דוקאביב 2024: בילי ומולי סיפור אהבה אחר

(שם הסרט במקור: Billy and Molly an Otter Love Story)

הדיסקליימר הרגיל: אני לא אוהב סרטי נשיונל ג'יאוגרפיק. לא מתחבר לסרטי טבע. אני כן מתחבר לסרטים על אנשים שאוהבים משהו – גם אם זה טבע. הפעם יש כאן סרט על אדם ומערכת יחסים עם לוטרה. כבר נפלתי כמה פעמים בסרטים על מערכת יחסים בין אדם לטבע בהם הפוקוס היה על הטבע ופחות על האדם. בסרט הזה הפוקוס הוא (אנחת רווחה) על האדם, ובכל זאת, מדובר בסרט מאכזב.

ראשית, צריך לומר שהצילום יפהפה. לא רק של הלוטרה וכל ההשתובבויות שלה, אלא גם של הסביבה המקיפה את האדם, בת זוגו, והלוטרה. מדובר באי שנקרא שטלנד, שנמצא צפון מזרחית לסקוטלנד (ומערבית לנורבגיה). כל צילומי הנוף, והקשר בין האנשים שחיים שם לבין הסביבה המקיפה אותם גרם לי לרצות להגיע לשם. המקום מאופיין היטב על נופיו, השילוב בין צוקים גבוהים, ירוקים, לבין קו המים הנמוך. השבילים הצרים בהם נוסעים האנשים, בתיהם המפוזרים על פני שטח נרחב, נותנים מקום לאדם כמו גם לטבע המקיף אותו.אבל הצרה של הסרט היא שכולו (ממש כמעט כולו. אני מעריך שלמעלה מ-90 אחוז ממנו) מסופר בוויס-אובר. כמו שעת סיפור. כמו אימא שמספרת לבנה סיפור לפני השינה מתוך ספר. תראו את התמונות ותקשיבו לקול המספר/ת. זהו. זה הסרט הזה. כמעט בלי סצנות שמתחרשות מול עינינו. כמעט בלי זמן אמת מול המצלמה. ואני לא יכול ליצור קשר עם הדמויות אם הן לא מתנהגות בסיטואציות טבעיות מול המצלמה. אני רק רואה אותן, ומישהו או מישהי מספר לי מה קורה. לא משנה שזהו קולו של הגיבור, או קולה של בת זוגו. הסרט הזה לעולם מספר לי על מה שקורה במקום לתת לי לחוות אותו בעצמי.

ולא רק זה – הוויס-אובר כתוב לא טוב, מסביר לי את הסאבטקסט במקום לתת לי להרגיש לבד. למשל: בהתחלה נאמר שהלוטרה עולה לפני השטח "כנראה בגלל שאימא שלה מתה בתאונה". גם בילי, הגבר שבמרכז, גם הוא בודד. הוא אמנם נשוי, אבל ללא ילדים, במקום מבודד, בתוך שגרה, והנה משהו חדש. כל זה נאמר במילים במקום לתת לי להרגיש את זה מתוך דברים שקורים מול עיניי. שום דבר לא קורה בסרט הזה כאן ועכשיו.  וככה הסרט הזה הופך סביבה יפה וחיה חביבה וזוג נעים לסיפור לא מאוד אינטליגנטי.

יותר מכך: הסרט מוביל קצב איטי. בהתחלה זה נחמד, נותן לי לנשום לתוכי את הנוף ואת השובבות של הלוטרה. אבל ככל שהסרט מתמשך, והווויס-אובר הולך ומעיק עלי יותר ויותר, אני מתחיל להרגיש שמדובר כמעט במניירה. בחיתוך משפטים

כמעט לא טבעי

רק כדי

ליצור את הקצב האיטי הזה, לרוב ללא סיבה

נראית לעין.

וכך סרט על קשר יפה בין אדם לחיה עם נופים יפים והומור בריטי טוב לב נקבר תחת מניירה והגשה לא מאוד חכמה של החומר בצורה של סרט.

כמו כן, הערת צד: לזוג יש גם כלבה שמשחקת עם כדור כל הזמן. ולכל אורך הסרט חשבתי: ככה מרגיש ילד בכור כשמגיע אח קטן. הוא נעזב לגמרי, לא מתייחסים אליו בכלל, כי צריך לטפל בקטן יותר. הכלבה שם כל הזמן, אבל אף אחד לא משחק איתה או מדבר איתה.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “דוקאביב 2024: בילי ומולי סיפור אהבה אחר

  1. היי איתן
    אתה מפעיל קטגוריות קולנועיות של סרטי עלילה על דוקו ולכן חוטא לאמנות הקולנוע הדוקו, הן בנוגע ל "ספיר" והן בנוגע לסרט הזה, שאותו "פספסת" לגמרי.
    לדוקו יש טרמינולוגיה (שפה) קולנועית ייחודית שצריך להכיר או ללמוד (אם לא מכירים).

    ———
    איתן לשלמה: אתה לא היחיד שאומר לי את זה, אבל אני לא מסכים. בלימודי הקולנוע שלי למדתי להתייחס לסרטים דוקומנטרים כמו לסרטים עלילתיים: גם להם יש איכות צילום, עריכה, דמויות, סצנות. אפילו תסריט יש לסרט דוקומנטרי. הדבר היחיד להבנתי ששונה הוא האתיקה – מכיוון שמדובר באנשים אמיתיים, יש דברים שעוברים בסרטים עלילתיים ולא עובדים בדוקו (למשל: בסרט דוקו כמעט אף פעם אין סצנת סקס. בעלילתיים יש הרבה יותר מדי). אני בא להקרנת סרט דוקו כמו שאני בא להקרנת סרט רגיל: תספר לי סיפור. תרגש אותי. תצחיק אותי. תעניין אותי. אחרי ההקרנה אני מנסה לנתח עם עצמי אם הסרט עבד עלי ולמה, ואת זה אני כותב. כמו סרט דוקו. כמו סרט עלילתי.

כתיבת תגובה