שמיים אדומים: הביקורת

בשנה שעברה הוקרן הסרט הזה בסינמטק תל אביב בטרום בכורה, ובמאי הסרט אפילו הגיע להקרנה ישר מגרמניה. מאוד אהבתי את הסרט, ושמרתי את הביקורת עליו בתיקיית "טיוטות" עד שהסרט יעלה להקרנות מסחריות רגילות. בסופו של דבר, הוחלט כנראה לוותר על ההפצה שלו בבתי הקולנוע. השבוע הסרט הזה עלה ל-VOD ב-"יס". זה לא אידאלי, אבל מאוד מומלץ לראות את הסרט הזה, גם אם זה בטלויזיה. הנה כמה מילים על "שמיים אדומים":

(שם הסרט במקור: Roter Himmel)

צריך לקום מהמיטה,
צריך לגמור את החביתה.
צריך לצחצח שיניים.

צריך להסתפר,
צריך להיזהר,
צריך לנוח בצהריים…

צריך וצריך,
ומרוב שהצטרכתי –
כבר שכחתי
מה אני רוצה.

(יהונתן גפן, "הצריך הזה")

יש שתי גישות לחיים: גישת ה"צריך" – אנשים שמתנהלים לפי סט חוקים ומוסכמות, פועלים לפי לוח זמנים ודרישות מקובלות (אני, למשל).

ויש כאלו שפשוט זורמים עם החיים. עושים מה שבא להם, ועל הדרך, גם את מה שצריך, אבל בלי הלחץ של אנשי ה"צריך" – בלי הלחץ של להספיק לבצע משימות בזמן, ובלי הלחץ של לבצע את המשימות האלו כמו ש…צריך.

אני אוהב את הסרטים של כריסטיאן פצולד. הוא באמת אחד הבמאים היותר אהובים עלי בעולם. המיוחד אצלו הוא הדיון האינטליגנטי בסרטיו סביב סוגיות מסוימות בחיים, אבל מבלי לאבד את האנושיות ואת הרגש. סרטיו לעולם לא דידקטיים, והוא תמיד עוקב אחרי אנשים ולא אחרי סיסמאות."שמיים אדומים" הוא דוגמא מושלמת למה שאני אוהב אצל פצולד. יש כאן דמות ראשית שמאוד מסורה למשימה לשמה היא נוסעת ללוקיישן בו מתרחש הסרט – הוא צריך לשכתב כתב יד של ספר שהוא כותב כדי להגיש למו"ל. ויש את החבר שלו – גם לו יש משימה (במקרה הזה – יצירת פרויקט של צילומים לתיק עבודות שהוא אמור להגיש בקרוב), אבל אותו חבר עשוי מהסוג השני של האנשים – הוא הולך לים, ומכין אוכל, ופוגש אנשים. תוך כדי הבילויים האלו גם עולה בו הרעיון לפרויקט והוא מתחיל גם לבצע אותו – בזמנו החופשי, בלי לחץ.

ואם לומר את האמת, מצאתי את עצמי לא מעט בדמות הראשית, דמות ה"צריך". גם אני מגיע תמיד בזמן לעבודה (לפני הזמן. הרבה לפני הזמן), וגם אני תמיד משתדל לעשות את המשימות על הצד הטוב ביותר. אני פחות בקטע של "לזרום". ולכן אני גם מבין את הצער העמוק של הדמות הזאת, שמרגישה שכולם באמת חיים, ואנחנו רק עסוקים בלעבוד. שהרי יש כאן גם צלע שלישית (ורביעית) – אופציה רומנטית. פצולד. שיהיה בריא, נמנע ככל יכולתו מפרובוקציות. הוא עוקב אחרי אנשים, הרגשות החבויים, והלא כל כך חבויים, אבל מבלי לדחוף סקס ועירום למקומות לא נחוצים. ועדיין, הסרט הזה עובד עלי רגשית ברמה שקטה. אני אולי לא בוכה ונרגש עד עמקי נשמתי לכל אורך הסרט, אבל ככל שהסיפור מתקדם, אני נקשר לדמויות (בעיקר לדמות ה"צריך" הזאת) יותר ויותר, עד שאני מגיע לסוף ושם אני כבר שבוי לגמרי של הבמאי ודרך סיפורו.

כי ל"צריך" הזה יש גם צד שני. לא סתם כל החוקים והדרישות האלו קיימים בחיים. כמו שאמרו לנו פעם בצבא: "הנהלים האלו נכתבו בדם". ובסרט הזה – זה אכן כך. אנשים עלולים למות. האש שנמצאת כל הזמן ברקע – היא באמת מסוכנת. היא באמת עלולה לקחת חיים של מישהו. ובסוף הסכנה הזאת, שנמצאת כל הזמן ברקע, מגיעה קרוב מאוד לדמויות האלו.

פצולד מוביל את קצב הסרט ביד אמן – לכאורה, לא הרבה קורה בסרט. שלוש או קצת יותר דמויות בלוקיישן אחד פחות או יותר – זה כל הסרט. ועם זאת, הקצב מהיר למדי, הרבה דברים קורים, לא משעמם לרגע. הרי ההתחלה מכניסה אותנו ישר לתוך הסיפור, מכירה לנו את הדמויות מהר. גם ההמשך – הרבה דברים קורים, אף אחד מהם (כמעט) לא משמעותי מאוד, ועם זאת, הצטברות כולם ביחד יוצרת תמונת חיים מלאה, שיש בה אמירה על העולם, כמו גם סיפור של אנשים רגילים בעולם הזה.

גם ההקפדה על המשחק אצל פצולד מרשימה מאוד – בעיקר תפס אותי כאן שחקן לא מוכר בשם תומס שוברט. הוא משחק את דמות ה"צריך" – והיכולת שלו להפנים את התסכול מהצורך שלו לעמוד ביעדים שמונע ממנו לחיות (כאן, בסרט, מונע ממנו באמת ליצור את יצירת חייו – כתיבת הספר, כמו גם מימוש האהבה שלו) – התסכול השקט הזה עובר אלי באולם בצורה ברורה, מרגשת, ומבלי ללחוץ. משלימים אותו, כמובן, פאולה בר, שכבר למדנו לאהוב ב"פרנץ" וב"יצירה ללא מחבר", ועוד כמה שחקנים אלמוניים אחרים – כולם מתמסרים לקו השקט והנטורליסטי של פצולד, שלא בא על חשבון הרגש או על חשבון הרעיון שמדריך אותו.

וכך, כשאנחנו מגיעים לסוף, לרגעים הבאמת דרמטיים של הסרט, אני כבר לגמרי שבוי של הסביבה הזאת, האנשים האלו, וגם כשקורים כאן דברים פטאליים, הם מבוימים בשקט של במאי ותיק ומקצוען, ואני נשאר עם צער על חיים שנוצלו עד תומם (כלומר: ממש עד הסוף) כמו גם צער על חיים שלא נוצלו בכלל. והרגע האחרון בסרט – אולי בכל זאת אפשר לשחרר את החבל, ממש קצת, לשחרר את "הצריך" הזה ולחיות?

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “שמיים אדומים: הביקורת

כתיבת תגובה