לולה 2024: המועמדויות

היה לי שבוע קצת עמוס, ורק השבת מצאתי זמן לנוח, ואז גיליתי שפספסתי את הכרזת המועמדויות לפרס האקדמיה הגרמנית שהתקיימה לפני כמה ימים. אלו הם הסרטים הגרמנים הבולטים לשנה זו:

למות (Sterben) – מתיאס גלאסנר

רק טבעי שהסרט המוביל את רשימת המועמדויות בגרמניה הוא סרט על מוות. ויותר מכך – נדמה לי שבאורך של שלוש שעות, הוא סרט שמתבוסס בצער עד כמעט גיחוך. לפי מה שקראתי, הסרט הזה היה אולי צריך לקחת את הגישה הקומית, ויש כמה רגעים כאלו בסרט, אבל הביקורת שקראתי על הסרט בוראיטי בעיקר אומרת שלסרט אין באמת כיוון – לא דרמטי ולא קומי. "למות" מנסה להיות סנטימנטלי, אבל לא באמת ניתן עם משקל עודף (מאוד) של צער, ואין מספיק רגעים קומיים בזמן המסך הארוך של הסרט כדי לראות את הצער הזה מנקודת מבט עקומה יותר.

במרכז הסרט – משפחה. האב הזקן מפתח סימני אלצהיימר, ומאושפז במוסד. האימא נהנית מרגעי חופש מהזוגיות רק כדי לגלות שגם מצבה הבריאותי לא שפיר. שני הילדים הגדולים מצטרפים לסיפור – הבן הגדול הוא מנצח על תזמורת העובדת על יצירה חדשה (שנקראת, כמה מקורי, "למות"). בינתיים הוא מתבקש על ידי האקסית שלו לתרום לה זרע כדי שהיא תוכל להרות. אחותו הקטנה היא שיננית הנכנסת למערכת יחסים עם רופא השיניים הנשוי איתו היא עובדת.

כל זה יוצר תמונה מלאה של משפחה עם הרבה בעיות, אבל עם אורך מפלצתי של שלוש שעות ובלי כיוון סגנוני משמעותי זה נדמה לי יותר כמו אופרת סבון לא מאוד מתוחכמת, ולא כמו האפוס הקולנועי שזה מנסה להיות.sterbenועם זאת, "למות" (טריילר. שימו לב שהטריילר דווקא כן מנסה להיות קומי. לפי מה שקראתי אין הרבה מהרגעים האלו בסרט עצמו) מועמד ל-9 פרסי לולה: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקנית, 2 שחקני משנה, תסריט, עריכה, ומוסיקה.

התיאוריה של הכול (Die Theorie von Allem) – טים קרוגר

ממה שקראתי על הסרט הזה, מדובר בפרויקט שהוא יותר תרגיל בקולנוע מאשר יצירה שלמה בפני עצמה, אבל גם אם זה המצב, זה עדיין סרט שהייתי רוצה לראות. מדובר בסוג של מותחן, או אולי צלילה אל מחילת הארנב של טירוף לינצ'י. כך או כך, זה נראה לי מעניין: השנה היא 1962. המקום הוא האלפים השוויצרים. אל מלון מפואר ומבודד בשלג מגיע גיבור הסרט, פיסיקאי גרמני. המטרה היא השתתפות בסמינר בו אורח הכבוד אמור להיות פיסיקאי אירני מפורסם שאמור להציג תיאוריה חדשה ופורצת דרך. האירני בושש מלהגיע, ובעוד שאר האורחים פונים לסקי באלפים, גיבור הסרט נשאר במלון במטרה לעבוד על הדוקטורט שלו. דעתו מוסחת על ידי נגנית הפסנתר בבר, שנדמה שיודעת עליו פרטים אישיים שאף אחד אחר לא יודע. אחד הפיסיקאים הממתינים לאירני נמצא ללא רוח חיים. הפסנתרנית נעלמת פתאום. ענן מאיים מופיע מעל רכס האלפים.

הטריילר לא מספר הרבה מהסיפור, אבל כן נותן טעימה מהאווירה. אה, כן, הכול כאן בשחור לבן, וזה בטוח מוסיף לעניין כאן.

"התיאוריה של הכול" מועמד ל-6 פרסי לולה: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, צילום, מוסיקה, עיצוב אמנותי, ואפקטים.

השועל (Der Fuchs) – אדריאן גויגינגר

הסרט הזה כבר היה צריך לצאת למסכים בישראל, אבל המלחמה שפרצה באוקטובר דחתה את תאריך היציאה שלו לקולנוע, ואולי גנזה אותו לגמרי. כשראיתי את הטריילר והתקציר של הסרט הזה באתר של קולנוע "לב" לפני כמה חודשים הרגשתי בעיקר תימהון למראה הסרט הזה. יש כאן סיפור על גבר צעיר בזמן מלחמת העולם השנייה. נדמה שהוא לא קשור לשום דבר ולאף אחד. הסרט הזה, להבנתי, מנסה למצוא נקודה אחת אנושית וחמה בתוך עולם שחור משחור, אבל אני לא מבין אדם שפתאום מופיע ונוסע למקום אחר (צרפת) בלי שאני מבין מאין הוא בא ולמה הוא עושה את מה שהוא עושה. בדרך הוא מוצא גור של שועל ומטפל בו. זהו. כל מיני הרפתקאות שעוברות עליו ועל השועל בצל מלחמה שלא קשורה אליו בכלל (סתם, מלחמה קטנה. מלחמת עולם שנייה). לא הרגשתי שיש לי בכלל וו רגשי להיתלות עליו.fuchsואולי אני טועה, ויש בסרט הזה יותר ממה שנראה במבט ראשון. "השועל" (טריילר) מועמד ל-5 פרסי לולה: פרס הסרט הטוב ביותר, שחקן, תסריט, צילום, ואפקטים.

חיים שלמים (Ein Ganzes Leben) – האנס שטיינביכלר

הסרט הזה מבוסס על ספר באותו שם שכתב רוברט זטהאלר (שיצא גם בתרגום לעברית), רק נדמה לי שמרוב רצון להקיף חיים שלמים של אדם אחד, הסרט (והסיפור בכלל) מאבד פוקוס. במרכז העניין, לפחות להבנתי, עומד הניסיון לראות האם אדם שלא חווה אהבה מימיו יכול בכלל לאהוב בעצמו. הזמן הוא תחילת המאה ה-20. הדמות שבמרכז הסרט נמסרת בעודו ילד קטן למשמרת הדוד שחי בהרים. אותו אחד מתייחס אליו כמו עובד מן המניין ולא כמו בן משפחה. כשהוא גדל הוא עוזב ואפילו מהווה דמות משמעותית בפרויקט בניית רכבל בהרים, חידוש טכנולוגי שהפליא את האנשים אז, לפני כמאה שנה, ואלמנט שהעשיר את האזור בהמון תיירים. אפילו יש התחלה של קשר רומנטי עם אישה אוהבת. אבל אז מתחילה מלחמת העולם השנייה, וכנגד רצונו הוא מגויס לצבא, לעוד חוויות קשות וקשוחות. האם האהבה שבו לאישה של חייו תוכל להתקיים בעוד העולם הקשוח שסביבו רק הופך קשה ופוצע יותר ויותר?

חיים שלמים הם זמן רב מדי מכדי לברר נקודה חשובה אבל קטנה שכזאת, ואולי מה שעובד בספר פחות עובד בסרט. ואולי לא.ganzes Leben"חיים שלמים" (טריילר) מועמד ל-4 פרסי לולה: פרס הסרט הטוב ביותר, סאונד, עיצוב אמנותי, ואיפור.

נקודה עיוורת (Im toten Winkel) – אייסה פולאט

זה מסוג סרטים שעל פניו מעמיס יותר מדי, ומשיג פחות מדי. הסרט הזה גרמני, אבל מספר סיפור כורדי, אז הוא מרגיש צורך (שגוי להבנתי) לתווך את הסיפור דרך צוות צילום של סרט דוקומנטרי גרמני בטורקיה. להבנתי, לצוות הצילום עצמו אין פונקציה בסרט. יש איזו אישה כורדית אחת שמבצעת איזשהו טקס מיתי שישמור על זכרו של בנה הנעלם. המתורגמנית של צוות הצילום היא גם אומנת של ילדה קטנה בכפר. האבא של הילדה חובר לאנשים מפוקפקים כדי לקיים את המשפחה, אבל הדרישות שלהם ממנו מעמידות אותו בקונפליקט עם שלום המשפחה. ויש את הילדה עצמה, שכנראה חווה סיוטים מאוד מוחשיים, ואולי יש לה בכלל כוחות על טבעיים עם אלמנטים של סרט אימה.

יש כאן, אולי, רצון להפוך את המציאות הכורדית בטורקיה למעין סרט אימה ז'אנריסטי, אבל אני מרגיש כאן יותר מדי דברים ופחות מדי פוקוס.toten winkel"נקודה עיוורת" (טריילר) מועמד ל-3 פרסי לולה: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, ותסריט.

אלה (Elaha) – מילנה אבויאן

אלה היא אישה גרמנייה ממוצא כורדי. היא בת 22 ומתחתנת בקרוב עם האח של הבוס שלה בעסק הניקוי היבש בו היא עובדת. שיחה מקרית עם חברים במסיבה מכניסה אותה לחרדות: הרי במסורת ממנה היא באה נהוג שהכלות מתחתנות בתולות, אבל היא כבר לא. האם היא תהיה חייבת לשחזר את קרום הבתולים שלה? הרי אין לה מספיק כסף בשביל זה. יש גם פתרון אחר – לרכוש קפסולות של דם מזויף ולפוצץ אותן ברגע המתאים, אבל האם זה יעבוד? ולמה היא בכלל צריכה להתחתן בתולה?

זה נראה כמו סרט מעניין על הנייר, אבל הטריילר לא מתרכז בנושא אלא יותר בתמה הכללית של מסורת מול מודרניות. elaha"אלה" (טריילר) מועמד רק ל-2 פרסי לולה – לפרס הסרט הטוב ביותר, ולפרס השחקנית.

אלו הם הסרטים הבולטים ברשימת המועמדויות לפרס האקדמה הגרמנית השנה.

טקס חלוקת פרסי הלולה יתקיים ב-3 במאי.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה