פרסי איריס 2021: המועמדויות

אתמול הלכתי לקולנוע לראות טרום בכורה של סרט שאמור לעלות מתישהו בישראל. לסרט קוראים בעברית "בשם האח". שם הסרט במקור הוא "אנטיגונה". זהו הזוכה הגדול של פרסי האקדמיות בקנדה בשנה שעברה. במקביל, ולגמרי במקרה, התפרסמו אתמול בקוויבק, קנדה, המועמדויות לפרס האיריס של האקדמיה הקוויבקית לקולנוע. הפרס הזה הוא סוג של פרס משלים לפרסי האקדמיה הקנדית – הוא מכיר בהישגיהם של סרטים קנדים, אבל גם שולח אלומת אור אל סרטים קוויבקים שהאקדמיה הלאומית דילגה עליהם, ויכול להיות שהם בכל זאת ראויים לתשומת לב. בפוסט הזה אני אסקור את המועמדים העיקריים ("בשם האח"/ "אנטיגונה" הוא סרט משובח, אגב):

ראשית, אני אעבור בקצרה על הסרטים שגם האקדמיה הלאומית בקנדה ציינה, וכבר כתבתי עליהם בסקירה של המועמדויות לפרס שלהם:

"מתחת לאדמה" (Souterrain) של סופי דופווי, על כורה פחם היורד מתחת לאדמה כדי להציל את חבריו הנמצאים בסכנה בעקבות פיצוץ במכרה, הסרט הזה מועמד ל-13 פרסי איריס: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, 2 שחקני משנה, שחקן מבטיח, ליהוק, צילום, סאונד, עריכה, מוסיקה, תלבושות, ואיפור.

"שנת הסלינג'ר שלי" (My Salinger Year) של פיליפ פאלארדו, על בחורה צעירה המתקבלת לעבודה בסוכנות המטפלת בסופרים, ובעיקר בסופר הידוע והמתבודד ג'יי. די. סלינג'ר – הסרט הזה זכה להתעלמות כמעט מוחלטת מהאקדמיה הקנדית, שם קיבל רק 2 מועמדויות. הקוויבקים מעניקים לו תשומת לב הרבה יותר גדולה, בדמות 10 מועמדויות: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקנית, שחקנית משנה (סיגורני וויבר), עיצוב אמנותי, צילום, מוסיקה, תלבושות, ועיצוב שיער.

"נדיה, פרפר" (Nadia, Butterfly) של פסקל פלאנט, סרט שמאוד מסקרן אותי על אשה צעירה שהגיעה לשיאים בשחייה אולימפית ועומדת לפני פרישה, ובעקבות כך עומדת לפני משבר, כי אין לה מושג מה תעשה עם חייה, והיא בסך הכל אשה צעירה – האקדמיה הלאומית בקנדה העניקה לה רק 3 מועמדויות. האקדמיה בקוויבק לא משפרת את המצב – ל"נדיה, פרפר" יש רק 2 מועמדויות לפרס האיריס – לפרס הסרט הטוב ביותר, ולסאונד.

"מנת דם" (Blood Quantum) של ג'ף ברנבי, סרט אימה-זומבים, קיבל 10 מועמדויות מהאקדמיה הקנדית. גם האקדמיה הקוויבקית שמה לב לסרט הזה, ונותנת לו 5 מועמדויות – לפרס העיצוב האמנותי, אפקטים, תלבושות, איפור, ועיצוב שיער.

ומכאן, סקירה קצרה של הסרטים שהאקדמיה הקוויבקית מוצאת לנכון להאיר:

אלת הגחליליות (La Déesse des Mouches à Feu) – אנאיס ברבו-לאוואלט

"אלת הגחליליות" הוא פרויקט שמצד אחד נראה מאוד מסקרן, ומצד שני הוא גם יכול להיות בוטה וצעקני רק לשם הצעקה. האיזון שבין תיאור אותנטי וסוער של מרד הנעורים לבין מציאת הכאב הגדול שנמצא שם בבסיס אותו מרד ותיאורו ללא התלהמות – האיזון הזה יהיה בבסיס הצלחתו או כשלונו של הסרט הזה.

לפי מה שקראתי, אין ממש סיפור בסרט הזה. רק בחורה צעירה אחת, בת 16, בת להורים בתהליך גירושים מכוער, המתנסה במה שצעירים מתנסים (אהבה ראשונה, סקס ראשון), ומנסה לברוח מהכאב שלה בעזרת סמים. סביב לבחורה הזאת נדמה שכל העולם בוער – ההורים, כאמור, אבל גם בית הספר, חברות, חברים, חבר.

