אחרי השמש: הביקורת

(שם הסרט במקור: Aftersun)

וברגע השיא, לקראת סוף הסרט…לא רואים כמעט כלום. רק הבזקים של אור.כי זה הסרט הזה, "אחרי השמש". יותר הבזקים של זיכרון, פחות סיפור דרמטי.

"אחרי השמש" נהנה בחודשים האחרונים מהילה ביקורתית יוצאת דופן. הוא נחשב לסרט הבריטי הטוב ביותר זה שנים ארוכות, בוודאי לבכורת הבימוי הבריטית הטובה ביותר זה זמן רב. לפי כל מה שקראתי על "אחרי השמש" לפני שהלכתי לראות אותו, ציפיתי לפצצת רגש מכוונת היטב ללב. משהו שיגרום לי לבכות. אז אחרי הצפייה – לא התחברתי בכלל לסרט הזה. לא התרגשתי, לא דמעתי. מצד שני – מדובר בסרט חביב למדי, וזה די ברור לי ששרלוט וולס, בימאית ותסריטאית הסרט, הולכת להגיע רחוק מאוד. "אחרי השמש" הוא כרטיס הכניסה שלה לעולם של הגדולים. היא עוד לא שם, אבל יש ניצוצות של כשרון.

"אחרי השמש" הוא יותר כמו יומן זיכרונות. לא מאוד מגובש, יומן שיותר מחפש את הרגש החמקמק בזמן מסוים, ופחות מתרכז בדברים שממש קרו. במקומות רבים בסרט הסצנות נחתכות לפני שהן מגיעות למימוש. מתחילים לשחק ביליארד, למשל, אבל לא ממש יודעים מה קרה שם, ומי ניצח. יש סצנה של נשיקה ראשונה, וגם היא נחתכת מהר, לא ממש יודעים לאן היא התפתחה, אם בכלל. "אחרי השמש" מחפש יותר את הרגש שעולה מתוך המעשים, לא את המעשים עצמם.

יש רגעים בסרט שהם פשוט יפהפיים בעיניי. בתחילת הסרט, למשל, יש סצנה שבה הילדה הולכת לישון בחדר המלון. אביה יוצא מהחדר למרפסת לכמה רגעים, לעשן. והמצלמה נשארת לרגע ארוך ע"י מיטתה של הילדה, מצלמת את האב מעשן בחוץ, וכל מה ששומעים הוא את נשימותיה של הילדה. רגע אחר בסרט מצלם את הטלוויזיה בזמן ששיחה מתקיימת בין האב לבת בחדר במלון. השיחה מצולמת במצלמת וידאו המחוברת לטלוויזיה, כך שאנחנו רואים את מה שמצלמת הווידאו רואה, כשבצד שמאל של המסך יש מראה ואנחנו רואים את ההשתקפות של מה שקורה בחדר במראה.

ר"ל: שרלוט וולס בוחרת זוויות צילום לא שגרתיות, מחפשת את האוויר בין הפעולות, לא את הפעולות עצמן (זה ניכר כבר מרגע שכותרות הפתיחה עולות, ועדיין לא רואים כלום. הסאונד ששומעים הוא צלילי ההפעלה של המצלמה. לא רואים את מה שהמצלמה עושה, אלא שומעים את מה שמפעיל אותה).

אז כן, וולס מחפשת ב"אחרי השמש" את הרגש שמשאירים הזיכרונות. והאמת שרגעים רבים בסרט הזה הם חביבים, כי הילדה חביבה, והאב נעים ואחראי ואוהב ודואג, והם בחופשה, אז אין ממש דאגות, והכל בסדר כזה. אבל הרגש הזה לא מופעל אצלי כי הסצנות נחתכות מהר מדי, לפני שאני יכול להגיב להן רגשית. יותר מכך: לא ממש ברור למה הזכרון מתרכז בחופשה אחת מאוד ספציפית בזמן מאוד ספציפי. יש רמזים, סצנה אחת תלושה של האב בוכה, אבל אין ממש הסבר לבחירה המאוד מדויקת בזמן מאוד מוגדר, ואני לא יכול להתחבר רגשית למה שקורה אם אני לא מבין למה הוא קורה.

מה גם שאני לא ממש יודע מי זאת שזוכרת את כל זה. בשלב מאוד מאוחר בסרט מגיע אינסרט של אישה שמתעוררת ביום ההולדת שלה והולכת לטפל בתינוקת שלה. לכל אורך הסרט אני חושב: אם הסרט הזה הוא זיכרונות, מי זאת שזוכרת את כל זה, ולמה עכשיו? למה דווקא בטיימינג הזה? התשובה – כי היא עכשיו אימא בעצמה, וזהו יום ההולדת שלה – התשובה הזאת מגיעה בשלב מאוחר מדי בסרט. וגם אז ההווה של הדמות הזאת לא מפותח, לא מראה לי איך הזיכרונות האלו משפיעים עליה בהווה.

"אחרי השמש" מחפש בכישרון את ההרגשה שנשארה באוויר, הרגשה שזיכרונות של ילדה שבגרה מחופשה מאוד מסוימת בטורקיה מעלים, אבל הסרט לא מראה לי את אותה אחת שנזכרת, לא מחבר אותי אליה ולמקום של הזיכרונות/ רגשות האלו בחיים שלה עכשיו, והוא גם לא ממש מפתח את הסיפור באותה חופשה זכורה, לא מפרש לי אותו. ההתנהלות באותה חופשה מלבבת ונעימה, אבל היא גם נשארת כמו סיפור פרטי של אותה אישה שלא ממש מועבר הלאה אלי באולם, לא הופך מפרטי לאוניברסלי, לא משתף אותי ברגש הזה. אני יודע שיש שם רגש שמוצג על המסך בכישרון, אני רק לא מרגיש אותו, אלא מביט עליו מבחוץ. וזה יפה ונחמד, אבל מרוחק.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “אחרי השמש: הביקורת

  1. היי איתן

    צפיתי בחלקים מה"סרט" הזה אמש. נו אמת איתן! לא צריך לכתוב כו"כ הרבה על סרט, שאפילו לדבר עליו לא מעניין, לא כל שכן, לראותו. אם באנגליה הוא נחשב "סרט השנה" זה לא אומר דבר על הסרט אלא, רק, על אנגליה, שחדלה להיות רלוונטית בתחום הקולנוע!

    בברכה

    שלמה

    נ.ב. מחכה לביקורתך המלומדת על* "חתונה אש"*

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s