פרסי גופו 2022: המועמדויות

במהלך סוף השבוע האחרון התפרסמו ברומניה המועמדויות לפרס הגופו של האקדמיה הרומנית לקולנוע לשנה זו. אני ראיתי בשנה שעברה כמה וכמה סרטים רומנים, רובם מצוינים, אבל, מסתבר, רובם עדיין לא הופצו לקהל הרחב ברומניה בשנה שעברה (והיה גם, זה, נו, קורונה…), כך שחלק מהסרטים הרומנים המצוינים שראיתי בשנה שעברה לא היו כשירים לקבלת פרס לשנה זו. כך המצב עם "מיקאדו" המצוין, עם "ירח כחול" הפחות מצוין, ועם "נס" הממש מצוין. לצערי, "אינטרגלדה" הנהדר של ראדו מונטאן ("יום שלישי אחרי החגים") דווקא כן הופץ ברומניה, אבל האקדמיה הרומנית בחרה להתעלם ממנו לחלוטין, ולא העניקה לו אפילו מועמדות אחת (השחקנית מ"אינטרגלדה", מריה פופיסטאסו, שכיכבה גם ב"יום שלישי אחרי החגים", דווקא כן קיבלה מועמדות, אבל על סרט אחר).

עכשיו הגיע הזמן לסקור את הסרטים שכן קיבלו מועמדויות.

אני אתחיל מהסרט הרומני היציג של השנה שעברה: "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" (Babardeala cu Bucluc sau Porno Balamuc). בתי קולנוע "לב" קצת מתברברים עם הסרט הזה, ובינתיים הם מקיימים הקרנה אחת בשבוע לסרט המאוד יוצא דופן הזה. סיפורה של מורה בבית ספר שמצלמת את עצמה באופן פרטי מקיימת יחסי מין עם בן זוגה. כשהסרט דולף לאינטרנט, והתלמידים שלה רואים, הורי התלמידים דורשים את פיטוריה. זהו עיקר הסרט, רק שנוספות אליו כל מיני תוספות של הבמאי ראדו ז'ודה, במאי שאני עוקב אחריו כבר קרוב לעשור, ואני מחשיב כאחד הטובים בעולם כיום (מומלץ לתפוס הקרנה של הסרט הזה, אבל לבוא מוכנים לחוויה מאוד לא קונבנציונלית. כתבתי על הסרט הזה כאן)."מין חסר מזל או פורנו משוגעים" קיבל מהאקדמיה הרומנית 8 מועמדויות לפרס הגופו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית, תסריט, עריכה, סאונד, עיצוב אמנותי, ותלבושות.

מסתבר שהסרט הרומני היציג של השנה הוא רק אחד המועמדים לפרס, וכנראה לא המועמד המוביל. הסרט שקיבל את מספר המועמדויות הגדול ביותר הוא

אוטו הברברי (Otto Barbarul) – רוקסנדרה ג'יטסקו

במרכז הסרט המסקרן הזה נמצא בחור בן 17. הוא פנקיסט, עם שיער מאוד מסוים, ועם מוזיקה מאוד רועשת, ועם אהבה סוערת לבחורה אחת בשם לאורה. הבעיה היא שכבר בתחילת הסרט לאורה מתאבדת, ואוטו בן ה-17 לא יודע את נפשו מצער. הרי גם כך עולמו מלא באגרסיות, אבל עכשיו עולמו קרס עליו, ואין לו אדם בעולם שיכול להקל על כאבו. מחלקת השירותים הסוציאליים חוקרת את מותה של לאורה, ואוטו הוא חלק מהחקירה הזאת, כשהוא עצמו חושב האם הוא היה אשם במותה. להבנתי, הסרט לא ממש מספר סיפור, אלא יותר מתאר מצב של כאב בלתי נתפס של גבר צעיר שמרגיש שאף אחד בעולם לא מבין אותו, והיחידה שכן הייתה שותפה לעולמו הייחודי הלכה ממנו, והוא לא מבין למה.

