זרים מושלמים (ישראלי) : הביקורת

ובסצנה האחרונה (זאת שלפני האפילוג) יוצאת בחורה מהשירותים, והולכת.

בהילוך איטי.

וחנן סביון וגיא עמיר מחליפים צ'פחות.

ואני נשאר עם המחשבה: בשביל מה זה היה טוב?

אני באמת לא מבין. ליאור אשכנזי הוא איש עם זכויות גדולות מאוד בקולנוע הישראלי. מ"חתונה מאוחרת" דרך "ללכת על המים" ועד "פוקסטרוט", אשכנזי הוא הפנים של הקולנוע הישראלי. שחקן מצוין שעשה הרבה מאוד, וחלק מהדברים שעשה הם אבני דרך של ממש בתולדות התרבות הישראלית. אז עכשיו אשכנזי החליט שהוא גם רוצה לביים. הייתי חושב שאם מישהו מביים בפעם הראשונה, הוא יעשה משהו שבאמת בוער בו. משהו מדם ליבו. אחרת למה כל כאב הראש הזה של בימוי?

אבל "זרים מושלמים" הוא כמו קריצה מסחרית של אשכנזי. כמו אחד שעבד קשה במשך קריירה ארוכה, ועכשיו אומר: יאללה, בואו נעשה משהו קליל. משהו שיביא הרבה קהל. משהו שלא צריך לעבוד קשה בשבילו. איזשהו רימייק של משהו מצליח, כי למה להתאמץ ולכתוב משהו מקורי שמי יודע איך יתקבל? יש כבר נוסחה, יש כבר הצלחה, אז רק נלהק את השחקנים הכי טובים שיש, ויאללה, נרים הפקה.אבל גם אם כבר עושים רימייק (רעיון רע מלכתחילה לטעמי, אבל נגיד לרגע שהייתי הולך איתו), עדיין צריך לעשות עבודה. נדמה לי שלאשכנזי עדיין חסר הרבה קילומטראז' בשביל להיות באמת במאי. הסרט הזה כל כך מסחרי עד שחסרה בו נשמה. הרי זה הכי קל ללהק, למשל, את גיא עמיר ואת חנן סביון. הצמד הזה הרי מצליח ואהוב כבר כמה שנים ולאורך כמה פרויקטים. לפני כמה חודשים ראיתי את הסדרה "מעילה", והתרשמתי, גם, ממשחקו של סביון (ששיחק שם את בן זוגה של אתי אלון-דאנה איבגי). חשבתי – הנה, הוא יכול גם לבד. הוא יכול לעשות עבודה יפה מאוד גם בלי התאום הסיאמי שלו. גם גיא עמיר ניסה לבד. היה לו תפקיד קטן ואפקטיבי בסדרה (המרתקת) "בני אור". גם הוא יכול בלי החצי השני. אבל אשכנזי מביא את שניהם לכאן, גם אם בתסריט הם לא חברים אקסקלוסיביים כמו בפרויקטים האחרים שלהם. אז הצ'פחה הזאת בסוף היא קריצה קטנה כזאת למסחריות.

עוד קריצה קטנה כזאת היא להביא את מורן אטיאס לתפקיד של מישהי שהולכת לעשות ניתוח בציצים (הכניסו בדיחה לבחירתכם).

וההילוך האיטי הזה בסוף סתם מיותר.

אני הייתי מאלו שלא ממש התלהבו מהתופעה האיטלקית הזאת לפני כמה שנים. חשבתי שהחלק הראשון שם היה חביב, שהייתה שם הרגשה של חברים, אבל כשהמשחק התחיל, הסרט (האיטלקי) הפך בוטה, גס, היסטרי, וצעקני. לפחות את זה מעדן אשכנזי, אבל גם כאן יש התחלה מהירה וסוג-של-הומוריסטית, והחלק השני הוא מועקה אחת ארוכה ומתמשכת. המועקה אמנם הרבה פחות קקופונית מהמקור, אבל היא מועקה מתמשכת, ללא פסקי זמן נחוצים כל כך להומור.

אבל הבעיה הכי גדולה שלי עם העיבוד הישראלי היא שאני לא הרגשתי לכל אורך הסרט את הקשר החברי שאמור להיות כאן. ההרגשה שלי היא שכל שחקן בא לכאן בלי הדרכה מהבמאי, והוא נתן את הכי טוב שהוא יכול, אינסטינקטיבית, וכך, רותם אבוהב אכן מצוינת, וגם חנן סביון טוב ואפילו יוסי מרשק, שלכאורה אין לו הרבה עם מה לעבוד, גם הוא טוב מאוד לטעמי, אבל אשכנזי לא לוקח מספיק זמן לתאר את הקשרים החבריים האלו כדי שאני אתרגש כשהם מתפרקים. אני הרגשתי סרט מאוד סינתטי, ללא כימיה בין אף אחד מהנוכחים לרעהו, ולכן גם הרגשתי שכל שחקן משחק עם עצמו, עושה סוג של תרגיל מאולתר על במה, ולא ממש מגיב למה שקורה מסביבו. יש שחקנים שיודעים לעשות את זה טוב, ויש אחרים שצריכים הדרכה מבמאי, ואת זה, להרגשתי, אין כאן (זאת הסיבה, להערכתי, שאבי גרייניק, שחקן שאני מעריך בדרך כלל, הרגיש לי באאוט לגמרי לכל אורך הסרט, למשל).

אז מה שיוצא הוא ש"זרים מושלמים" הוא סרט מסחרי שאין לו, להרגשתי, שום דבר משלו לתרום לדיון התרבותי, וליאור אשכנזי, מטובי השחקנים שיש לנו בישראל, לא באמת מצליח כבמאי להשתלט על טון הסרט, או לאחד את האנשים האלו לחברים שעוברים משבר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s