יכול להיות סרט מרתק, או סרט בוטה ודוחה (אני מהמר על האפשרות הראשונה. הבמאית אנאיס ברבו-לאוואלט עשתה לפני כעשור סרט שנקרא "אינשאללה", שהיה סרט בעייתי מבחינתי מבחינה רעיונית, אבל מבחינה דרמטית הוא היה אפקטיבי מאוד. גם האקדמיה הקוויבקית העניקה בזמנו ל"אינשאללה" כמה מועמדויות, ואפילו זכייה אחת).  הסרט "אלת הגחליליות" הוא המוביל את רשימת המועמדויות לפרס האיריס, עם 14 מועמדויות: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, 2 שחקניות משנה, 2 שחקני משנה, שחקנית מבטיחה, ליהוק, צילום, סאונד, עריכה, איפור, ועיצוב שיער.

מועדון וינלנד (Le Club Vinland) – בנואה פילון

לפי מה שקראתי על "מועדון וינלנד", נדמה לי שהסרט הזה מגיע מכוונות טובות, אבל נופל למלכודת דידקטית מדי. הסרט הזה מביא את סיפורו של מורה בפנימיית בנים בסוף שנות ה-40. המורה הזה אמור להיות מהסוג שמרתק וסוחף את בני הנוער שהוא מלמד, בעיקר כי הוא לא נכנע לגישות השמרניות של מעסיקיו, ומבקש ללמד את תלמידיו על העולם המתחדש, ולא על העולם שהיה. ואז מוצא המורה איזושהי תיאוריה מופרכת בספר הסטוריה, ולוקח את תלמידיו למסע ארכיאולוגי כדי לאשש את ההנחה שהויקינגים הגיעו גם לקנדה אי שם בעבר. המסע הזה משמש את המורה גם כדי לעזור לתלמיד החדש והלא כל כך משתלב בכיתה, אבל אני חושש שהדיונים התיאורטים על הויקינגים ועל הצורך לדחוף את התלמידים להישגיות אל מול הרצון של המנהלים להכין את התלמידים לחיים שיש ולא לחיים שיהיו – אני חושש שהדיונים האלו יאפילו על מה שחשוב באמת – נפשותיהם של הצעירים והדרך בה הן מושפעות מהזמן שלהן בפנימיה.

club vinland"מועדון וינלנד" (טריילר) מועמד ל-12 פרסי איריס: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקן, שחקן משנה, שחקן מבטיח, ליהוק, עיצוב אמנותי, צילום, מוסיקה, תלבושות, ועיצוב שיער.

מטרה מספר אחת (Target Number One) – דניאל רובי

דניאל רובי ביים לפני כמה שנים סרט שנקרא "לואי סיר – האיש החזק בעולם". הסרט הזה היה הזוכה הגדול של פרסי האקדמיה הקוויבקית בשנת 2014. בשנה שעברה חזר רובי לביים סרט גברי מאוד, והפעם הוא יוצא מגבולות קנדה כדי לספר סיפור על קנדי צעיר שהסתבך בעסקת סמים בתאילנד. הצעיר הזה היה בסך הכל השליח, אבל השלטונות בתאילנד גוזרים עליו מאה (100) שנים בכלא. עיתונאי קנדי נשלח לתאילנד כדי לסקר את המקרה, והוא מגלה שמדובר כאן בעצם בהטיית האשמה לעבר הקנדי התמים כדי ששוטרים מושחתים יחמקו מאימת הדין. הצעיר בינתיים סופג אלימות בכלא, והעיתונאי נכנס לסיטואציה מסכנת חיים.

"מטרה מספר אחת" אולי לא נראה כמו הסרט הכי מקורי בעולם, אבל הוא כן נראה אפקטיבי למדי.

"מטרה מספר אחת" מועמד ל-9 פרסי איריס: פרס לבימוי, תסריט, שחקן, ליהוק, עיצוב אמנותי, עריכה, אפקטים, מוסיקה, ואיפור.

עד למטה (Jusqu'au Déclin) – פטריס לליברטה

לפי מה שקראתי על הפרויקט הזה, מדובר בסוג של ניסוי אנושי במעבדה. חבורה של אנשים חובבי הישרדות אקסטרים מגיעים למקום מבודד כדי להתנסות באותן נסיבות קיצוניות שהם אוהבים, ואז מתרחשת תאונה וכל האנשים נכנסים לפאניקה, ופונים אחד נגד השני, כמו גם נגד עצמם. נדמה לי שעצם הריחוק מכל מקום מבודד את הסיפור הזה משאר העולם, משאר האנושות, והופך את הנסיבות הקיצוניות לסרט קיצוני שקצת מאבד את הקשר עם המציאות, ועם זאת, נדמה לי גם שמדובר בסרט בוסרי אמנם, אבל עם כמה רגעים דרמטים אפקטיבים.

Jusquau declin"עד למטה" (טריילר) מועמד ל-7 פרסי איריס: פרס סרט הביכורים, שחקנית, שחקן, סאונד, עריכה, אפקטים, ואיפור.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-6 ביוני.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s