זה נראה כמו סרט חודר קרביים, ו"אוטו הברברי", שהוא עבודת הביכורים של רוקסנדרה ג'יטסקו, כנראה ייקח הביתה כמה פרסים של האקדמיה הרומנית, שהעניקה לו 13 מועמדויות: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן משנה, 2 שחקניות משנה, תסריט, צילום, עריכה, מוסיקה, תלבושות, איפור/ עיצוב שיער, סרט ביכורים, ומועמדות לפרס התקווה הצעירה (למארק טיטיאני, שמשחק את אוטו. בתפקיד אביו של אוטו משחק אדריאן טיטאני הותיק והאהוב, אביו האמיתי של מארק).

מאלמקרוג (Malmkrog) – כריסטי פויו

יש במאים שכל העולם מתעלף מהם, ואני לא מבין מה הם רוצים ממני. כריסטי פויו הוא אחד כזה. "אורורה" בבימויו ובכיכובו של פויו היה הזוכה הגדול של טקס פרסי הגופו ב-2012, אבל אני לא נפלתי מהסרט הזה. ראיתי גם את הסרט שהביא לו את הפרסום, "מותו של מר לזרסקו", לפני יותר מ-15 שנה, וגם מזה לא נפלתי. ו"סיירהנוואדה" היה כבר מתיש למדי (ולמרות זאת, הוא היה הזוכה הגדול של פרסי הגופו ב-2017). אז "מאלמקרוג" נדמה אפילו יותר מתיש, באורך מפלצתי של 3 שעות ו-20 דקות, הסרט הזה, להבנתי, הוא תיאור של מפגש של חמישה אריסטוקרטים בטירה מבודדת. העיצוב האמנותי מרשים, כפי שאפשר לראות בטריילר, אבל כל מה שיש בסרט הוא ויכוחים פילוסופים על טוב ורע, עונש מוות – ראוי או לא, ועוד כהנה וכהנה ויכוחים תיאורטיים ללא המחשות מעשיות. במשך שלוש שעות ועשרים דקות.ולמרות שנדמה לי ש"מאלמקרוג" הוא האמ-אמא של הפלצנות, האקדמיה הרומנית העניקה לסרט הזה 11 מועמדויות לפרס הגופו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית, שחקן משנה, תסריט, צילום, עריכה, סאונד, עיצוב אמנותי, תלבושות, ואיפור/ עיצוב שיער.

בלתי מזוהה (Neidentificat) – בוגדאן ג'ורג' אפטרי

לפני חודש וחצי ביקרתי בפסטיבל הקולנוע של טרומסו בצפון נורבגיה. אחד הסרטים המצוינים שראיתי שם הוא "נס" של במאי מסקרן בשם בוגדאן ג'ורג' אפטרי. הסרט הזה, כאמור, עדיין לא הופץ ברומניה, ובינתיים, סרטו הקודם, "בלתי מזוהה" מקבל הכרה מהאקדמיה הרומנית. כמו "נס", גם "בלתי מזוהה" הוא סרט חקירה משטרתית. בלש משטרה חמום מוח, שכנראה גם פועל בדרכים לא הכי חוקיות, וכנראה גם טובע בחובות בחייו הפרטיים, שגם הם בבלגן – וכל זה רק מדרבן אותו לעשות סדר לפחות בעבודה. הבלש הזה נעול על חקירת הצתה שגרמה למות שתי נשים, ואפילו יש לו חשוד מרכזי, רק שלא בטוח שהבלש הזה נשען על ראיות מוצקות, אלא יותר על אינטואיציה, שכנראה נשענת על דעות קדומות גזעניות כלפי מיעוטים. אם "בלתי מזוהה" מבוים בכישרון כמו "נס" אני מאוד מסוקרן ומאוד רוצה לראות את הסרט הזה.

"בלתי מזוהה" מועמד ל-7 פרסי גופו: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, תסריט, עריכה, וסאונד.

