פרסי האקדמיה הקנדית לקולנוע 2021: המועמדויות

קנדה היא מדינה גדולה בשטח, עם אוכלוסיה של למעלה מ-37 מיליון תושבים. ההתמודדות של קנדה עם הקורונה היתה סבירה יחסית לשאר העולם – עד להיום נרשמו שם קרוב ל-23 אלף מתים מהנגיף, שזה הרבה למדי, ועם זאת, יחסית למספר התושבים, ויחסית לשאר העולם – נסבל. בתי הקולנוע בקנדה נסגרו ונפתחו לסירוגין במהלך השנה האחרונה (בגלל השטח הגדול של המדינה, חלקים שונים של קנדה נהגו בצורה קצת שונה בכל תקופה, בהתאם להתפשטות הנגיף), כך שהקולנוע הקנדי המשיך להוציא סרטים להנאת הקהל המקומי. בהתחשב במצב, האקדמיה הקנדית הקלה את התנאים להתמודדות על פרסי הקולנוע, וקיבלה לתחרות גם סרטים שהופצו קודם כל בפלטפורמות דיגיטליות. כמו כן, האקדמיה דחתה מעט את הטקס השנה (במקום לקיים אותו במרץ, כמו כל שנה, הטקס יתקיים השנה ב-20 במאי), וגם תאריכי הפצת הסרטים המתקבלים לתחרות הורחבו, ונשקלו גם מועמדויות לסרטים שהופצו בינואר-פברואר 2021 (הדד-ליין בכל שנה הוא 31 בדצמבר).

היום התפרסמו בקנדה המועמדויות לפרס האקדמיה שלהם. הרשימה כוללת מספר גדול למדי של סרטים. בפוסט הזה ניסיתי לרכז את הסרטים העיקריים ברשימה, והם:

נער מוזר (Funny Boy) – דיפה מהטה

דיפה מהטה היא במאית ותיקה (בת 71) עם רקורד מכובד. היא אפילו היתה מועמדת לאוסקר לפני כ-15 שנים (על סרטה "מים"). סרטה האחרון, "נער מוזר", היה גם בחירתה של קנדה לאוסקר האחרון, והוא נפסל ע"י האקדמיה האמריקאית, מכיוון שיותר מחצי ממנו דובר אנגלית. מבוסס על ספר של שיאם סלבאדוראי באותו שם (סלבאדוראי גם השתתף בעיבוד הספר לתסריט), "נער מוזר" מתרחש בשנות ה-70 וה-80 בסרי-לנקה. במרכזו התבגרות של ילד לנער ולגבר צעיר. במהלך ההתבגרות הילד יגלה שהוא הומוסקסואל. דודתו חוזרת לסרי-לנקה משהות באמריקה ולוקחת את הילד תחת חסותה. "אתה שונה, ושונה זה נפלא" היא אומרת לו (כמו שרואים בטריילר). אבל אז אותה דודה מתאהבת בגבר אחר, והאהבה הזאת היא בלתי אפשרית כי השנים האלו התאפיינו במתחים בין שבטיים בסרי-לנקה, ושני האוהבים היו, כמובן, משני הצדדים של הסכסוך.

אין לי ספק שמהטה היא במאית מקצוענית, אבל אני חושש שרוחב היריעה שנפרס ב-255 עמודי הספר (שתורגם גם לעברית), הכולל גילוי זהות מינית, מלחמה על הזכות להיות מי שאני רוצה, תיאור מהומות פוליטיות, סיפור אהבה בלתי אפשרית, והכל בתוך דרמה משפחתית נרחבת – כל זה נראה לי קצת גדול מדי על מאה וקצת דקות הסרט.

"נער מוזר" מועמד ל-9 פרסי אקדמיה בקנדה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית משנה, תסריט מעובד, איפור, מוסיקה, מיקס סאונד, עריכת סאונד, ואפקטים.

הקן (The Nest) – שון דורקין

לפני כעשור פרץ שון דורקין עם דרמה מרשימה מאוד בשם "מרתה מרסי מיי מרלין" (הסרט שהיה גם הפריצה של אליזבת' אולסן). בזמן שעבר מאז דורקין לא עשה הרבה. בתחילת 2020 הביא דורקין את סרטו השני, "הקן", לפסטיבל סאנדאנס, והביקורות, שוב, אהבו מאוד. שנת הקורונה קצת קברה את הסרט הזה, אבל אני מקווה שמישהו ימצא דרך להביא את הסרט המאוד מסקרן הזה לארץ. כמו בסרטו הראשון, גם כאן מדובר בדרמה פסיכולוגית. בתפקיד מנהיג הכת, הגבר הכריזמטי של הסיפור – ג'וד לאו. בתפקיד הכת עצמה – משפחה. גבר לוקח את אשתו חזרה למקום הולדתו באנגליה בעקבות יוזמה כלכלית גדולה שאמורה להניב עושר משמעותי. זה די ברור שהאחוזה בה הם מתגוררים היא מעל לאפשרויותיהם הכלכליות, אבל הגבר שב ומבטיח שאוטוטו, כבר, ממש מעבר לפינה – העושר המיוחל. אבל הספק יחלחל לאט לאט וישבור את המשפחה הזאת.

"הקן" מועמד ל-5 פרסי אקדמיה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית, תסריט מקורי, ועריכת סאונד.

שעועית (Beans) – טרייסי דיר

כל הפוליטיקה הזאת – איך ילדים מבינים אותה? איך ילדים מרגישים אותה? מה באמת הקשר בין הפוליטיקה לחיים הפרטיים שלנו, ואיך ילדים חווים את ההשפעות הקשות של החלטות שנעשות בחלונות הגבוהים על החיים הקטנים שלנו?

"שעועית" הוא כינויה של גיבורת הסרט, ילדה בת 11. טרייסי דיר ממקמת את סיפור ההתבגרות של הילדה הזאת בקונטקסט הסטורי מאוד ספיציפי – בקיץ 1990. מסתבר שבאותו קיץ, למשך 78 ימים, התרחשו מהומות על רקע גזעני בקנדה. איזשהו מועדון גולף רצה להתרחב ולהשתלט על שטח נוסף שהיה שייך לשבט המוהוק. בית המשפט תמך בעמדת מועדון הגולף, אבל השבט התנגד ולא הסכים לאפשר את עבודות הבנייה. ההתנגדות היתה גם אלימה אל מול כוחות הבטחון שהגיעו כדי לאבטח ומצאו עצמם מותקפים, אבל בבסיס כיבוש השטח הזה היתה גם לא מעט גזענות פשוטה ולא כל כך מוסתרת.

ועל רקע אותם 78 ימי התנגדות שהיו באמת, מתבגרת הילדה הזאת, וחווה את החיים במסלול מהיר וקשוח. סרט מאוד מסקרן.

"שעועית" מועמד ל-5 פרסי אקדמיה: פרס הסרט הטוב ביותר, פרס סרט הביכורים, צילום, ליהוק, ומיקס סאונד.

מתחת לאדמה (Souterrain) – סופי דופווי

סרטה הראשון של סופי דופווי, "כלב שמירה", היה נציג קנדה לאוסקר לפני כמה שנים, וגם זכה בכמה פרסים בטקסי האקדמיות הקנדיות של אותה שנה. השנה חזרה דופווי עם סרט נוסף, ולהבנתי, גם הפעם חוקרת הבמאית הזאת את מקורות המצ'ואיזם, את מה שמפעיל ומגדיר את הגבריות המודרנית, או אולי, הגבריות השורשית הישנה שעדיין נמצאת כאן. ב"מתחת לאדמה" מתרכזת דופווי בסיפורו של כורה שכדי להוכיח לכולם (ובעיקר לעצמו) שהוא גבר גבר, הוא יורד אל מתחת לאדמה, גם אם מסוכן, וגם אם זה בניגוד להוראות, וכל זאת כדי להציל את חבריו הכורים הנמצאים בסכנה בעקבות פיצוץ במכרה.

על פניו נדמה שהנראטיב של הסרט הזה רזה למדי, אבל נדמה לי שאני מבין מה מפעיל את הבמאית הזאת, ויש שם כנראה משהו עמוק מאוד מתחת לסיפורים שהיא מספרת, וזה יכול להוסיף הרבה בשר גם לסרט הזה. "מתחת לאדמה" (טריילר) מועמד ל-4 פרסי אקדמיה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, ותסריט מקורי.

נדיה, פרפר (Nadia, Butterfly) – פסקל פלאנט

אשה הולכת לאיבוד דרך בריכה.

נדיה, ספורטאית צעירה. שחיינית אולימפית. מאז שהיא זוכרת את עצמה היא שוחה. מתאמנת. ספורטאית בכל נימי גופה. והנה היא אפילו הגיעה להישג הכי גבוה בשטח שלה – היא זכתה במדליה אולימפית בשחיית פרפר. ועכשיו, מה? היא רק בת עשרים וקצת, והיא כבר הגיעה הכי גבוה שאפשר להגיע. אין טעם להמשיך. אבל היא לא יודעת לעשות שום דבר אחר. היא מכירה רק את הבריכה. "נדיה, פרפר" הוא, על פניו, תיעוד מרגש של אשה בהתפרקות. מישהי שהבינה שאין לה עוד לאן ללכת, אין לה עוד למה לשאוף, והיא צריכה להחליף דיסקט, אבל מהו אותו דבר חדש? מה היא תעשה עכשיו? והיא רק בת עשרים וקצת…

"נדיה, פרפר" מועמד ל-3 פרסי אקדמיה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, וצילום.


