פסטיבל חיפה 2021: רוכבי הצדק

(שם הסרט במקור: Retfærdighedens Ryttere)

צפיה בסרט הזה היא כמו אכילה של תבשיל מאוד טעים, רק שבסוף מרגישים טעם לוואי.

הסרט הזה משייט בין דרמה לקומדיה לסרט אקשן, טועם קצת מכל דבר, ואם לומר את האמת, הוא עושה עבודה לא רעה בכל אחת מהמחלקות, ואפילו השילוב בין הז'אנרים עובד יפה. הדרמה מרגשת (בעיקר באדיבות השחקנית הצעירה אנדריאה הייק גדברג, היחידה שמשחקת כאן דמות שכאילו באמת תלושה מהמציאות, ובגלל שהדמות הזאת עוברת טרגדיה, כמעט כל הסצינות בהשתתפותה מאד מרגשות. וכמובן מדס מיקלסן טוב מאוד גם כאן), הקומדיה מאוד מצחיקה, בעיקר בגלל שלושה שחקני משנה טובים ותזמון קומי אפקטיבי מאוד, והאקשן אלים מאוד וחסר רחמים.ובכל זאת, משהו שם לא עובד לי. זה קצת מוזר לי לומר, אבל אנדרס תומס ינסן הבמאי הוא גם תסריטאי, או, בעצם, בעיקר תסריטאי מיומן למדי שהתחיל לביים (הוא כתב, למשל, את סרטיה של סוזאן ביר, כולל את זוכה האוסקר "בעולם טוב יותר"), אבל כאן, ב"רוכבי הצדק", נדמה לי שהתסריט הוא החלק החלש ביותר.

יש כאן דיון על גורל, או על אלהים, והאם הוא קיים. האם הכל מקרי, מתרחש ללא סיבה, או שלכל דבר יש סיבה. יש דיון על סדר התרחשויות הדברים בעולם, ועל הסיבה לכל דבר. זה ברור לגמרי שמשפחה שעברה טרגדיה תנסה בכל כוחה למצוא הסבר, הגיון, סיבה לכל מה שקרה. למה קרה מה שקרה. האם ניתן היה למנוע. הנסיון להבין את המאורע הנורא, למצוא הגיון במצב אכזרי – מדובר בצורך הישרדותי ממש. בדרך להמשיך את החיים גם אם האבל מציף את הנשמה. אז למה התסריטאי ממש מכניס לפי הדמויות דיאלוגים שמסבירים את הסאבטקסט של הסרט? יש כמה וכמה שיחות כאלו כאן, שממש מדברות על אלהים, ולמה, ואיך. זה מיותר ומגוחך, ובעיקר מכעיס שינסן לא סומך על האינטלגנציה של הקהל.

מה גם שאותו אדם רע שנרדף כאן נראה במרחקים גדולים מדי, ואין לו כל נוכחות של דמות בסרט. כשינסן רוצה להזהיר אותנו מהסכנה הבאה הוא מביים סצינה אחת שלא קשורה לשום דבר, ובה נראה אותו באדגאי מתכנן את צעדיו, אבל אלו הן סצינות קצרות מאוד המפוזרות לרוחב הסרט בהפרשים מאוד גדולים.

בנוסף, הפנייה לאלימות (אלימה מאוד) נדמית לי קלה מדי. חדה מדי. באיזשהו שלב הבחירה באופציה האלימה בצורה כל כך מהירה אפילו הרתיעה אותי . כאילו זה סרט אקשן אמריקאי פשוט שכל מטרתו לפוצץ את הכל ולירות בכולם. "רוכבי הצדק" באמת מנסה להיות דרמה שמוציאה מתוך הכאב גם תגובות אלימות, אבל ינסן בעיקר משתמש באלימות כדי לצחוק ולשעשע, כך שאני לא יכול באמת להתייחס לדרמה ברצינות, והקומי מפסיק להצחיק (כי להרוג אנשים, גם את הרעים, בדרך כל כך בוטה, זה לא מצחיק), וגם המשמעות שמעבר מאבדת את הדרך.

סרט בידורי לא רע בכלל, "רוכבי הצדק", ובאותה נשימה, סרט מרתיע קצת.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s