שדה פרג (Câmp de maci) – אאוגן יבלאנו

הסרט הזה שייך למה שנקרא "הקהילה", וכנראה נראה אותו כחלק מהפסטיבל ההומו-לסבי מתישהו השנה. "שדה פרג", נדמה לי, אולי לא מחדש הרבה, אבל לפחות על פניו הוא דווקא סרט מסקרן: מדובר בשוטר רומני, הומו בארון. הוא מפחד לצאת בגלל הסביבה המאצ'ואיסטית המקיפה אותו. יש לו מערכת יחסים עם גבר צרפתי, ואיכשהו הוא מצליח לשמור על איזון עדין. עד לתקרית שבה קבוצה קיצונית משבשת את הקרנתו של סרט הנוגע לקהילה, והוא מגיע למקום כחלק מצוות שוטרים כדי לטפל בעניין. האירוע האחד הזה מתגלגל לכדי שרשרת אירועים קטלנית, בסופה סודו עלול להתגלות.התקציר נשמע לי מסקרן, אבל הטריילר די מסגיר את העובדה שמדובר כאן בסרט ביכורים של הבמאי, כלומר, שמדובר כאן בסרט שמגיע מתשוקה לספר סיפור חשוב, אבל עם לא מעט בעיות קולנועיות. "שדה פרג" מועמד ל-7 פרסי גופו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, תסריט, צילום, ופרס סרט הביכורים.

אלו הם חמשת הסרטים שמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר של האקדמיה הרומנית לשנה זו. יש עוד כמה סרטים ברשימת המועמדים שצברו כמה מועמדויות מבלי להיות מועמדים לפרס הגדול, וכדאי להזכיר אותם:

לוקה (Luca) – הורציו מאלאלה

מסוג הסרטים שנשענים הרבה יותר על פרטנציה אמנותית, והרבה פחות על תסריט ודמויות. להבנתי יש כאן מעין שילוב מאוד פומפוזי בין הצגת תיאטרון מלאכותית מצולמת לבין מה שיוצר הפרויקט חושב על קולנוע. גיבור הפרויקט הזה ברח מרומניה פעם, אז, כשרומניה היתה דיקטטורה קומוניסטית. הוא יצר לעצמו זהות אחרת בארה"ב, אבל עכשיו, בניו יורק, הוא עד לפשע של מאפיונרים, והוא נאלץ לשנות את זהותו שוב, אז הוא חוזר לרומניה, עם איסור חמור מה-FBI ליצור קשר עם מישהו מחייו הקודמים, או הקודמים-קודמים. ואז הוא פוגש זונה לשעבר, וקצין לשעבר שהתעלל בו עוד כשהיה ברומניה בגלגול הראשון, והוא מנסה לפתור את הכל בעזרת חבר לשעבר שלמד איתו משחק בעבר (אה, כן, הוא גם שחקן חובב בעצמו).כלומר, סוג של פרויקט על הקשר בין האמנות לחיים, עם סיפור מאוד מפותל, ועם עשייה מאוד מסובכת, שלפי הטריילר, מהר מאוד מבלבלת את כל מי שצופה ביצירה הזאת. או שאולי יש כאן גאונות שלא נראית במבט ראשון (הנה הטריילר להתרשמות). "לוקה" מועמד ל-6 פרסי גופו: לשחקן, שחקנית משנה, צילום, מוסיקה, תלבושות, ואיפור/ עיצוב שיער.

אבא מזיז הרים (Tata Mută Munții) – דניאל סאנדו

לפני כמה שנים פרץ לתודעה דניאל סאנדו עם סרט הביכורים הנהדר שלו "צעד אחד מאחורי השרף", והוא אפילו סחף את פרסי הגופו באותה שנה. סרטו השני כנראה פחות טוב, ועדיין, יש בו משהו מסקרן. במרכז הסרט עומד גבר שנשוי בשנית לאישה שנמצאת בהריון מתקדם. בתחילת הסרט הוא מקבל טלפון המודיע לו שבנו הגדול מנישואיו הראשונים יצא לטייל בהרים עם החברה שלו, ועקבותיו נעלמו. מיד יוצא הגבר, איש השירות החשאי לשעבר, כדי למצוא את הבן. יחידת המשטרה מתארגנת, אבל האב חסר סבלנות, ומארגן בעצמו כוח משימה בעזרת חבריו מהשירות החשאי. עם התמשכות הזמן, הייאוש מתחיל לכרסם, כמו גם רגשות האשם בנוגע להשפעת הגירושין מאשתו הראשונה על הקשר עם הבן האובד, ואולי כל זה לא היה קורה אם הטיפול בגירושין היה שונה.

אדריאן טיטאני ("בגרות" של כריסטיאן מונג'יו, ועוד הרבה סרטים רומנים מהעשור האחרון, כולל "אוטו הברברי" שהזכרתי כאן למעלה) הוא שחקן מעולה שהוכיח את עצמו בעבר, והוא כנראה אכן יכול להרשים בתפקיד אבא שמזיז הרים באופן הכי מילולי שיש כדי למצוא את בנו, ובעת ובעונה אחת הספק ורגשות האשם מתחילים לכרסם בו, ועם זאת, מבחינה תסריטאית, אני חושש שברגע שהסט-אפ הנרטיבי עומד, יכול להיות שהסרט יתחיל לעמוד במקום ולחדול מלהתקדם לקראת איזשהו שיא דרמטי.

"אבא מזיז הרים" מועמד ל-5 פרסי גופו: לשחקן (טיטיאני), עריכה, סאונד, מוסיקה, ועיצוב אמנותי.

רומניה הפראית (România Sălbatică) – דן דינו, קוסמין דומיטראצ'ה

הסרט האחרון בסקירה הזאת הוא בדיוק מסוג הסרטים שאני לא אוהב. סרט טבע שאני מכנה בלעג "סרטי נשיונל ג'יאוגרפיק". זהו פרויקט שצולם לאורך יותר מעשור, והוא מנסה, להבנתי, להראות את יופי הטבע הרומני, זה שיד אדם לא נגעה בו, עדיין לא נגעה בו, ולהזהיר מהריסת הטבע על ידי האדם לצורך בניה של…משהו. ציפורים, דובים, הרים מושלגים, והרים ששמש מאירה עליהם, וכל מה שראיתם אי פעם בסרט טבע יש כאן. הצילומים, כפי שניתן לראות בטריילר, אכן מרהיבים, אבל אני לא בטוח שזה מחזיק שעתיים סרט. אני לא בטוח שזה מחזיק אפילו חצי מזה. ואדריאן טיטיאני גם פה (אני מניח, בתפקיד הקריין). "רומניה הפראית" מועמד ל-5 פרסי גופו: לצילום, סאונד, מוסיקה, סרט ביכורים, ולפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר.

עד כאן סקירה של הסרטים הבולטים ברשימת המועמדויות של האקדמיה הרומנית לקולנוע לשנה זו. עוד כמה הערות בקצרה:

גם לרומנים יש גרסה של "זרים מושלמים" (זה נראה ככה). האקדמיה הרומנית כיבדה את "זרים מושלמים" גרסת רומניה ב-2 מועמדויות בלבד – לפרס השחקנית ולפרס סרט הביכורים.

יש שחקן בשם אישטוואן טגלאס. הוא מועמד לפרס השחקן הראשי על תפקידו בסרט "לוקה", וגם לפרס שחקן המשנה על תפקידו בסרט "מאלמקרוג".

יש שחקנית בשם יואנה בוגארין. היא מועמד לפרס השחקנית הראשית על תפקידה בסרט שנקרא "מיה מתכננת נקמה", וגם לפרס שחקנית המשנה על תפקידה בסרט "אוטו הברברי" (והיא, אגב, הנזירה שסובלת מהפשע הנורא בסרט המצוין "נס").

ראדו ז'ודה הוא במאי שעובד בקצב מטורף, ואני לא מספיק לעקוב אחרי כל מה שהוא עושה. הוא הבמאי של "מין חסר מזל או פורנו משוגעים", אבל יש לו פרויקט נוסף שקיבל מועמדות מהאקדמיה הרומנית השנה – ז'ודה ביים גם סרט דוקומנטרי שנקרא "רכבת יצאה מהתחנה", ולסרט הזה יש מועמדות אחת בלבד – לפרס הסרט הדוקומנטרי.

לפרס הסרט האירופי הטוב ביותר מועמדים: "שלום ולא להתראות" (צרפת. זוכה פרס הסזאר בשנה שעברה. אמור להיות מופץ בישראל מתישהו), "אנט" (גם צרפת. סרטו יוצא הדופן והנהדר של לאוס קאראקס), "המתרגמים" (עוד סרט מצרפת. הרבה פחות טוב), "דיוקן של נערה עולה באש" (גם כן צרפת. הסרט הקודם והמצוין של סלין סיאמה), ו"עוד סיבוב" (זוכה האוסקר מדנמרק).

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-19 באפריל.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי גופו 2022: המועמדויות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s