אוסקר שפה זרה 2023: מקבץ שמיני

היום ה-3 באוקטובר. היום הוא הדד-ליין להגשות של סרטים שרוצים אוסקר בקטגוריה של יצירות שאינן דוברות אנגלית. בשבעת המקבצים הקודמים  (מקבץ ראשוןמקבץ שנימקבץ שלישימקבץ רביעימקבץ חמישימקבץ שישי, מקבץ שביעי) סקרתי 70 סרטים שנכנסו למרוץ בחודש האחרון. מאז פרסום המקבץ השביעי הצטרפו לרשימה עוד 9 סרטים, וביחד יש לנו עכשיו 79 סרטים שהוגשו לשיפוט האקדמיה האמריקאית. עם סגירת ההגשות היום האקדמיה האמריקאית תעבור על כל הסרטים ברשימה ותבחן את עמידתם בתנאים, ואז תפרסם את הרשימה הסופית של כל הסרטים בקטגוריית הסרט הבינלאומי. בדרך כלל פרסום הרשימה הסופית גורר פסילה של סרט או שניים ותוספת של עוד כעשרה סרטים אחרים, אז עד שזה יקרה, אני אסקור כאן את תשעת הסרטים שנוספו לרשימה בימים האחרונים. כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי:

ויטנאם: מרדף מטורף (Phát đạn của kẻ điên) – לואונג דין דונג

"חטופה" גרסת ויטנאם. סרט אקשן חסר ערך מוסף, אבל אולי לא חסר ערך בכלל. אולי בהקרנות חצות זה יכול לעבוד. רק לא לאוסקר. ובכל זאת: נהג משאית, איש עבודה ישר, איש משפחה מסור. חוטפים לו את ביתו האהובה. והוא יעשה הכול כדי להחזיר אותה. כולל להילחם בפושעים הכי חסרי רחמים. זה הכול.

מקסיקו: בארדו, כרוניקה בדויה של קומץ סיפורים אמיתיים (Bardo, Falsa Crónica de unas Cuantas Verdades) – אלחנדרו גונזאלס איניאריטו

אלחנדרו גונזאלס אינאירטו, שפרץ לפני כעשרים שנה עם "אהבה נושכת" העוצמתי, ואח"כ עשה את "21 גרם" האדיר, "בבל" הפחות טוב, "ביוטיפול" היפה, "בירדמן" שזכה באוסקר, אבל אני הייתי מסויג, ו"האיש שנולד מחדש" המרשים (שגם ממנו יש לי השגות) – האיש שעשה את כל אלו חוזר. ואני לא יודע מה הוא רוצה. דיברו על זה שזהו ה"רומא" שלו. חברו אלפונסו קוארון עשה לפני כמה שנים את "רומא" הנפלא, שבו הוא חזר מהוליווד לסרט קטן חזרה בבית, במקסיקו. אז עכשיו גם איניאריטו חוזר. אבל הוא עושה את זה אחרת.

להבנתי, בסרט הזה יש דמות של עיתונאי ודוקומנטריסט שחוזר לעיר הולדתו במקסיקו אחרי שהייה ארוכה בארצות הברית, ו…זהו. עבר והווה, זיכרונות והזיות, אמת ובדיה, הכל כאן מעורבב. הטריילר הוא רצף אימאג'ים מרהיבים, שוטים מרשימים, רצף מטמטם, אני רק לא מבין איך הכול מתחבר לכדי משהו קוהרנטי – לא מבחינה נרטיבית, ולא מבחינה רגשית. וזה אמור להיות גם סרט ארוך (קרוב לשלוש שעות, למרות שקראתי שהסרט כבר קוצץ ביותר מעשרים דקות. וזה עדיין ארוך), כך שאני לא יודע עד כמה ניתן לעקוב בעניין אחרי מיש-מש מרהיב אבל לא ברור.

ירדן: פארחה (فرحة) – דארין ג' סאלאם

ירדן שולחת לאוסקר סרט על הנאכבה דרך חוויותיה של נערה צעירה בשם פארחה. גיבורת הסרט חולמת על עתיד מתוק, על לימודים והתקדמות בחיים, אבל אז צה"ל כובש את הכפר, והרבה מהתושבים בורחים. משפחתה והיא נשארים, ואביה נועל אותה במרתף, להגנתה, ומשם היא צופה בחיילי צה"ל טובחים בערבים, בנשים הרות, בילדים. אמיר בוגן ראה את הסרט בפסטיבל טורונטו והזדעזע, מה שלא אומר שזה סרט רע. להבנתי זהו סרט קשה לצפייה, ויוצריו מתעקשים שהוא מבוסס על אירועים אמיתיים. השאלה אם אפקט השוק שהוא מבקש (כנראה) לייצר (בטריילר לא רואים את המעשים. אני מבין שבסרט רואים ממש את האכזריות) לא ידחה את הצופים.

מרוקו: הכפתן הכחול (Le Bleu du Caftan) – מריאם טוזאני

כפתן הוא סוג של גלביה, פריט לבוש. מרוקו שולחת לאוסקר את סרטה החדש של מריאם טוזאני. ב"אדם", סרטה הקודם (והיפהפה), התרכזה טוזאני במלאכת הכנת מאכלים. בסרטה החדש היא מתרכזת במלאכת התפירה. בשני הסרטים זהו רק רקע לדרמה אנושית. ובשני הסרטים, טוזאני מביאה אל קדמת הבמה נושאים שהם טאבו בחברה שמרנית – ב"אדם" הנושא היה הריון מחוץ לנישואין. כאן, ב"כפתן הכחול" – מדובר בהומוסקסואליות. אבל גם ב"אדם", ולפי הקטע המצורף, גם ב"כפתן הכחול" (שטרם ראיתי. יוקרן בקרוב בפסטיבל חיפה. מאוד מקווה לתפוס הקרנה שלו) – טוזאני מטפלת בנושאים החמים בכפפות משי, בעדינות, בדרך כמעט מופנמת, ועם זאת, בכל זאת נוגעת וחודרת אל נבכי הנפש של גיבורי הסרט שלה. ב"כפתן הכחול" מדובר על גבר ואישה שמנהלים עסק של תפירה. כדי לעמוד בדרישה הם שוכרים שוליה, עובד צעיר ומתלמד, והגבר לאט לאט נשבה בקסמיו (הקטע המצורף, גם אם מתורגם לצרפתית, הוא עדיין יפהפה וארוטי דווקא באנדרסטייטמנט שלו). סרט מאוד מסקרן.

מלטה: כרמן (Carmen) – ואלרי בוהגיאר

מלטה שולחת לאוסקר סרט שעל פניו אמור להיות חביב ונעים, אבל גם זניח למדי. סרט שדובר אנגלית ומלטזית, אני רק לא בטוח מה היחס של שתי השפות האלו בסרט, והאם הסרט כשיר לאוסקר, אבל נעזוב את זה לרגע.

נטשה מקלהון (שהיא אחת מאותן שחקניות שכולם מכירים את הפרצוף שלהן, אף אחד לא יודע ממש מאיפה) בתפקיד הראשי, ובכל מקום שקראתי על הסרט הזה באינטרנט אומרים שזהו תפקיד חייה. במקום מרוחק במלטה, היא מגלמת תפקיד של אישה בת 50 שהייתה עוזרת הבית של אחיה במשך עשרות שנים. אחיה היה הכומר של העיירה, ואחרי מותו, המסורת המקומית קובעת, גם העוזרת מגורשת. מכיוון שיש לה עדיין את המפתח לכנסיה היא נכנסת פנימה, ובצירוף מקרים היא מוצאת את עצמה שומעת וידויים של תושבי הכפר, עוזרת להם לא מתוך חוכמת ידיעת כתבי הקודש, אלא מתוך חוכמת חיים. משהו נפתח באישה שהיתה סגורה במשך כל כך הרבה שנים, ויש אפילו אופציה רומנטית באופק, על רקע הנופים היפים של מלטה.

כאמור, נשמע כמו סרט מקסים למדי. אבל במשקל נוצה.

פקסיטן: ארץ אושר (Joyland) – סאים סאדיק

(לא טריילר, אלא קטעון קצרצר מהסרט, אבל כזה שנותן מושג כלשהו בכל זאת)

הסרט הפקיסטני הראשון שהשתתף בפסטיבל קאן, ובנוסף, סרט הדן בנושא חשוב (במדינה שמרנית שכזו), ובכל זאת, מכל מה שאני קורא על הסרט הזה, אין כאן סרט תוקפני כנגד דיכוי, אלא סרט אנושי וחם. במרכז הסרט משפחה מסורתית. האח הגדול נשוי פלוס שלוש, אבל האח הצעיר נשוי אמנם, אבל ללא ילדים. המשפחה לוחצת, ולו לא רק שאין ילדים, אין לו אפילו מקצוע. איכשהו הוא משיג עבודה במועדון לילה, שם הוא מפתח רומן מהוסס עם טרנסג'נדרית.

