פסטיבל טרומסו 2022: הבוס הטוב

(שם הסרט במקור: El Buen Patrón)

בשנה שהביאה סרט חדש של גדול במאי ספרד (ואחד מהכי גדולים בעולם), דווקא הסרט הזה, של פרננדו לאון דה אראנואה, הוא הסרט הספרדי היציג של השנה. "הבוס הטוב" הוא המוביל במועמדויות לפרס הגויה של האקדמיה הספרדית לקולנוע, הוא נציג ספרד לאוסקר, ואפילו הצליח להשתחל אל תוך השורטליסט של 15 הסרטים האחרונים לפני שלב המועמדויות הסופי לאוסקר. ולמרות שהאוסקר לסרטים בשפה שאינה אנגלית הולך להיות השנה מרוץ צמוד ומותח בין יפן, נורבגיה, ודנמרק, כשגם אירן, גרמניה, ופינלנד מחכות לעקוץ, ויש גם את סורנטינו האיטלקי, עכשיו, אחרי שראיתי את הנציג הספרדי, כדאי להכניס אותו גם למיקס.

מה שלא אומר שאני חושב שזה סרט מצוין או יוצא דופן. מה שזה כן אומר שמדובר בסרט מאוד מהנה, משעשע, עם ניסיון לומר משהו רציני על העולם האכזרי וחסר הרחמים של עסקים. וזאת גם הבעיה שלו.

לבמאי הסרט קוראים פרננדו לאון דה אראנואה. הוא התחיל את דרכו לפני קרוב לעשרים שנה עם סרטים (נהדרים) על עוולות חברתיות. על אבטלה ("ימי שני בשמש" היפהפה), על עולם הזנות ("נסיכות" המרגש). בסרטים שלו תמיד יש אנושיות חמה, הבנה לנפש האדם הנמצאת במצב קשה. אפילו לא מעט הומור יש בסרטים שלו, גם במצבים קשים. וזאת הצרה של "הבוס הטוב": זאת לא דרמה עם כמה רגעי הרפיה קומיים. "הבוס הטוב" היא קומדיה פרועה עם כמה רגעים של דרמה. וזה לא עובד, כי זה מקהה מאוד את חיצי הביקורת.

לבוס הזה קורים הרבה דברים במהלך שבוע גורלי. דה אראנואה מחזיק יפה בעריכה מדויקת לא מעט כדורים באוויר. כמה וכמה חוטי סיפור שכל אחד מהם מקבל את זמן המסך האפקטיבי שלו. בנוסף, לסרט הזה יש אס קטלני בשרוול: לתפקיד הראשי מלוהק אחד מהשחקנים הטובים ביותר בעולם היום, חוויאר בארדם. השחקן הזה נותן כאן הופעה מצוינת שמצילה את הסרט הזה מעצמו (כמעט). בארדם מסונכרן לחלוטין לחזון הבמאי, שמפיל עליו את כל הצרות של העולם בשבוע לחוץ במיוחד, אבל בארדם יודע להחזיק פאסון של בוס, של אדם שמנהל ויודע לעמוד בלחץ (עד שגם הוא מתפוצץ, בסצנה מבוימת היטב, עם שילוב מדויק וסוחף של מוסיקה). בארדם נטורליסטי ומרתק בדרך שבה הוא יוצר דמות שאפשר להאמין לה, וכך הרפליקות המשעשעות מעלות צחוק מתגלגל ואפקטיבי אצל הקהל, והרגעים המרגשים מפתיעים בדרך שבה אני רוצה בטובתו של אדם לא הכי ישר בעולם.

(והבדיחה הכי טובה בסרט היא מטה-קולנועית, ונוגעת לאוסקר שבארדם עצמו קיבל).

אבל כשהדמות של בארדם עושה דברים חסרי רחמים, אכזריים ממש, כדי לשרוד בעולם העסקים, זה לא משתלב עם הרוח המשועשעת של הסרט. זה כמו שבלאומילך פתאום ירצח מישהו. מדובר בקומדיה מטורפת, ולא כמו בלאומילך, עם תבלין אנושי ומבין, אבל כשקורים דברים חריפים מאוד, הם לא משתלבים ברוח הכללית של הסרט. "הבוס הטוב" רוצה להיות בוטה וחריף כנגד מנהלים שעושים כל דבר, גם לא אנושי, כדי לשרוד בעולם העסקים, אבל הסרט הזה אנושי ונעים, וזה לא הולך ביחד.

אז כן, זה סרט מאוד נעים ומשעשע, ויש לו פוטנציאל להתחבב על הרבה אנשים (כולל על כמה אנשי אקדמיה שם באמריקה), אבל להרגשתי, עד כמה שהסרט הזה נחמד, הוא מפספס את המטרה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פסטיבל טרומסו 2022: הבוס הטוב

כתיבת תגובה