אלו הם חמשת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. באופן מפתיע, המוביל במספר המועמדויות לא מועמד בכלל לפרס הגדול, והוא:

מנת דם (Blood Quantum) – ג'ף ברנבי

בשנת הקורונה הזאת, הסרט המוביל במספר המועמדויות לפרס האקדמיה הקנדית הוא סרט אימה-זומבים. יש כאן גם נסיון לדבר על דברים קצת יותר רציניים, כמו למשל טוהר הגזע. הנחת העבודה של הסרט פשוטה – המתים קמים לתחייה. נחילי זומבים שוטפים את הארץ. באופן משונה מסתבר ששבט המיקמק שחי בשמורת העורב האדום המרוחקת – השבט הזה חסין לנשיכת הזומבים. השמועה מתפשטת, ונרדפי הזומבים מתדפקים על דלתות השמורה, מבקשים מחסה. האם השבט יכניס אליו את האנשים הרגילים? האם עירוב דם בדם יוליד צאצאים שאינם חסינים יותר לסכנה?

מצפייה בטריילר נדמה לי שתשומת הלב המוקדשת כאן לאסתטיקת האימה מרשימה בפני עצמה, ואני די חושש שהיא תאפיל על המסר.

"מנת דם" מועמד ל-10 פרסי אקדמיה: פרס לשחקן, צילום, עריכה, תסריט מקורי, עיצוב אמנותי, איפור, תלבושות, ליהוק, אפקטים, ופרס לפעלולן (קטגוריה מעניינת).

עוד סרט אחד קיבל כמות מועמדויות מרשימה מבלי להיות מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, והוא:

הבריחה של אקילה (Akilla's Escape) – צ'רלס אופיסר

גם כאן מדובר בסרט ז'אנר, וגם כאן נדמה לי שהעיסוק בז'אנר מאפיל על כל מסר או דרמה שזורמת מתחת לפני השטח.

הפעם הז'אנר הוא פשע. אקילה הוא פושע ותיק הנקלע לזירת שוד שלא הוא מבצע. במהלך אותו שוד הוא מצליח איכשהו לשרוד ואפילו ללכוד את אחד השודדים – נער ג'מאיקני בן 15. השוד הזה בעצם הפריע לו באמצע עסקה משלו, והוא עכשיו בלחץ מצד גורמי פשע אחרים להשלים את אותה עסקה. בינתיים הוא מגלה שהנער אותו לכד חבר בכנופיית פשע בה הוא עצמו היה חבר בגיל צעיר, וממנה הצליח להיחלץ בעור שיניו. הוא עכשיו ינסה לעזור לנער הזה להימלט מהגורל אליו הוא עצמו נקלע.

הרעיון, אני מניח, הוא להראות איך האלימות היא מעגל קסמים מרושע שלא ניתן לשבור, אבל נדמה לי שהאלימות וההיקסמות מהאקשן יאפילו על כל מסר שהסרט הזה מנסה להשאיר אצל הצופה."הבריחה של אקילה" (סצינה מהסרט) מועמד ל-8 פרסי אקדמיה: פרס לצילום, שחקן, 2 שחקני משנה, תסריט מקורי, ליהוק, מיקס סאונד, ועריכת סאונד.


עוד כמה הערות לסיום:

לפני כמה שנים ראיתי סרט מטורלל שנקרא "אנטי-ויראלי". לבמאי של הפסיכוזה הזאת קוראים ברנדון קרוננברג, הבן של דיויד, וכן, במקרה הזה, השגעון בהחלט עובר בירושה. השנה מועמד קרוננברג הבן לפרס הבימוי של האקדמיה הקנדית, אבל הסרט שלו, Possessor, מועמד רק ל-3 פרסים: איפור, ליהוק (ובימוי, כאמור).

"נופל" (Falling), בכורת הבימוי של ויגו מורטנסן, מועמד ל-5 פרסים: פרס לשחקן, ליהוק, עריכה, תלבושות, ועיצוב אמנותי.

אטום אגויאן, פעם במאי נערץ ע"י הביקורת העולמית ועל ידי אניני טעם, הביא לאחרונה סרט שנקרא "אורח כבוד" (Guest of Honour). האקדמיה הקנדית כיבדה את סרטו האחרון של אגויאן ב-2 מועמדויות בלבד: לפרס העיצוב האמנותי, ולמוסיקה.

"שנת הסלינג'ר שלי", סרט הפתיחה של פסטיבל ברלין 2020, שהפצתו בישראל נדחתה בגלל הקורונה, הסרט הזה קיבל מהאקדמיה הקנדית רק 2 מועמדויות: לתלבושות ולעיצוב שיער.

בין המועמדות לפרס השחקנית נמצאת גם מישל פייפר, על תפקידה בסרט "יציאה צרפתית" (French Exit).

בין המועמדות לפרס שחקנית המשנה נמצאת גם פליסיטי הופמן, שבשנים האחרונות עלתה לכותרות בהקשרים לא נעימים, ואפילו ישבה בכלא. הופמן מועמדת על חלקה בסרט שנקרא "תמי תמיד מתה" (Tammy's Always Dying).

טקס חלוקת הפרסים יתקיים, כאמור, ב-20 במאי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s