פרסי דוד די דונטלו 2022: המועמדויות

בתזמון מושלם עם פתיחת פסטיבל הקולנוע האיטלקי בסינמטקים התפרסמה היום רשימת המועמדויות לפרס דוד די דונטלו של האקדמיה האיטלקית לקולנוע לשנה זו. סרט הפתיחה של הפסטיבל, "שלוש קומות" של נני מורטי (שאמור לעלות בקרוב להקרנות מסחריות בישראל), נעדר כמעט לחלוטין מהרשימה, ויש לו רק מועמדות אחת (לתסריט מעובד), אבל לא מעט סרטים אחרים שיוקרנו בפסטיבל קיבלו כמות מועמדויות מרשימה, מה שאומר שאוצרי הפסטיבל ריכזו השנה את המיטב שיש לקולנוע האיטלקי החדש להציע.

אבל אני אתחיל עם סרט שכבר הוקרן בישראל, ואפילו היה מועמד לאוסקר. "יד האלהים" (È Stata la Mano di Dio) של פאולו סורנטינו, סרט על ילדותו של נער בנפולי של שנות ה-80, שהוא, כנראה, סיפור ילדותו של סורנטינו עצמו, הסרט הזה הוא המוביל את רשימת המועמדויות. אני יצאתי מהסרט הזה חצוי, עם לא מעט רגעים יפהפים ומרגשים לטעמי, אבל גם עם כמה רגעים שלא תמיד נעימים למבט (הנה ההתרשמות שלי מהסרט), אבל האקדמיה האיטלקית הרעיפה על הסרט הזה אהבה גדולה, בדמות 16 מועמדויות: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי (סורנטינו), תסריט מקורי (סורנטינו), הפקה, שחקן, 2 שחקניות משנה, שחקן משנה (טוני סרוויו), צילום, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, עריכה, סאונד, אפקטים, ופרס הקהל הצעיר.

סרטים נוספים שבולטים ברשימת המועמדויות:

פריקס אאוט (Freaks Out) – גבריאל מאינטי

עם כוח גדול באה אחריות גדולה

לפני כמה שנים ראיתי במסגרת הפסטיבל האיטלקי סרט שנקרא "קראו לו ג'יג רובוט". די התאכזבתי מהסרט הזה, שהיה סרט הביכורים של גבריאל מאינטי, במאי שכנראה מנסה להביא את עולם גיבורי העל ההוליוודים לאיטליה. אז עכשיו מאינטי הולך חזק יותר לכיוון הזה, עם תקציב הרבה יותר גדול, ועם אמביציה עצומת ממדים, לא רק לעשות סרט גיבורי על איטלקי, אלא גם לתת לו קונטקסט אירופי, והקונטקסט הנבחר הוא מלחמת העולם השנייה. נאצים ויהודים. וגיבורי על.

קראתי את התקציר וחיפשתי עליו קצת חומר באינטרנט. לא בטוח שהבנתי את הכל. אני חושב שמדובר כאן בארבעה מופלאים – ארבעה אנשים שמופיעים בקרקס נודד באיטליה הפשיסטית של 1943. הקרקס מנוהל על ידי אחד בשם ישראל, והוא נעלם יום אחד. לארבעת גיבורי הסרט באמת יש כוחות על, והם ינסו לחפש את הישראל הזה. במקביל, מנהל קרקס גרמני עם כוחות על משלו (שיש לו אח בחלונות הנאצים הגבוהים) ינסה גם הוא לרתום את כוחות העל של האיטלקים האלו לטובת הרייך השלישי.

אני לא בטוח אם מדובר בסרט שבאמת בא לנסות לספר היסטוריה אלטרנטיבית ברוח "ממזרים חסרי כבוד", או סרט שבאמת מנסה לעשות מארוול באיטלקית, מבלי באמת לתת את הדעת שבכל זאת מדובר כאן באירוע היסטורי מסיבי  שהשפעותיו ניכרות עד היום במציאות שאנחנו מכירים, וניסיון לעשות מזה בידור להמונים מבלי להתייחס לזה ברצינות עלול ליצור סרט מאוד בטעם רע. freaks out"פריקס אאוט" (טריילר) יוקרן בשבוע הבא במסגרת הפסטיבל האיטלקי ונוכל לשפוט בעצמנו (והבמאי אמור להגיע בעצמו למפגשים עם הקהל הישראלי). בינתיים האקדמיה האיטלקית פינקה את הסרט הזה ב-16 מועמדויות לפרס דוד די דונטלו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי, הפקה, שחקנית, שחקן (פרנץ רוגובסקי, שאנחנו כבר מכירים, למשל, מ"טרנזיט" של כריסטיאן פצולד, מועמד כאן על תפקיד הנאצי הראשי), שחקן משנה (פייטרו קסטליטו, הבן של סרג'יו, וגם במאי בזכות עצמו. בפסטיבל האיטלקי בשנה שעברה ראינו את "הטורפים" בבימויו. לא נפלתי), צילום, מוסיקה, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, עיצוב שיער, סאונד, אפקטים, ופרס הקהל הצעיר.

צוחק מי שצוחק אחרון (Qui Rido Io) – מריו מרטונה

מריו מרטונה בן ה-62 הוא במאי ותיק ומיומן, עוד אחד מאותם במאים שסרטיו הוקרנו בישראל (בעיקר בפסטיבלים שונים) במהלך השנים, ואני בכשרון רב הצלחתי לפספס את כולם. מרחוק נדמה לי שמדובר אמנם בבמאי מיומן, אבל כזה שנוטה למתיקות יתר ושמאלץ. אבל אולי אני טועה. הסרט הזה יוקרן בפסטיבל האיטלקי בשבוע הבא, ואני מקווה שהפעם אוכל לראות אותו ולשפוט בעצמי.

על פניו מדובר בביוגרפיה של דמות לא מוכרת לרוב הקהל שהוא לא איטלקי, מה שאומר שלא בטוח שזה יעניין אותי, אבל אולי יש כאן בכל זאת עניין מעבר לביוגרפיה של הדמות הספציפית הזאת. מדובר בסיפור חייו של אדוארדו סקארפטה, שהיה מחזאי ידוע באיטליה של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. את פרסומו הוא קנה במחזאות קומית, ובעיקר בעיבוד של פרודיות. כמו כן, הוא היה ידוע בסגנון חיים רועש, צבעוני, מלא נשים ומאהבות, ילדים חוקיים וממזרים. החלק המעניין בתקציר מתייחס לתביעה משפטית שבה הסתבך כשהוא עיבד לקומדיה סיפור טרגי. בבית המשפט, כך נכתב בתקציר, הוא מחויב לשחק את תפקיד חייו. אמנות שמחקה חיים שמחקים אמנות? תלוי כמה גדול החלק הזה של הסיפור במרקם הכללי של הסרט. כמו כן, טוני סרוויו בתפקיד הראשי. לפחות בצד הזה אנחנו מכוסים.qui rido io"צוחק מי שצוחק אחרון" (טריילר. סוג של) מועמד ל-14 פרסי דוד די דונטלו של האקדמיה האיטלקית: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי, הפקה, שחקנית, שחקן (טוני סרוויו), שחקנית משנה, שחקן משנה (אדוארדו סקארפטה, שאכן שייך לשושלת שהותיר אחריו גיבור הסרט, גם הוא נקרא אדוארדו סקארפטה. את השחקן הזה ניתן לראות בימים אלו בישראל גם בעונה השלישית של "החברה הגאונה"), צילום, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, עריכה, וסאונד.

הכלוב שבפנים (Ariaferma) – לאונרדו די קוסטנצו

מהסרטים שיוקרנו בשבוע הבא בפסטיבל האיטלקי, נדמה לי שדווקא זה הכי מסקרן אותי. בעולם של סרטים שבהם כל הזמן קורה משהו, נדמה לי שהסרט הזה הוא מהסוג שבו לא קורה הרבה. מצב סטטי. חבורה של גברים על אי בודד. בית כלא. הודעה מנהלית הקובעת שבית הכלא יועבר על יושביו למקום אחר, ועד ההעברה – מחכים. נדמה שהאנושיות (של האסירים, כמו גם של הסוהרים, בהובלת טוני סרוויו. כן, שוב הוא) היא זו שבמרכז הסרט, והקשרים שבין הגברים האלו במצבים שונים של החיים יכול ליצור דרמה עדינה ומרגשת, גם אם קטנה וצנועה מכדי באמת לקבל תשומת לב.

