פסטיבל קולנוע יפני: ירח משוטט

(שם הסרט במקור: 流浪の月)

זה לא היה מתוכנן, אבל שכשחזרתי הביתה אחרי הצפייה ב"ירח משוטט" והתחלתי לחפש באינטרנט חומר על הבמאי של הסרט הזה, התברר לי שכבר ראיתי פעם סרט אחר שלו, אז חזרתי לאחור בבלוג שלי לקרוא מה שכתבתי על "זעם", סרט שהבמאי סאנג-איל לי ביים ב-2017, ומסתבר שפסקת הפתיחה מתאימה גם למה שאני מרגיש לגבי "ירח משוטט". כתבתי שם:

זה סרט מאוד לא מאוזן. מאוד מרשים מצד אחד, אבל יש בו גם משהו שיוצא מאיפוס. מאוד אינטנסיבי, אבל גם מאוד מרוחק. מפגין שליטה מרתקת בבימוי הקולנועי, ובאותה הנשימה גם יצירה מבולבלת ומבלבלת

יש לא מעט רגעים ב"ירח משוטט" שהם פשוט קולנוע מפעים. בעיקר מדובר על הרגעים שבהם מתוארת התמודדותה של אישה צעירה עם מערכת יחסים מתעללת. ולא, זאת לא מערכת היחסים שמתוארת בתקציר של הסרט. כי הסרט הזה מתרחש בשני מישורי זמן: פעם, כשהיא הייתה נערה ובמצוקתה פגשה גבר צעיר שעזר לה וכתוצאה מכך הואשם בפדופיליה למרות שלא קרה כלום; ועכשיו, כשאותו גבר חוזר לחייה כשהיא נמצאת במערכת יחסים עם גבר אחר, שתלטן ואלים. החלק הזה של הסיפור, זה שמתאר את מערכת היחסים המתעללת הזו, הוא החלק המוצלח והמרגש של הסרט. והסיבה העיקרית לזה היא השחקנית הראשית, אחת בשם סוזו הירוסה.

לפי הסרט הזה, כמו גם לפי משחקה של הירוסה, זה דווקא מקובל ביפן שגבר ישלוט בחייה של האישה. עצמאותה של אישה תלויה בגבר, ועד כמה הוא מוכן לשחרר את החבל. הסיפור של ההתעללות כאן מתפתח בהדרגה, מ"תכיני לי אוכל כשאני חוזר מהעבודה" דרך, כמובן, תני לי את גופך לעשות בו אהבה (כשאני רוצה), ועד לטלפונים לעבודה לשאול איפה היא ומתי היא חוזרת הביתה. לכל זה מגיבה הדמות הראשית בגילומה של הירוסה בצייתנות שקטה, ועם זה, ניתן לראות את ניצני המרד לאט לאט עולים בה. בשקט, בסבלנות, האישה הצעירה הזאת תתעקש על מקומה בעולם ללא עינו הפקוחה של בן זוגה, עד שזה יתפוצץ בסצנה אלימה ועוצמתית. הירוסה משחקת את הדמות הראשית סאראסה כאחת שמודעת למוסכמה החברתית, ומוכנה ללכת איתה כברת דרך, אבל, מצד שני, דורשת באסרטיביות הולכת וגוברת לעצור את השתלטות הגבר על חייה עד שהיא תיקח את העניינים לידיים בעצמה (וגם אז – לא בהתלהמות, אלא בהחלטיות ובשקט).יש סצנה קצרה בסרט שבה סאראסה צוללת באגם וצורחת את נשמתה אל תוך המים. זהו החלק המרשים של "ירח משוטט". צרחה עמוקה, אבל שקטה, בלתי נשמעת כמעט. צריך לומר גם שסאנג-איל לי מוסיף לסרט הזה קצב איטי שמכניס את הדרמה בהדרגתיות אלי לתוך מחזור הדם, שימוש אפקטיבי מאוד במוסיקה, וצילום נהדר (הונג קיונג פיו, שצילם בעבר, בין היתר, את "פרזיטים" המהולל), בצבעים חמים לרוב שעוטפים את הדמויות באהבה גם ברגעים הקשים שלהן.

אבל אז נכנסת לסיפור דמות הגבר הזה שמקבל את הנערה ואחר כך את האישה האבודה הזאת אל תוך חייו. הגבר הזה (שמגולם על ידי שחקן בשם טורי מצוזקה – גם הוא שקט ומרגש מאוד) כתוב בתסריט בצורה מאוד לא מוסברת. וכשמגיע ההסבר, בחלק האחרון של הסרט, זה מעט מדי, ומאוד מאוחר. מדי מאוחר. הרי יש משהו כמעט אנמי, פלגמטי, בהתנהגות שלו. מצד אחד, זה מרשים שאיש אחד, לא משנה מיהו ומהו, ייתן מחסה לנערה נצרכת ברגע כואב בחיים שלה. בלי שאלות ובלי תנאים. מצד שני, ככל שהזמן עובר, והוא לא מדבר בכלל על עצמו, משהו בקשר שלי כצופה עם הדמות שלו נפגם. שום דבר אני לא יודע עליו עד לשלב מאוד מאוחר בסיפור. במקום לתאר לי את הגבר הזה כאיש נורמלי עם אהבה חסרת גבולות שבעולם אכזר יכולה להיתפס כמוגזמת ולא מאוד נורמלית, הגבר הזה מתואר כמישהו מנותק, אולי באמת כזה שיש לו מניע נסתר.

אז לקראת סוף הסרט אכן מתגלה הסוד שלו, סוד שגרם לו להתכנס אל תוך עצמו כל כך הרבה שנים, והחשיפה של הסוד הזה דווקא בתנאים האלו היא צעד משמעותי מאוד מבחינה דרמטית בתיאור מערכת היחסים בינו לבין גיבורת הסיפור (ובהשלכה – בינו לביני, הצופה באולם), אבל מבחינת ההבנה הדרמטית של הסרט, זה כבר מאוחר מדי, כי עד אז היה קשה לי להתחבר לסיטואציה בין שני האנשים האלו, כי בעוד שהאישה עוברת תהליך דרמטי ברור ומרתק, הגבר נותר תעלומה. בעוד שהסיפור של האישה משליך על יחסי נשים-גברים באופן יותר כללי ביפן, סיפורו של הגבר נותר סתום, וכשהוא נחשף, מרשים ככל שיהיה, הוא נדמה לי קצת לא שייך לנושא.

"ירח משוטט" הוא סרט מרשים, מרגש לעיתים, מובל על ידי במאי בעל יכולת ליצור רגעים דרמטיים מרגשים, בקצב איטי, עם מוסיקה יפה וצילום נהדר, ועם זאת, כמו הסרט הקודם שלו שראיתי, גם "ירח משוטט" הוא סרט לא מאוזן, לא תמיד ברור מה הוא רוצה ממני ולמה. ובכל זאת, חוויה קולנועית מעניינת ומרגשת.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s