דוקאביב 2024: נסים ונפלאות בגולספאנג

(שם הסרט במקור: Miraklet i Gullspång)

כשהתפרסמה התכנייה של הדוקאביב השנה, מיד סימנתי את הסרט הזה כסרט שהכי מסקרן אותי מכל ההיצע שהדוקאביב מציע השנה. לא רק שהסיפור שלו נשמע מסקרן, אלא שהוא גם היה הזוכה בפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר של האקדמיה השבדית השנה, וכבר כשסקרתי את טקס הפרסים הזה (כאן) הסתקרנתי מהסרט.

אז אחרי שראיתי את הסרט – מצד אחד הוא אכן עונה על רוב הציפיות. מצד שני, הוא משאיר אותי מגרד בפדחתי ושואל: מה זה היה?

כי מדובר בסרט ששואל הרבה שאלות. את רובן הוא משאיר פתוחות. מדובר במעין חקירה של העבר, אבל עד לסוף הסרט אין באמת תשובות. ובמידה מסוימת זה מתסכל. בנקודה מסוימת, גם הבמאית עצמה מתעצבנת: אמרת לי שיש לך סיפור על נס, לא?! היא אומרת לאחת הדמויות.באופן מאוד משונה, "נסים ונפלאות בגולספאנג" הוא מעין סרט בלשי מרתק, ובערך כל חמש דקות יש טוויסט בעלילה, גילוי מרתק, עוד מידע נגלה. הסיפור הזה מתפתח כל הזמן. ובכל זאת, הסרט הזה, איכשהו, לוקח את הזמן. ברוגע. הקצב הסקנדינבי מסרב לצאת מגדרו. יכול להיות שהעובדה שגיבורות הסיפור הן כבר נשים מבוגרות, ולא יכולות לרוץ כמו פעם, יכול להיות שגם זה תרם לקצב האיטי, אבל נדמה לי שזאת בעיקר הרוח הסקנדינבית המקסימה שמגלה עוד ועוד גילויים מדהימים – והסרט מסרב להשתגע.

וצריך גם לומר שלבמאית, אחת בשם מריה פרדריקסון (עד כמה שהצלחתי לבדוק באינטרנט, אין לה קשר לסולנית רוקסט המנוחה בעלת השם הזהה) יש טונות של חוש הומור מאוד מצחיק. זה מתחיל כבר בסצנה הראשונה, בה היא מביימת את גיבורותיה מול המצלמה, אבל ממשיך לכל אורך הסרט בהערות משועשעות, אולי אפילו מלגלגות, על דת.

ואולי על זה הסרט, בסופו של דבר: אנשים מאמינים, על פי רוב, יודעים בדיוק איך העולם מתנהל. הכול בידי שמיים. הבעיה היא שיש דברים כל כך משונים בחיים שאין להם הסבר. כך גם היא משאירה הרבה שאלות פתוחות בסוף הסרט. נקודת מחלוקת עיקרית היא נקודות המבט השונות של הדמויות בנוגע לדת. אחת אומרת: תחיי באמנותך, אין בעיה, רק אל תכריחי אותי לחיות כמוך. השנייה לא מסכימה.

אז אין תשובות לכל דבר בחיים. אולי לא הכול בידי שמיים. אולי יש שאלות שאין עליהן תשובה. לא בעולם הזה. אם יש עולמות אחרים.

אז עד אז אני צללתי לעולם הסקנדינבי המשונה של סיפור משונה עוד יותר, עם הרבה הומור, עם קצב איטי אבל עם הרבה דברים שקורים, עם שקט סקנדינבי אבל עם מריבות והתפייסויות, עם נופים יפים ועם קסם שבדי ונורבגי נהדר, עם הרבה שאלות ומעט תשובות. סרט נהדר, גם אם אני לא ממש יודע מה קורה בסוף (אולי יש מקום לסרט המשך?)

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה