פסטיבל קולנוע צרפתי: התיאוריה של מרגריט

(שם הסרט במקור: Le Théorème de Marguerite)

הסרט הזה מסתובב בפסטיבלים (גם בישראל) כבר קרוב לשנה, אבל במבט ראשון הוא לא נראה לי מעניין ועד עכשיו דילגתי עליו. זהו מבט על מתמטיקאית צעירה המנסה להוכיח תיאוריה מתמטית מסובכת. אני יודע כמה זה 2 ועוד 2, וזהו פחות או יותר. אז כל המשוואות שנכתבות כאן על לוח – זה לא בשבילי. כשהשחקנית הראשית בסרט, אלה רומפף, זכתה בפרס הסזאר לשחקנית המבטיחה רק לפני כמה שבועות (כאן כתבתי על זה) החלטתי לתת לסרט הזה בכל זאת צ'אנס. ואיזה מזל שעשיתי כך.

מדובר באחד הסרטים הכי יפים שראיתי בשנה האחרונה. לא פחות.

כי השחקנית הראשית אכן מחזיקה את כל הסרט הזה על כתפיה. היא מכונסת בעצמה, עכברית, שקטה, מדברת רק כשצריך, אבל אלה רומפף הזאת מספיק נבונה כדי לא להפוך את הדמות שלה לאוטיסטית ו/או אובססיבית ו/או קטטונית. מרגריט בגילומה של רומפף מאוד נוגעת ללב כי היא ביישנית אבל לגמרי אמינה, מזמינה אותי בשקט שלה, בעיניים הרגישות שלה, אל תוך עולמה. אני לא מבין במתמטיקה, אבל אני מבין בתשוקה של מישהי למשהו, וכאן זאת התשוקה של מרגריט למספרים, לחיפוש התשובה לאין סוף.אבל זאת לא רק השחקנית. הרי מדובר כאן בסרט על תשוקה למשהו שלא נותנת לאף אלמנט אחר בחיים מקום. המתמטיקה היא כל עולמה של מרגריט. וכשקורה משהו פטאלי בחלק הראשון של הסרט, עולמה מתמוטט. אין לה מתמטיקה יותר. אין לה כלום יותר. אז מרגריט, בהדרגה, עוברת לצד השני. ריקודים, בילויים, אפילו סקס מזדמן (בסצנה משעשעת ונוגעת ללב בעת ובעונה אחת, כי איך בחורה בלי כישורים סוציאליים בכלל תמצא פרטנר?). "התיאוריה של מרגריט" מלמד אותנו שרק כשנמצא את האיזון הנכון בין העניין המרכזי שלנו בחיים לבין שאר הדברים שמקיפים אותנו (כאן, בסרט הזה, בין מקומה המאוד מרכזי של המתמטיקה בחייה של מרגריט לבין ההבנה שיש גם דברים, אנשים אחרים בחיים, וגם הם חייבים לקבל מקום, יחס מאותה מרגריט) – רק אז היא תפרוץ קדימה ותדע לפתור בעיות מסובכות מאוד, תפצח חידות ותצליח להתקדם הלאה.

את השיעור הזה "התיאוריה של מרגריט" מעביר אותנו דרך תסריט חכם שכתוב בטעם. הרי, למשל, כבר בשלב מוקדם בסרט מודיע לה המנחה שלה שמצטרף אליה בחור צעיר שהגיע מחו"ל. חשבתי – אה, הנה הכנה לאופציה רומנטית. רומן. הבחור הזה נעלם לזמן ארוך מהסרט. רק בחלק האחרון של הסרט הוא חוזר כדי לספק למרגריט גירוי אינטלקטואלי כמו גם רגשי. הסרט הזה לוקח את מרגריט לסדרה של הרפתקאות, אבל הבימוי יודע לא לצאת מגדרו, להישאר קרוב אל הדמות הראשית, לתת לי להרגיש את הלמות הלב שלה, את העולם הפנימי שלה, לתת לה (ולי) להשתגע מפנים מבלי להתפרץ ולאבד את הבלמים כלפי חוץ. הבמאית גם יודעת לצלם את אנה רומפף (מרגריט) עם אור חם על פניה, והיא גם יודעת לשלב מוסיקה יפהפייה שמגיעה מלמטה ומלווה את עולמה הרגשי של מרגריט על כל מצבי הרוח המשתנים שלה.

"התיאוריה של מרגריט" הולך עם הדמות שלו למרחקים ארוכים מאוד אבל נשאר קרוב כל הזמן, שקט, ענייני, ובכך הסרט הזה יודע ללמד אותי שיעור לחיים כמו גם לספר לי סיפור מרגש על אישה אחת שמתפתחת מול עיניי, ואני מתאהב בדמות הזאת עד המילים האחרונות של הסרט שהן מילים של אהבה. סרט יפהפה, חכם, ומאוד מרגש. סרט נהדר.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה