המפקח בלאמי בא, שברול הלך

קטונתי. באמת שקטונתי מלכתוב על קלוד שברול שנפטר לפני כחודשיים בגיל 80. בשביל זה יש את אורי קליין. אני יכול רק לומר שאת רוב הסרטים שלו שכן ראיתי (וראיתי יחסית מעט מאוד) אהבתי. עד כמה שהספקתי להתרשם, שברול היה מקצוען שהתעסק ברוב סרטיו במותחנים המתרחשים בסביבה הבורגנית הצרפתית, ובאותה הזדמנות לגלגו בסרקסטיות על אותה בורגנות. חבל, אם כן, שאקורד הסיום של הקריירה שלו, הסרט "המפקח בלאמי" שעולה על האקרנים אצלנו בסוף השבוע, הוא סרט בינוני שכזה, שיגרום לרבים להרים גבה ולומר: זה הכל?

בלאמי. המפקח בלאמי

לכאורה, יש ב"בלאמי" את כל הנתונים לסרט מצויין: שחקן מוביל (ז'ראר דפארדייה), צלם מוביל (אדוארדו סרה) ובמאי מוביל. כולם עושים את העבודה שלהם בנינוחות ובמקצועיות – ויוצרים סרט נינוח ומקצועי – אבל לא מעניין במיוחד. הבעייה, לדעתי, בתסריט: הסיפור הוא על אדם שרוצה את כל העולמות: גם לברוח עם המאהבת, אבל מבלי להשאיר את אשתו חסרת כל. אז הוא מביים את מותו בכדי לסחוט כסף מחברת הביטוח. כל הסיפור הזה נפרש די בבירור כבר בהתחלה, ואת המשך הסרט מבלה המפקח בלאמי (דפארדייה) בנסיון למצוא הוכחה חותכת שתשים את אותו נוכל מאחורי סורגים. אבל אין כזו הוכחה, ולכן רוב הסרט די עומד במקום מבחינת עלילת המתח, שפשוט לא מותחת.ולמרות שיש לסרט סוף די מפתיע, דבר לא מוביל אליו, ולכן אין לו את האפקט הנדרש.

מה שכן יש בסרט זה קצב מהיר (העריכה חותכת את רוב הסצינות לפני סיומן, ונכנסת ישר אל תוך פעולה בסצינה העוקבת), דיאלוגים שמתוקתקים בדיוק רב, ונינוחות צרפתית נעימה – והכל מצטרף להרגשה ש"המפקח בלאמי" הוא סרט חלקלק ונעים, או למעשה חלקלק מדי, כזה שזורם ללא תחושת דחיפות שדרושה לסרט מתח. דפארדייה מקסים ומשעשע (אני די משוכנע שהחרמנות של הדמות שלו היא דבר שדפארדייה הוסיף בתהליך העבודה, ולא היה בתסריט), ושאר השחקנים טובים גם הם (במיוחד הרשים אותי קלוביס קורניאק, בתפקיד אחיו למחצה של דפארדייה. שחקן נהדר). הצילום יפה, והכל בסדר כזה. יש רק בעייה אחת: אחרי שהבנתי את הסט-אפ (וזה קורה די מהר), שאר הסרט לא ממש מעניין. שאר הסרט הוא ציפייה שמשהו יקרה, אבל לא ממש קורה כלום.

והעובדה שז'אק גמבלין, בתפקיד הנוכל, משחק תפקיד משולש, נראית אפעס…תלושה ולא מתיישבת עם סרט שנראה מלוטש ומקצועי כל כך.

הגיע לשברול אקורד סיום הולם יותר. כמו שהוא, "המפקח בלאמי" הוא סרט סתמי

איתן ווייץ

Eithanwe@012.net.il

מחשבה אחת על “המפקח בלאמי בא, שברול הלך

  1. איתן שלום,

    אנחנו שמחים להציע לך שיתוף פעולה חדש שבו אתה יכול להרוויח גם כסף.

    אנא צור איתנו קשר,

    רועי

כתיבת תגובה