צורת המים: הביקורת

(שם הסרט במקור: The Shape of Water)

הסרט שזכה בפרס הראשון בפסטיבל ונציה (וגבר על "פוקסטרוט"). הסרט המוביל במספר המועמדויות לאוסקר, והפייבוריט לזכיה. הסרט של גיירמו דל טורו, במאי מקסיקני שביים בעבר את "המבוך של פאן" הנהדר (שבעצמו זכה בכמה אוסקרים) ואת "הילדים של אף אחד"/ "עמוד השדרה של השטן" (הראשון הוא התרגום הישראלי, השני הוא השם המקורי) המרשים. במאי עם רקורד מוכח וסרט עם רזומה מרשים. והפעם ההייפ מוצדק. כמעט.

כי "צורת המים" הוא סרט מאוד מרשים, נוטף אהבה, נצמד לעולמו של דל טורו, עולם המפלצות, אבל גם מפתח אותו בכיוונים חדשים, ובכל זאת, משהו בו מונע מהסרט להתעלות באמת. "צורת המים" ריגש אותי, ריתק אותי, אפילו סחף אותי לרגעים, אבל בכל זאת חסר לו משהו קטן כדי להפוך לסרט ממש מצוין.כזה הוא גיירמו דל טורו. הוא עושה סרטי פנטסיה, אבל הוא מכוון אותם גבוה יותר. הרי המחשבה הרגילה היא שסרטים כאלו הם סרטים לכל המשפחה. סרטי הרפתקאות שבהם הגיבור נלחם בכוחות הרוע וכובש את האשה במקביל. סרטים שאבא ובן יכולים להנות מהם ביחד. לא כך הסרטים של דל טורו. הבמאי ממקסיקו מספר סיפורי פנטסיה למבוגרים. הוא מבקש לפתוח את הראש לאלו שכבר איבדו את התמימות. להביא את המבוגרים לקולנוע במלוא מובן המילה. לגרום להם להשאיר את הציניות במפתן הדלת, ולהיסחף לעולם דמיוני, אבל גם לעולם שיש בו הרבה אלימות ורוע. ו"צורת המים" הוא סרט שמשכלל את המחשבה הזאת. סרט שיש בו אין ספור רמזים לאהבת האמנות, ונסיון להביא את האנשים האלו שכבר ראו כמה דברים בחיים שלהם חזרה אל המקום הדמיוני שבו יוכלו להתערסל, לאבד את עצמם לשעתיים, להתרגש, ללמוד משהו חדש, ולצאת לעולם אחרים מהדרך שבה נכנסו לעולם.

הרי גיבורת הסרט מתגוררת מעל בית קולנוע. היכל האמנות. מקום שבו אנשים מתקבצים להתרגש מאמנות. ודל טורו משתמש בלוקיישן הזה כמה פעמים בסרט. השכן הוא צייר. המוסיקה של אלכנסדר דספלה מושכת כל הזמן לכיוון אלמנט האגדה. הדמיון. לגיבורת הסרט קוראים אלייזה (דוליטל?), וסיקוונס הפתיחה מכיל גם רגע שבו מישהו יושב בתחנת אוטובוס ואוכל עוגה (רמז ל"פורסט גאמפ"?). יש אפילו רגע איפשהו באמצע הסרט שבו אלייזה הופכת לרגע קט לגיבורת מחזמר הוליוודי גדול מהחיים. והסרט ממוסגר בתחילתו ובסופו בקול של מספר שלוקח אותנו ביד אל תוך עולם קסום.

הכל מוכן לחוויה אחרת. אמנותית. מרגשת ומגרה מחשבתית. ודל טורו אכן סוחף בדמיון אינסופי ונפלא. הצילום בתנועה לוקח אותי למסע רגשי, וההמצאות הויזואליות הן ממתקים לעיניים שלא נגמרים, והכל עובד מצוין. כמעט.

הבעיה שלי עם הסרט היא שדל טורו קצת מתמכר מדי לאגדה של עצמו. המוסיקה (היפה כשלעצמה) מציפה מדי את הסרט. הרע בסרט (מייקל שאנון) עושה אמנם עבודה מיומנת, אבל הדמות שלו כתובה בשטחיות. הוא רע מאוד, וזהו. משהו שהוא מעולם האגדות, אבל קצת קשה להאמין לאדם הזה. אותה סצינה קצרה של מחזמר היא אמנם נהדרת, אבל היא שולפת אותי מהחוויה של הרגע. הרי הקסם של אגדה הוא היכולת של המספר להביא אותי לעולם אחר עם חוקים משלו, ולגרום לי להאמין לחוקיות של אותו עולם למשך שעתיים. לגרום לי להיטמע בתוך חייהן של דמויות, של מערכות היחסים ביניהן, וביניהן לבין העולם הזר והמוזר הזה שבו הן חיות. אבל דל טורו שב ומזכיר לי לכל אורך הסרט שזוהי רק אגדה, ולא נותן לי לשכוח את זה. המוסיקה לוחצת מדי. משהו בבימוי של דל טורו נשאר קצת בחוץ, לא נותן לי לאבד את עצמי בתוך הקסם הקולנועי הזה.

אז איזה מזל שיש לסרט נכס. שחקנית נפלאה שמחזיקה את הלב שלי לכל אורכו. שחקנית אמיצה שמתמסרת כל כולה לתפקיד. סאלי הוקינס עושה כאן את תפקיד חייה.

הרי כבר בדקות הראשונות של הסרט היא נכנסת לאמבטיה בעירום מלא, ומאוננת (אמרתי לכם, סרט למבוגרים). לכאורה, מה לזה ולסרט הרפתקאות? אבל הוקינס, באומץ ובמסירות, מצליחה לגרום לי להרגיש את הבדידות האיומה שלה. גם הידידות שלה עם השכן לא מונעת ממנה להרגיש את הבדידות הזאת. את הרצון להיות נאהבת. להרגיש שהיא, ורק היא, חשובה לאדם אחד. והנה מגיעה המפלצת הזאת, וממלאת את החסר הזה. וסאלי הוקינס בעבודת גוף אדירה, מצליחה לגרום לי להבין את כל מה שעובר עליה. את ההתעוררות, את ההתלהבות של האהבה (גם המינית), את הסכנה לאותה מערכת יחסים, את הפחד האמיתי שהנה, הולכים לשלול ממנה את האושר הגדול הזה, ואת האומץ והנחישות לעשות את הכל כדי לשמור על הדבר הכל כך יקר הזה. אלייזה (הוקינס) היא אילמת, והמוזרות הזו שלה בסביבה של אנשים רגילים, מדברים, מכריחה אותה להיות מופנמת, שקטה, והוקינס מגלמת בגופה בצורה נפלאה את האדם הנפתח לאהבה. סאלי הוקינס עושה את הסרט הזה. ולכן הסצינה הכי מרגשת לטעמי בסרט היא זאת שבה היא מנסה בנואשות לשכנע את השכן שלה לעזור לה במאמציה לשחרר את המפלצת, את אהובה.

וכך סאלי הוקינס לוקחת אותי למסע רגשי מופלא בעולם מופלא שברא היוצר מלא הדמיון, גיירמו דל טורו, עולם שאוהב את האמנות, אבל גם מזכיר לי כל הזמן שזה סרט, ומונע ממני לשכוח בכל רגע שאני אכן באולם קולנוע. סרט שכמעט מצליח להיות מצוין, כמעט נפלא. שווה צפייה מאוד, ומרגש מאוד לרגעים, אבל לא יצירת המופת שהייתי רוצה שזאת תהיה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “צורת המים: הביקורת

  1. אתה מצויין, אבל מדוע להתנחמד, הסרט בעיני לא מרגש מרוב שמופרך ומובנה לדיסני, יחד.
    ספוילרים-
    אל תתנחמד, אתה מטובי מבקרי הקולנוע הצעירים. זוכה אוסקר שיהיה עד מחר, סרט דבילי ועל רגל אחת- מציג את הבחור הגיי ככמעט בדיחה. ודמות הנבל (מייקל שאנון, אפילו שהוא שחקן נהדר) מוטרפת ופשיסטית מידי בשביל שזה יהיה מעניין או אמין, אפילו אם עושים פנטזיה, מדוע חצי מהדמויות כאלה מגוחכות ודביליות,
    דמות הנבל חצי אונסת את אישתו, שאנון. תסריט שקרוב למטומטם לגמרי.

    ואינני הייטר כלל- רוב זוכי האוסקר הקודמים, מוצדקים בהרבה לטעמי, אפילו "ספוטלייט".
    בעיני .. מ 2013 ועד הפלוק המוזר הזה, היו 4 זוכים מוצדקים. (12 שנות עבדות,בירדמן, ספוטלייט, אור ירח).

    בעיני….שנה חלשה מאודד לרוב הקולנוע האמריקאי\ מועמדי הפסלון לסרט הטוב ביותר.
    למטה אני מפרט.
    היחידים שבלטו לטובה מ מועמדי האוסקר לסרט- תברח ו"שלושה שלטים מחוץ…" (במקרים כאלה, חבל שבישראל לא עושים תרגום קליט ומשנים אפילו מעט, למען שהקהל יתחבר מהר יותר, מה רע ב"3 שלטים" וזהו).
    ב 2006-7-8-9 גם אחלה 4 זוכים.

    ראוי שאני אחליף בהארץ (המצויין לרוב) דיגיטל את מבקרי המוזיקה הזרה (בלינק שלי) , ואתה את אורי קליין.
    נמאס כבר מההמלצות על כל קשקוש "מעז" אבל שחצייאם יומרניים ללא כיסוי (יש גם יומרות טובות, ביגאלו ונולאן, נניח). קליין גם…..
    הילל כמו ילד קטן את הסרט המטומפש הזה ואת חוטים נסתרים המטרחן וסבתאי. מגוחכייםםם. מבקרים תתעוררווו. כמעט כולם היללו את צורת המים וחוטים נסתרים .. שקרוב ל..נחותים. לצורת המים ראיתי כעת שהיו כמה שידעו לא להלל. אבל כן היללו את חוטים נסתרים. חצי עבודה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s