פסטיבל קולנוע רומני: לא מזוהה

(שם הסרט במקור: Neidentificat)

אדם מתכנן תכניות, ואלוהים צוחק
                                                                   אז האדם יתכנן תכניות חלופיות

בוגדן ג'ורג' אפטרי. איזה במאי מצוין.

לפני שנתיים ביקרתי בפסטיבל קולנוע בצפון נורבגיה. אחד הסרטים שראיתי שם היה "נס" של במאי בשם בוגדן ג'ורג' אפטרי. מאוד אהבתי את מה שראיתי. כשראיתי שפסטיבל הקולנוע הרומני מביא סרט נוסף של אפטרי להקרנה בישראל (למעשה, הסרט שהוא עשה לפני "נס"), מיד קפצתי על ההזדמנות. לא התאכזבתי. מדובר באחד הסרטים הכי טובים שראיתי בשנה האחרונה. לא פחות.

כמו ב"נס", גם כאן אפטרי מראה תצוגת בימוי שומטת לסתות ממש. הוא קובע קצב מדוד, עוקב בסבלנות במשך כמעט סרט שלם אחרי אדם שמתכנן תכנית עצומת ממדים. לפרטי פרטים. השחקן בתפקיד הראשי, אחד בשם בוגדן פארקאש, יש לו כריזמה מידבקת.הוא משחק שוטר עם אובססיה לא מובנת לתיק חקירה ספציפי. פארקאש לוקח אותי אל תוך הטירוף שלו, עם כל הלחצים של החיים (יש לו חובות כספיים מכבידים, המפקד שלו לא רוצה לתת לו את התיק הזה, ולוחץ עליו ומאיים עליו כשהוא בכל זאת לוקח יוזמה), והוא יוצר דמות שנמצאת בתוך מעגל טירוף, ומצד שני, הדמות הזאת אמינה לגמרי, ואני הולך איתה, בעיקר כי אני סקרן לדעת מה מניע אותו, ואיך התכנית המאוד גדולה שהוא בונה תצא לפועל (פארקאש זכה בפרס המשחק של האקדמיה הרומנית על משחקו בסרט זה. בצדק).

אפטרי מצלם את הדמות הראשית לרוב מקרוב, לרוב בקלוז אפ, משתמש בכריזמה המחשמלת של השחקן כדי לטרוף אותי באולם, יודע לערוך את הסרט בקצב ששם אותי כל הזמן על קצה הכיסא, ועם זאת, יודע לקחת את הזמן, לחלק את הסיפור לפרקים, לחפור בנשמה שלי עם ציפיה לשואו-דאון בסוף. שאכן מגיע, ומקיים את מה שהבטיח סרט שלם.

התסריט של הסרט (שגם הוא זכה בפרס הגופו של האקדמיה הרומנית. כתבתי על זה כאן) שומר את הקלפים שלו לסוף, אבל אז הוא מגלה למה יש לו עניין כל כך אישי בתיק הזה, ויותר מכך, הוא מגלה את המחשבה מאחורי כל זה: יש תכניות גדולות שאדם מתכנן, ויש אלוהים/  גורל שמתערב ומשבש תכניות. אז מה עושים?

עושים תכניות אחרות. זה הפתרון של הסרט הזה.

וזה מלווה בהרבה הומור (הדיאלוגים כאן כתובים נהדר, ומוגשים ברוח טובה שלרגעים ממש מצחיקה בקול רם), אבל גם עם הרבה אינטליגנציה ומחשבה, וכשמצרפים את כל המרכיבים האלו לסרט קולנוע שמספר סיפור מרתק וגם גורם לי סיפוק והנאה באולם הקולנוע מכשרון הבימוי, המשחק, הצילום, והעריכה – כשהכל כל כך טוב ומעניין כאן, התוצאה היא סרט קולנוע ממש מצוין, וגם חוויה תרבותית מענגת שיש בה גם שיעור לחיים. סרט מצוין, "לא מזוהה".

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה