הקודם היה ביוגרפיה של הזמרת ניקו. אותו סרט שנקרא "ניקו, 1988" גם זכה ב-4 פרסי דוד די דונטלו לפני שלוש שנים. גם סרטה החדש של ניקיארלי הוא ביופיק, אבל הפעם, לפי מה שאני קורא, היא מביאה את הרוקנרול של סרטה הקודם אל דרמות תלבושות המאה ה-19 כדי לספר את סיפורה של אלינור מרקס, ביתו של קרל מרקס. הסרט הוקרן בפסטיבל ונציה בשנה שעברה, ולפי מה שאני קורא, הרוקנרול הזה יוצר ערבוב של מרענן ומשונה, ולסיפור של אלינור מרקס, המנסה ליישם בחייה את שילוב האידאולוגיה הסוציאליסטית של אביה עם תבלין פמיניסטי, אין אמנם מספיק בשר דרמטי, אבל רומולה גאראי בתפקיד הראשי קיבלה הרבה שבחים על משחקה, מה שכנראה ממלא את החסר.

miss marx

"מיס מרקס" (טריילר) מועמד ל-11 פרסי דוד די דונטלו: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, הפקה, צילום (קריסטל פורניה, שצילמה גם את "ניקו, 1988", וגם את "חבורת נערות" ואת "טומבוי" של סלין סיאמה), מוסיקה, תלבושות, עיצוב אמנותי, עיצוב שיער, איפור, סאונד, ואפקטים.

האחיות מאקאלוסו (Le Sorelle Macaluso) – אמה דאנטה

בסופו של דבר, דווקא הסרטים האלו, שבמבט ראשון נדמה שאין בהם הרבה, דווקא אלו הם הסרטים שהכי מסקרנים אותי. אמה דאנטה עיבדה לתסריט את המחזה שהיא בעצמה כתבה, ולאחר מכן היא גם ביימה אותו. סיפור על חמש אחיות שגרות בקומה העליונה של בית דירות. הוריהן נפטרו, והן דואגות לעצמן. הסרט מחולק לשלושה חלקים: ילדות, בגרות, זיקנה, והוא בוחן את ההשלכות של טרגדיה (אחת האחיות מתה) על החיים של כל אחת בנפרד, ועל התא המשפחתי כולו כיחידה. להבנתי, אין ממש נראטיב אחד מרכזי, אבל הטריילר, כמו גם משהו באווירה הנשית כאן, מאוד מסקרן אותי.

"האחיות מאקאלוסו" מועמד ל-6 פרסי דוד די דונטלו: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, צילום, תלבושות, איפור, ועיצוב שיער.

אלו הם חמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. יש עוד סרט אחד שזכה למספר מועמדויות משמעותי מבלי להיות מועמד לפרס הגדול, והוא:

הסיפור המדהים של אי הוורדים (L'incredibile Storia dell'Isola delle Rose) – סידני סיביליה

ביו-פיק פעם רביעית בפוסט הזה.

אליו ג'רמנו בפעם השלישית.

הסיפור הזה נשמע דמיוני, כמו גרסה איטלקית לאפרים קישון, אבל, מסתבר, שהיה כזה סיפור באמת: איזשהו יזם-מהנדס (ג'רמנו) מצליח להקים אי מלאכותי מחוץ לגבולות המים הטריטוריאליים של איטליה, ומחליט להכריז על האי כמדינה עצמאית. תיירות, המנעות מתשלום מיסים, ועוד כהנה וכהנה הפסדים שהמדינה האיטלקית סופגת מהיזם הלא קונבנציונלי הזה גורמות להתנכלות ולהרס החלום היפה הזה. הטריילר מספר סיפור צבעוני ושמח (גם מטילדה דה אנג'ליס, שהרשימה אותי מאוד ב"מהירה כמו הרוח", גם היא כאן. מתיאו רוברה, הבמאי של "מהירה כמו הרוח", הוא אחד המפיקים כאן), ויכול להיות שזה סרט מאוד חביב, אבל קשה לי לראות איך הסרט הזה הוא יותר מסתם סרט נחמד וזניח.

Isola delle Rose

"הסיפור המדהים של אי הוורדים" מועמד ל-10 פרסי דוד די דונטלו: פרס ההפקה, שחקנית משנה, שחקן משנה, מוסיקה, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, עריכה, סאונד, ואפקטים.

עוד כמה הערות:

לפרס השחקנית מועמדת, בין היתר, סופיה לורן, על תפקידה בגרסה החדשה של "כל החיים לפניו".

הסרט "כל החיים לפניו" מועמד ל-2 פרסים בלבד: פרס השחקנית, ופרס לשיר המקורי.

אלבה רורוואכר, אחת השחקניות האיטלקיות העסוקות והסימפטיות ביותר של העת האחרונה, מועמדת לפרס השחקנית על תפקידה בסרט שנקרא "קשרים" (Lacci), וגם לפרס שחקנית המשנה על תפקידה בסרט שנקרא "אולי" (Magari).

לפרס הסרט הזר מועמדים: 1917, עלובי החיים (הצרפתי מהשנה שעברה), ג'וג'ו ראביט, ריצ'ארד ג'ול, ומצטערים שהחמצנו אותך של קן לואץ'.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-11 במאי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s