וזהו. להבנתי זהו יותר סרט שיתרכז בהתלבטויות של אדם אחד, ולא במלחמתו כנגד השמרנות (למרות שהיא כנראה תהיה ברקע כל הזמן). יכול להיות סרט מסקרן.

פיליפינים: בעבודה 2 – שמונת הנעדרים (On the Job 2: The Missing 8) – אריק מאטי

כשקראתי על הסרט הזה דווקא נראה לי מעניין. סיפורי תככים פוליטיים מקופלים לסרט אקשן סוחף – אמור להיות מעניין. מה גם שהסרט היה חלק מהתחרות הרשמית של פסטיבל ונציה בשנה שעברה.

אבל אז ראיתי את הטריילר, וקיבלתי הרגשה של סרט היסטרי, ולא מהצד הטוב של המילה. וגם ראיתי שאורכו של הסרט הוא שלוש שעות וחצי. ושזה בעצם סרט המשך של סרט אחר שלא ראיתי.

יש כאן שני סיפורים במקביל: אחד הוא על עיתונאי מושחת, שפוט של השלטון, שיעשה הכול כדי להגן על החלונות הגבוהים (יש כמה כאלו גם בישראל). כשחבר שלו לעבודה הופך לנעדר, הוא מתחיל לחקור, ומגלה שאותו שלטון שהוא מגן עליו כל כך הוא זה שנמצא כנראה מאחורי החטיפה. במקביל הסרט מספר על אסיר אלים. יש לו סידור כזה, לאסיר הזה, סידור של חופשות תכופות שתמורתן הוא רוצח אנשים בהזמנה. אבל האסיר הזה נשפט עכשיו למאסר עולם על פשע שהוא לא אשם בו, והוא יעשה הכל כדי להשתחרר. והמשימה האחרונה שלו היא להרוג את העיתונאי ההוא… על פניו, נשמע מרתק. אבל שלוש שעות בסרט כל כך רועש (לפחות על הנייר), לא יודע, נשמע לי מוגזם מדי.

סנגל: ילדה (Xalé) – מוסה סנה אבסה

הטריילר של הסרט שסנגל שולחת לאוסקר מראה הרבה פולקלור, צבעים, נופים יפים, אבל אני לא בטוח שבתוכם יש גם דמויות ודרמה שעשויה ברמה מספקת. הסיפור מתרחש בשני מישורי זמן: בעבר, אח ואחות תאומים החיים אצל הסבתא. היא תלמידה מצטיינת, והוא מנסה להרוויח כסף ממכירות סחורה ברחוב כדי להגשים חלום – לטוס לאירופה. כשסבתא מתה, הילדים עוברים לחזקת הדוד, שמחליט להינשא לבת הדודה כדי לשמור על שלמות המשפחה. בת הדודה לא אוהבת את הדוד ומסרבת, ומעשה אלימות שמתלווה לדרמה המשפחתית הזו מרסק את אשליות הילדות של גיבורי הסרט. מישור הזמן השני של הסיפור מתקיים עשר שנים לאחר מכן, כשהדוד חוזר אחרי גלות ארוכה להעלות שדים מהעבר.

כפי שאמרתי, הטריילר יפה ויזואלית, אבל אני סקפטי אם יש בו ערך מוסף מעבר לכך.

קולומביה: מלכי העולם (Los Reyes del Mundo) – לאורה מורה אורטגה

במדיין, עיר חסרת רחמים, עיר של פשע ועוני, 5 בני נוער חסרי כל, שנאחזים אחד בשני כמו אחים, יוצאים למסע. אחד מהם מקבל הודעה שחלקת אדמה בחלק אחר של הארץ שהולאם מידי סבתא שלו לפני זמן רב מוחזר עכשיו לידיו בירושה, אז הוא וחברי הנפש שלו יוצאים מהעיר המקוללת למצוא את אותה חלקת אדמה, והסרט הוא תיאור המסע שלהם וההרפתקאות שהם עוברים בדרך. בטריילר ניתן לראות גם את השתובבויות הנוער הצפויות, גם את הרגעים המרגשים יותר (ביקור בבית בושת בו הם מקבלים מזרות אהבה שהם לא קיבלו מעולם בעבר) וגם את רגעי הפיוט.

קולומביה שולחת לאוסקר את זוכה הפרס הראשון בפסטיבל סאן סבסטיאן, סרט שנראה מרשים ומסקרן.

עד כאן המקבץ השמיני והלפני האחרון. המקבץ הבא יתפרסם לאחר פרסום הרשימה הסופית על ידי האקדמיה האמריקאית ויסקור את כל השינויים והתוספות האחרונות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s