בתנועה: הביקורת

(שם הסרט במקור: En Corps)

נתחיל בצפירת הרגעה: אין לי מושג מי זה חופש שכטר. וויקיפדיה אומר שזה רקדן וכוריאוגרף ידוע שנולד בישראל. אני לא יודע. אני גם ממש לא אוהב מחול. חופש שכטר בפרט, ומחול בכלל, הם חלק משמעותי בסרט הזה. לכאורה, סרט ממש לא בשבילי, אבל מאוד נהניתי ממנו. לא צריך לדעת מי זה חופש שכטר כדי להתחבר ל"בתנועה".לסרט קוראים במקור "אןקור", שזה "בגוף", אבל גם נשמע כמו "אנקור" (Encore), שזה הדרן (שזה הגיוני, כי מדובר על הופעת מחול), אבל יש ל"אנקור" פירוש נוסף: עוד פעם. שוב. שזה כמעט אותו דבר כמו "הדרן", אבל גם לא בהכרח אותו דבר. וכן, הפעם שם הסרט, על משמעויותיו השונות, לגמרי תופס  את רוח הסרט.

לסרט הזה יש קו סיפורי דק מאוד עד כמעט לא קיים: רקדנית בלט נפצעת. היא לוקחת את הזמן כדי להחלים ונוסעת למקום רחוק, שם היא מבלה את זמנה עד שהיא תחליט איך ומה היא רוצה לעשות בהמשך חייה: לחזור לריקוד, או לבחור קריירה אחרת לגמרי. זהו, פחות או יותר. אבל זה סרט חכם ומרגש.

כי הסרט הזה, שנקרא (במקור) "בגוף", אכן מדבר על הגוף. ריקוד הוא כולו ביטוי של הגוף. אמנות פיסית. אבל בתוך הגוף יש נשמה. והסרט הזה, כולו, מדבר על הקשר בין הגוף לנשמה. כולנו מחפשים לבטא בגופנו את התשוקה שלנו למשהו. הטובים ביותר שבינינו הופכים את התשוקה שלהם לאמנות של ממש. אם זה ריקוד, או שירה (שימוש במיתרי הקול), או בישול (שימוש בבלוטות הטעם שבלשון). כל אלו נמצאים בסרט הזה. השאלה היא מה קורה כשהגוף נפצע, לא מאפשר לנו לעשות את האמנות שלנו, לא מאפשר לנו לבטא את עצמנו בצורה מיטבית. האם הגוף מחייב אותנו להפסיק, לחתוך, לעבור מקצוע? ואיך, אם בכלל, עושים את זה? הרי אנחנו מבלים תקופות זמן ארוכות, לפעמים חיים שלמים, עושים משהו אחד מרכזי עם עצמנו. איך פתאום עושים סוויץ'? איך, פתאום, מפסיקים?

או שיש אפשרות אחרת. יש אפשרות שהגוף רק אומר לנו: הי, קחו הפסקה. תנוחו. לא רק במובן הפיסי של המילה. לא רק לשים את הרגליים למעלה ולא ממש לזוז. יותר במובן של: תניחו לעניין הזה שממלא את חייכם כל יום. תיקחו חופשה. אל תדברו על זה. אל תתעניינו בזה. תמלאו את הזמן הזה בפגישה של אנשים חדשים, תדברו על דברים שאתם לא מדברים עליהם בשגרה. תפתחו את הראש. תתאווררו. רק אחרי שהגוף יבריא, רק אחרי שאתם תרגישו שלקחתם מרחק מהדבר הזה שממלא את חייכם ביום יום, רק אז תוכלו להעריך נכון את המקום של אותו אלמנט בחיים שלכם, ואז, כשהגוף כבר יבריא, תוכלו להחליט אם לחזור לעיסוק שעסקתם בו, או לעשות הסבה מקצועית, או, אפשרות שלישית, לחזור לעיסוק הקודם, אבל עם נקודת מבט בוגרת יותר, עם מבט אחר ושונה על אותו אלמנט (כאן בסרט: הריקוד), ובכך לגלות את התשוקה שלכם מחדש.

סדריק קלאפיש הוא במאי ותיק. הוא התגלה בשנות ה-90 עם סדרה של קומדיות שזכו להצלחה (גם בישראל). מהמעט שאני ראיתי מסרטיו לא התלהבתי, הסרטים שלו לא ממש הצחיקו אותי, ולא ממש התחברתי לדמויות שמילאו אותם. עכשיו קלאפיש בן למעלה מ-60, והוא עושה סרט אחר לגמרי. מדובר בדרמה שמבויימת בסבלנות, עם רגעי דרמה הנתמכים במוסיקה דרמטית, אבל גם עם רגעי הרפיה יפהפיים, עם צילום צבעוני בצבעים עזים שמוציאים את הרגש החוצה בטבעיות, ועם הדרכת שחקנים מדויקת.ובעיקר עם שחקנית ראשית אחת שמחזיקה את הסרט על כתפיה בגבורה. קראתי ראיון עם מריון בארבו לפני שראיתי את הסרט. היא אמרה שם, בין היתר, שהיא רקדנית שבאה לשחק, ולא שחקנית שבאה לרקוד. מבחינתה זה חשוב לאמינות של הסרט. אחרי שראיתי את הסרט אין לי מה לומר על כישוריה כרקדנית (כאמור, אני לא מבין בזה כלום), אבל ממה שאני מבין בקולנוע, היא לגמרי שחקנית. כל מבט בפניה הוא מלא רגש, גם אם לא קורה כלום. הסרט מתרחש באחורי הקלעים של עולם הריקוד, בפיזיותרפיה, במערכות היחסים (גם הרומנטיות) בין הרקדנים והרקדניות, והכל לכאורה מאוד מוכר לה, לבארבו, אבל המבט הנבון שלה בדמות הראשית הוא מבט מאוד ספציפי, של אחת שנמצאת בפרשת דרכים, חוקרת את העולם סביבה עד ההחלטה. בארבו וכל האינטראקציות שלה עם הדמויות שסובבות אותה ממלאות את הסרט הזה בהרבה רגש, הרבה תבונה, כך שגם אם יש הרגשה שמבחינה נרטיבית הסרט הזה עומד במקום, זה לא ממש משנה, כי אני מחובר לגמרי לדמות הראשית, ולחלק מדמויות המשנה (במיוחד מרגש כאן דני פודלידה בתפקיד אבא שלה. תפקיד קטן, אבל יפהפה).

וכך האמנות של כולם הופכת לאמנות החיים, והגוף שלנו, ההגשמה הפיסית של הנשמה, מאותת לנו איך לנווט את תשוקותינו. סרט יפהפה, מרגש, וחכם.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s