ג'נטלמן בנשמה: מצחיק. אם אתה סקנדינבי.

יש משהו בראש של הסקנדינבים שקשה מאוד לפענח. אקי קארוסמקי, במאי פיני ידוע, יצר סגנון ייחודי משלו, שבנוי על הומור שנובע דווקא מחסכנות. דווקא כשאנשים לא מדברים כשהם אמורים לדבר, נוצרים רגעים משעשעים ומוזרים. העמדות המצלמה וסידור הפריים הכאילו נכונים בשילוב עם אורכי שוטים ארוכים מהרגיל, ועם מוזיקה שהיא שילוב של רוק סיקסטיז ומוזיקת עם סקנדינבית הם חלק מהמאפיינים של קארוסמקי, שלא מעט מנסים לחקות. והנה מגיע למסכים בארץ "ג'נטלמן בנשמה", אחד מאותם סרטים שנדמה שנעשו ברוחו של המאסטר הפיני.

האנס פטר מולנד נחשב שם ידוע בקרב באי פסטיבלי הקולנוע בעולם, אבל אני לא זוכר שראיתי סרט שלו (וגם אם כן, הוא לא ממש נחרת בזכרוני). "ג'נטלמן בנשמה" הוא לא סרט ממש חשוב, אבל הוא בידור אפקטיבי וראוי לתשומת לב. סטלאן סקארסגארד מגלם את הדמות הראשית – אדם שישב 12 שנה בכלא על רצח, ובתחילת הסרט הוא יוצא לחופשי. הוא נדמה די פלגמאט (כמו כל הדמויות אצל קארוסמקי), וכל מה שהוא רוצה זה לחזור לחיים נורמלים – לעבוד כמכונאי רכב, ולחיות במקום קטן וצנוע. אבל התסריט מזמן לו מפגשים עם בעלת דירה מבוגרת עם תיאבון מיני גדול, מנהל מוסך עם בריאות רופפת ומזכירה שמסובכת עם אקס אלים, וכמובן עם חבריו לפשע לשעבר. בתווך מנסה הגיבור להתפייס עם בנו.

קפה אחד או שניים?או תה? סטלאן סקארסגארד ב"ג'נטלמן בנשמה"

סקארסגארד נהדר בתפקיד הראשי, והתסריט מזמן לדמות הראשית מאורעות שונים ומשונים שקורים לה למרות הפסיביות שלה. אם מצליחים להסתנכרן לקצב המדוד ולסטייט אוף מיינד הסקנדינבי המשונה הזה, "ג'נטלמן בנשמה" מספק שעה ו-50 דקות של הנאה. במהלך הצפייה חשבתי גם על שבי גביזון. אני חושב שהדיאלוגים ההזויים שבסרט יכלו להשתלב בקלות באחד מסרטיו של גביזון (הדיאלוגים על הקפה-תה יכלו בקלות להשתלב ב"אסונות של נינה" לצד אותה סצינת טחינה משעשעת). גם סצינות הסקס המשונות של הסקנדינבים יכלו להשתלב בקלות אצל גביזון. והמיקס הזה, של געגוע אל גביזון (למה הוא עושה כל כך מעט סרטים?) וציפייה לחדש של קארוסמקי (בקרוב בארץ. עניין של כמה חודשים. מקסימום חצי שנה עד שנה) הדהד אצלי במהלך הצפייה ב"ג'נטלמן בנשמה". גם אם הסרט הנורבגי הזה הוא לא המקור אלא רק חיקוי סגנוני של אחרים, זה חיקוי שעשוי טוב, והוא יכול למלא את המקום עד שיחזרו המאסטרים.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

כתיבת תגובה