פסטיבל ירושלים 2021: תא מספר 6

(שם הסרט במקור: Hytti Nro 6)

על רקע כותרות הפתיחה של הסרט הזה מתנגן השיר "האהבה היא הסם" של רוקסי מיוזיק. קצת אחר כך, בסצינת המסיבה שפותחת את הסרט, מתנגן גם השיר "נסיעה נסיעה" של דזירלס. שני השירים האלו מסייעים לבמאי, יוהו קוסמאנן, לאפיין את התקופה שבה מתרחש הסרט (האייטיז), אבל הם גם מגדירים את שני הקצוות שהסרט הזה יחקור: כולנו הרי רוצים אהבה, רוצים להיות נאהבים, אבל האם, בבואנו לפתור את הבעיות של החיים, את הבעיות של האהבה, האם עלינו להתאבד על האהבה, לתקוף את הבעיה כמוכי אמוק, כמסוממים, או שעלינו לנסוע לנסוע, לברוח, להשתולל, לא לחשוב יותר מדי, לעבור הרפתקאות, לשכוח מהצרות?compartment no 6התשובה, כצפוי, היא קצת מכל דבר. וכך יוהו קוסמאנן (שזהו הסרט השני שלו שאני רואה. הראשון היה "היום היפה בחייו של אולי מקי" הנהדר) מצטרף אל קאנון הבמאים שאני עכשיו אחפש כל סרט חדש שלהם. קוסמאנן מספר כאן סיפור עם הרבה מחשבה, ועם לא מעט רגש. הוא לא מתפתה לפתרונות קלים, אבל הוא כן נוגע ללב (בעזרת השחקנית הראשית הנהדרת סיידי האארלה), והוא כן גורם לי לחשוב תוך כדי צפייה. יש כאן סיפור על אשה שמאוהבת באשה אחרת. הן היו אמורות לנסוע למקום רחוק יחד למשימה שהיא חלק מהלימודים שלהן, אבל האהובה ביטלה ברגע האחרון. היא תירצה את זה באילוצי עבודה (את הסיבה האמיתית נלמד רק לקראת הסוף). אז גיבורת הסיפור נוסעת לבד. קשים לה ייסורי הגמילה מהאהבה המתרחקת. ואז היא פוגשת ברכבת גבר שמתנהג מאוד אחרת ממנה. אפילו בגסות. הוא בורח מהצרות שלו. לא רוצה לדבר עליהן.

קוסמאנן יודע למצוא את האנושיות גם באנשים שעל פני השטח הם מהסוג שלא ממש נרצה מגע איתם. האשה יוצאת להרפתקאות בהשפעתו, והוא לומד ממנה איך לרדוף אחרי משהו שרוצים להשיג, ולא לברוח ולדבר על משהו אחר.

וכך מה שעל פניו היה אמור להיות סרט קאמרי על שני אנשים שנפגשים ברכבת הופך להיות סרט אפי של ממש, עם הרבה תחנות בדרך, עם שינויי טון מדויקים שהבמאי שולט בהם ביד אמן, ועם מסקנה עוד יותר יפה מנקודת ההתחלה: מצד אחד, כן, לא צריך להתעלם מהבעיה. מצד שני, דווקא ההרפתקאות שיסיחו את דעתך מהצרות יכולות להביא לך פתרון מכיוון לא צפוי (או, כמו שנאמר ב"לאנצ'בוקס" היפה לפני כמה שנים: לפעמים דווקא הרכבת הלא נכונה תביא אותך ליעד הנכון). וכך היו כמה מקומות שחשבתי שהנה, נגמר הסרט, נגמרה ההרפתקאה, ואפשר לחזור הביתה. אבל קוסמאנן לא יפסיק את המסע עד שאותו דבר לא צפוי ונפלא יגיע. והוא מגיע.

קוסמאנן משתמש במגבלות שקבע לעצמו לטובתו, וכך חלק גדול מהסרט מתרחש בתא מספר 6 של הרכבת, ובמסדרונות הצרים שלה, כך שאין לו ממש מקום לשים בו את המצלמה, אז קוסמאנן מניח את המצלמה בידי הצלם, והוא עוקב בתנועה קרובה אחרי הגיבורים, והאינטימיות הזאת מבקשת להתקרב, ובודקת אם אפשר להתרחק. את העיצוב האמנותי צובע קוסמאנן בצבעים חמים המקרבים אותי לדמויות, וביחד עם בימוי מאוד אמפטי ואנושי ההרפתקאה הזאת סוחפת גם אותי, וכך, "תא מספר 6" הוא סרט חכם, מרגש, ויפה, שגם מגרה את המחשבה, והוא גם מתוק ויפה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל ירושלים 2021: תא מספר 6

  1. היי איתן ידידי, מה שלומך ? דווקא אני לא נהניתי מהסרט…וגם מסוכן חשאי 117 ממש לא וגם לא מ"לא שמה זיין" עם אדל א.
    אמאפארו סרט לא רע עם סוף סופר צפוי. בקיצור, בינתיים לא בחרתי משהו משהו… נשארו לי עוד 5 סרטים, מקווה לשיפור. תודה על הגיגיך..

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s