פרסי אופיר 2011: אורחים לרגע (שקרים בז')

יש בעיה עם ציפיות (במובן Expectations, לא במובן כיסויי כריות). לפני כמה שבועות קראתי את התקציר של הסרט, וחשבתי: "הממ…נראה מעניין". וזהו. ואז הסרט הוקרן בפסטיבל ירושלים, וכולם פתאום אמרו איזה חמודי ומקסים הוא. וגור בנטוויץ' אפילו קטף את פרס השחקן. ואז אני מגיע להקרנת האקדמיה של הסרט ומקבל…סרט סביר, וזהו. איפה ההתלהבות הגדולה? מה גרם לכולם להפוך לסבתות שצובטות בלחי?

אני מעריך שהייתי הופך לסבתא כזו בעצמי אם לא הייתי קורא את כל הביקורות הנעימות מפסטיבל ירושלים. אבל מכיוון שזה לא קרה, "אורחים לרגע" הוא סרט חביב בעיניי, אבל גם די לוקה בחסר, ולא ממש סוחב דרמטית (ולא, יאיר רוה ידידי: אין לו שום קשר ל"2 בלילה". הסרט התל אביבי המתוק והמרגש אוכל את הירושלמי של מאיה קניג בלי מלח).

הקלף המנצח של "אורחים לרגע" הוא הליהוק: גור בנטוויץ הוא פצצת אנרגיה מחשמלת. וגם לצחי גראד לא חסרה כריזמה. כששניהם על המסך ביחד, לא צריך הרבה. תוסיפו לזה ילדה עם תבונה רגשית עמוקה ומובנית (אליה ענבר – תגלית) ותבינו את סוד קסמו של הסרט. הבעיה היא שהקאסט מתבזבז על תסריט לא אפוי. אב וביתו מתגלגלים בישראל שנופלים עליה טילים מבלי שיש להם קורת גג. אז הם בודים סיפור שהם גרים בצפון בכדי לשכנע משפחה ירושלמית לארח אותם. בסדר. זוהי המסגרת של הסרט. בתוכה מתקיימות מערכות יחסים בין הדיירים החדשים לבין המארחים, והן לא מפותחות מספיק, ובכלל נדמה לי שיש כאן דילוג על כמה שלבים חיוניים: האב הוא ממציא שבטוח שה"מכה" הגדולה מעבר לפינה. אני כבר הלכתי עם  אב המשפחה שלאט לאט מתחיל להתלהב, אבל ההצלחה הגדולה, והכשלון הצפוי מגיעים מהר מדי.

לא הבנתי מדוע האם כעוסה כל הזמן, וההתרככות שלה הגיעה לי מהר מדי. אבל הפספוס הכי גדול של הסרט בעיניי הוא הסיפור של הילדה: התאהבות ראשונה של בת 12 היא משהו עמוק וסוער (לא הייתי בת 12 מעולם. אבל הייתי בן 12. זה אותו הדבר. אני חושב). תסריטאית, יש כאן רק הקשבה לנגינת פסנתר. זה שטחי בעיניי, ולא מספיק. בטח כשאני מרגיש פער בין השחקנית, שמעבירה מצוין מה שעובר עליה, לבין מה שהתסריט מספק לי (כמעט כלום).

יש ל"אורחים לרגע" חן מסוים, והבימוי, באופן מפתיע בטוח בעצמו. אבל לא נסחפתי בגל אוהב, כמו שנדמה לי שקרה לשאר.

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

מחשבה אחת על “פרסי אופיר 2011: אורחים לרגע (שקרים בז')

  1. אני לא ראיתי את "2 בלילה" (וכמו שאני משאני מבין מהתגובות הסרטים אחד מהשניים יהיה בחמישייה),אבל בצפייה שלי ב"אורחים לרגע" די נהנתי,כי ראיתי סרט נחמד שלא מכוון גבוה אלא רוצה להשאר נחמד ומתוק (נו,בסדר,איך בלי קצת מרירות).

כתיבת תגובה