מסוג הסרטים שיוצאים מהם ונאנחים: אח…כבר לא עושים סרטים כאלו יותר. ואז, כשחושבים על זה, אפשר לומר: אני לא בטוח שבעצם עשו סרטים כאלו אי פעם.
מסוג הדברים שמסתכלים עליהם ואומרים: זה כבר לא קיים, המקום הזה. בהשאלה: ישראל הזאת, המוצגת על המסך, כבר לא נראית ככה. ואז, כשחושבים על זה, אפשר לומר: אני לא בטוח שבעצם היינו פעם כאלו.
לפני כמה שנים ביקשו ממני בעבודה להעלות איזשהו מסמך לקומה העליונה, למשרדים. עליתי. הגעתי לחדר היעד. שלום, מה נשמע. שיחת חולין שכזאת. ואז, איכשהו, מישהו (אולי אני, לא זוכר) זרק לאוויר את המילה "ביבי". די מהר שיחת החולין הנעימה הפכה לשיחת צעקות. אני ממש זוכר את המשרדים הסמוכים מפסיקים את עבודתם ויוצאים לראות על מה המהומה."הבשורה על פי יהודה" הוא הגרסה הרגועה של זה. ויכוחים, גם מרים, אבל ברוגע. בנועם. מה שמיד גורם לי לחשוב: האם אי פעם התקיימה ישראל כזאת? ישראל של ויכוחים מנומסים שכאלו? הרי הסרט מתרחש בסוף שנות ה-50. לא צריך להיות מאוד מלומד כדי לזכור את משפט קסטנר שהתקיים באותן שנים, למשל. הפרשה הזאת היתה מאוד בוערת בעצמותיהם של אנשי היישוב, אז, והיא גם התבטאה באלימות קשה.
אבל ב"הבשורה על פי יהודה" יש, בסך הכול, שלושה אנשים בדירה. זה מה שיש רוב הזמן. הדירה נמצאת בירושלים, והעיר הקדושה הזאת משמשת רקע דרמטי יפהפה לדיונים הפוליטיים. בהחלטת עריכה יפה, צילומי העיר והאנשים המהלכים בה משמשים הרפיות דרמטיות בין סצנות, אבל גם רגע למחשבה, כי העיר ירושלים היא הרבה יותר מסתם עיר. ירושלים מרכזת אליה את המבט של הנוצרים, היהודים, המוסלמים. מלחמות שפצעו אנשים התרחשו בגלל העיר הזאת. הרוגים, פצועים פיסית ונפשית בעיר הזאת. והכל לשם שמיים. השמיים של כל אחד ואחת, שהם גם השמיים הציבוריים, וגם הפרטיים.
"הבשורה על פי יהודה" יודע לשחק על המתח הזה בין ההבנה שאנשים חיים בירושלים באופן פרטי, לבין האמונות שלהם באופן יותר כללי. בין הוויכוחים (המרים לפעמים) לבין ההבנה שמאחורי אי ההסכמות בכל זאת יש אנשים. בני אדם עם רגשות, ותשוקות, ומחשבות. ולאלו, כמו גם לאלו, יש מקום על פני האדמה הזאת של ירושלים.
בשקט, בסבלנות, באהבה אנושית, עוקב דן וולמן אחרי דמויותיו, והשקט הזה חודר לנשמה. יש כאן עדינות והבנה, אבל גם עמידה על שלך, מתוך כבוד הדדי ולא מתוך התרסה. סיפור האהבה העדין המתפתח כאן במתינות (שוב, קרדיט גדול לעריכה הסבלנית) מרגש דווקא בגלל השילוב הזה בין נחישות לבין מופנמות.
וגם אם יש לאדם תפיסה אחרת משלך, תפיסה אפילו רדיקלית, הסרט הזה מבקש לתת לו את יומו, את קולו. כי גם לאדם כזה יש מקום. גם לאדם כזה ראוי להקשיב. הסרט הזה בעיקר מקשיב. השקט של הסרט הזה מרשים, מרגש, מקרב אנשים אחד לשני, וגם מרחיק אותם, אבל מתוך הבנה אנושית, לא מתוך אלימות. סרט יפה.
מחשבה אחת על “פסטיבל חיפה 2022: הבשורה על פי יהודה”
היי ראיתי אותו בהקרנה הנוכחית חבל שלא היה q&a הייתי שמח העשיר את הידע הדל שלי בהסטוריה. בכל מקרה אני מסכים איתך הסרט יפה הדיונים הפילוסופים פוליטים היכולים לשקף התנהגות של אנשים שונים בישראל ולמה הם מוכנים להילחם באלימות או בנועם על הערכים הללו ובמקרה של שאול להראות מה המחיר של דעה שונה(ובמקרה של ההורים שלו גם יחס שונה). לדעתי הדמיות הראשיות מתנהגות באופן מנומס בגלל שלשניהם אין משהו אחר לעשות חוץ מלארח אחד לשני חברה ולכן מה שהם חושבים ומעריכים לא יכול לשמש אותם לפעולות ביום יום כי אין להם שגרת יום יום ולכן אין להם על מה לכעוס . דוגמה טובה לזה הייתה כשכל האולם בהקרנה צחק כאשר גרשום צרח על שאול "מי אתה חושב שאתה, ישו?" אני לא הבנתי למה צחקו אבל אני דיי בטוח שאף אחד לא יהיה צוחק אם לדיונים היה משקל יותר משמעותי במערכת היחסים של שאול מאשר לאדיבות ולכבוד ששוררים בין השנים.
יש לי רק הערה אחת שהיא לא לטובת הסרט או לרעתו זה פשוט הרגיש לי מוזר. בסוף הסרט הדיון על ישו זז מהאם נאומי ישו תורמים ליצירת אנשים ערכיים יותר לעומת היהדות להאם אפשר להפריד בין ישו האדם (למרות שגם המיתוסים של ישו יכולים להיות ממוחזרים מעמים אחרים) לבין ישו כלי הפרופגנדה לנצרות? לא שזה דבר רע אלא שינוי הגישה של גרשום שנחוש בדעתו גם בשיחות עם חברים קרובים הפתיע אותי גם אחרי השיחות שלו עם שאול(יכולתי לשאול אותו ,הוא היה מולי, אבל לא הרגשתי בצורך לדבר איתו על זה בפסטיבל כי לא הרגשתי נוח אם השאלה עצמה באותו רגע ועל השאלה שכן שאלתי קיבלתי תשובה מאכזבת). אבל בכנות אני לא צריך תשובה לזה, זה רק הופך את הדמות של גרשום ליותר אנושית.
דבר אחרון שזה ככל נראה הסרט שהכי קרוב באסתטיקה שלו לתיאור של מספר ספר שראיתי בזמן האחרון. הפאזות בסרט מרגישות פחות כהפסקות לרוגע ויותר כמו זמן לתת לקהל לחוש את האטמוספירה מבלי להביא דמות מספר שתאמר לך איך הסצינה נראית ומה הם ההבעות של הדמיות.
היי ראיתי אותו בהקרנה הנוכחית חבל שלא היה q&a הייתי שמח העשיר את הידע הדל שלי בהסטוריה. בכל מקרה אני מסכים איתך הסרט יפה הדיונים הפילוסופים פוליטים היכולים לשקף התנהגות של אנשים שונים בישראל ולמה הם מוכנים להילחם באלימות או בנועם על הערכים הללו ובמקרה של שאול להראות מה המחיר של דעה שונה(ובמקרה של ההורים שלו גם יחס שונה). לדעתי הדמיות הראשיות מתנהגות באופן מנומס בגלל שלשניהם אין משהו אחר לעשות חוץ מלארח אחד לשני חברה ולכן מה שהם חושבים ומעריכים לא יכול לשמש אותם לפעולות ביום יום כי אין להם שגרת יום יום ולכן אין להם על מה לכעוס . דוגמה טובה לזה הייתה כשכל האולם בהקרנה צחק כאשר גרשום צרח על שאול "מי אתה חושב שאתה, ישו?" אני לא הבנתי למה צחקו אבל אני דיי בטוח שאף אחד לא יהיה צוחק אם לדיונים היה משקל יותר משמעותי במערכת היחסים של שאול מאשר לאדיבות ולכבוד ששוררים בין השנים.
יש לי רק הערה אחת שהיא לא לטובת הסרט או לרעתו זה פשוט הרגיש לי מוזר. בסוף הסרט הדיון על ישו זז מהאם נאומי ישו תורמים ליצירת אנשים ערכיים יותר לעומת היהדות להאם אפשר להפריד בין ישו האדם (למרות שגם המיתוסים של ישו יכולים להיות ממוחזרים מעמים אחרים) לבין ישו כלי הפרופגנדה לנצרות? לא שזה דבר רע אלא שינוי הגישה של גרשום שנחוש בדעתו גם בשיחות עם חברים קרובים הפתיע אותי גם אחרי השיחות שלו עם שאול(יכולתי לשאול אותו ,הוא היה מולי, אבל לא הרגשתי בצורך לדבר איתו על זה בפסטיבל כי לא הרגשתי נוח אם השאלה עצמה באותו רגע ועל השאלה שכן שאלתי קיבלתי תשובה מאכזבת). אבל בכנות אני לא צריך תשובה לזה, זה רק הופך את הדמות של גרשום ליותר אנושית.
דבר אחרון שזה ככל נראה הסרט שהכי קרוב באסתטיקה שלו לתיאור של מספר ספר שראיתי בזמן האחרון. הפאזות בסרט מרגישות פחות כהפסקות לרוגע ויותר כמו זמן לתת לקהל לחוש את האטמוספירה מבלי להביא דמות מספר שתאמר לך איך הסצינה נראית ומה הם ההבעות של הדמיות.
סרט נפלא