ובכל זאת, יש לא מעט תשומת לב. "הכלוב שבפנים" קיבל מהאקדמיה האיטלקית 11 מועמדויות לפרס דוד די דונטלו: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי, הפקה, שחקן, שחקן משנה, צילום, מוסיקה, עיצוב אמנותי, עריכה, וסאונד.

אניו (Ennio) – ג'וזפה טורנטורה

אין הרבה מה לומר על הסרט הזה. סרט דוקומנטרי על אניו מוריקונה. המלחין הגדול שנפטר לפני כשנתיים. ג'וזפה טורנטורה, שמוריקונה כתב מוסיקה לכמה וכמה מסרטיו (כולל למפורסם מכולם, "סינמה פרדיסו"), הצליח לצלם את מוריקונה לפני מותו לראיון, ועטף את זה בהרבה ראשים מדברים של אנשים אחרים שמדברים בשבחו (בדף Imdb של הסרט כתוב שגם טרנס מאליק מתראיין לסרט. קשה לי להאמין שזה נכון…), פלוס היסטוריה אישית, פלוס מעקב אחרי שלבי הקריירה שלו – באורך של שעתיים וחצי, זהו כנראה סרט דוקומנטרי סטנדרטי למדי, אבל מלא אהבה לאמן גדול.ennio"אניו" (טריילר) מועמד ל-6 פרסי דוד די דונטלו של האקדמיה האיטלקית לקולנוע: לפרס הסרט הטוב ביותר, הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר, בימוי, עריכה, סאונד, ופרס הקהל הצעיר.

חוץ מחמשת הסרטים שמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, יש עוד כמה סרטים שצברו מספר גדול של מועמדויות מבלי לקבל את המועמדות לפרס הגדול, פרס הסרט. אלו הם הבולטים שבהם:

דיאבוליק (Diabolik) – האחים מאנטי

לפני כמה שנים האחים מאנטי היו הזוכים הגדולים של פרסי האקדמיה האיטלקית עם סרט שנקרא "אהבה ועולם תחתון". ראיתי את הסרט הזה במסגרת הפסטיבל האיטלקי של אותה שנה, והופתעתי מאוד לטובה. אני לא אוהב מיוזיקלס, אבל האחים מאנטי ידעו לשחק עם הז'אנר הזה בצורה מיומנת וליצור מהתלת פשע שהיא גם סרט אנרגטי, מצחיק, ומוסיקלי מאוד. הסרט הבא של האחים מאנטי כנראה מאכזב. ממה שאני קורא על הסרט (ונכתב, כנראה, על ידי אנשים שמכירים את חומר המקור), האחים מאנטי משחקים הפעם עם ז'אנר הקומיקס, אבל חובבי הז'אנר יודעים להצביע על נקודות שלא תואמות למקור. אני, שלא מכיר ולא אוהב קומיקס, דווקא נשאר מסוקרן מהסרט הזה, שעלילתו לא חשובה (יש גנב מתוחכם, פאם פטאל, רומן ופשע, ופקח משטרה שרודף. זה מה שהבנתי, פחות או יותר), כי האחים מאנטי ידעו לשחק עם ז'אנר אחד בצורה חכמה וסוחפת, אז אין סיבה שגם זה לא יהיה לכל הפחות סרט מעניין.diabolik"דיאבוליק" (זה שם הדמות הראשית ושם הקומיקס. לכן לא תרגמתי. הנה הטריילר), כאמור, לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הוא כן מועמד ל-11 פרסי דוד די דונטלו אחרים: תסריט מעובד, שחקנית, שחקן משנה (ואלריו מאסטאנדריאה, "זרים מושלמים". המקור), מוסיקה, שיר, עיצוב אמנותי, תלבושות, איפור, אפקטים, עיצוב שיער, ופרס הקהל הצעיר.

קיארה (A Chiara) – ג'ונאס קרפיניאנו

גם הסרט הזה יוקרן במסגרת הפסטיבל האיטלקי שנפתח היום בסינמטקים, אבל אני עדיין חוכך בדעתי אם ללכת לראות אותו. סרטו הקודם של קרפיניאנו, "הנער מצ'אמברה", זכה להרבה אהבה, אבל לי יש זיכרונות מעורבים ממנו. הסרט ההוא היה מצוין בתיאור אוירה של מציאות ענייה ואנשים עניים, אבל היה חלש בהובלת סיפור שיקרב אלי את האנשים האלו. הסרט החדש של קרפיניאנו אמור לספר על נערה שמחפשת אחרי אביה שנעלם. היא אמורה להיות אישה צעירה ומאוד נחושה, כזאת שנכנסת ראש בקיר עד שתשיג תשובות לשאלות, ובעיקר לשאלה הכי חשובה: איפה אבא, אבל הטריילר, שוב, מתרכז בעיקר באווירה. שזה יפה, אבל לא בטוח שמספיק.a-chiara-poster"קיארה", כאמור, לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל כן מועמד ל-6 פרסי דוד די דונטלו אחרים: תסריט מקורי, הפקה, שחקנית, מוסיקה, עיצוב שיער, ועריכה.

דה פיליפו (I fratelli De Filippo) – סרג'יו רוביני

הסרט הזה לא משובץ להקרנה בפסטיבל האיטלקי, אבל היה מעניין לראות אותו כהשלמה ל"צוחק מי שצוחק אחרון" מכיוון שגם הוא מתרחש בעולם התיאטרון של תחילת המאה שעברה, וגם הוא מתעסק עם אותן דמויות. במרכז הסרט, שני אחים ואחות אחת. כולם שייכים למשפחת דה פיליפו, וכולם ילדיו הלא חוקיים של גיבור "צוחק מי שצוחק אחרון" – אדוארדו סקארפטה. להבנתי, מדובר בביופיק סטנדרטי למדי על ילדים שגדלו תחת צל של היותם ילדים לא חוקיים של איש מפורסם מאוד, לא חלקו את העושר שלו, אבל כן קיבלו ממנו את הכשרון שלו, ועם זאת, הסרט הזה כן יכול להיות מעניין כהשלמה להיכרות עם פרק מסוים מאוד בהיסטוריה התרבותית של איטליה.de filippo"דה פיליפו", כאמור, לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הוא כן מועמד ל-6 פרסי דוד די דונטלו אחרים: שחקנית משנה, מוסיקה, שיר, תלבושות, איפור, ועיצוב שיער.

עד כאן הסקירה של הסרטים הבולטים ברשימת המועמדויות של האקדמיה האיטלקית לשנה זו. עוד כמה הערות בקצרה:

הקרב על פרס השחקן מסקרן במיוחד: בין המועמדים יש את טוני סרוויו, פרנץ רוגובסבקי, וגם אליו ג'רמאנו, שכבר זכה כמה פעמים, והוכיח את עצמו כשחקן עם עוצמה נדירה (למשל, בסרט שזכה בשנה שעברה, "התחבאתי")

טוני סרוויו מועמד השנה פעמיים: לפרס השחקן הראשי, על תפקידו ב"צוחק מי שצוחק אחרון", ולפרס שחקן המשנה, על תפקידו ב"יד האלהים".

"אמא של הים", עוד סרט שיוקרן בפסטיבל האיטלקי בשבוע הבא ומסקרן אותי (סרטי התבגרות, בעיקר נשיים, בדרך כלל מתגמלים רגשית), הסרט הזה קיבל 3 מועמדויות מהאקדמיה האיטלקית: לתסריט המעובד, שחקנית משנה, ושיר מקורי.

חלק מהאכזבה היחסית שלי מ"יד האלהים" של פאולו סורנטינו נבע מכך שהפעם הצלם הקבוע של סורנטינו, לוקה ביגאצי, לא היה מאחורי המצלמה. ביגאצי כן קיבל מועמדות לפרס האקדמיה האיטלקית השנה, אבל על סרט אחר: "הכלוב שבפנים".

לפרס הסרט הזר מועמדים: "בלפסט" (קנת' בראנה), "אל תסתכלו למעלה" (אדם מק'קיי), "הנהגת של מר יוסוקה" (ריוסוקה האמאגוצ'י), "חולית" (דני וילנב), ו"כוחו של הכלב" (ג'יין קמפיון).

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-3 במאי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s