פרסי האקדמיה היפנית לקולנוע 2023: המועמדויות

בשבועות האחרונים התקיים בסינמטקים בישראל פסטיבל קטן של סרטים יפנים מהשנה האחרונה. מבין המבחר שהוצג לקהל הישראלי, ראיתי שישה סרטים, וכתבתי עליהם כאן באתר. שלשום התפרסמה ביפן רשימת המועמדויות לפרסי האקדמיה היפנית לקולנוע, וחלק מהסרטים שראיתי מובילים את רשימת המועמדים, כך שאני והקהל שבא לראות קולנוע יפני בסינמטקים יכולים להרגיש מעודכנים למדי במה שקורה בשטח הקולנוע בארץ השמש העולם. אז הנה סקירה יותר מדויקת לגבי הסרטים היפנים היציגים של השנה שעברה:

ראשית, כדאי לציין שהבמאי היפני המוביל של העשור האחרון, הירוקאזו קורה אדה, נסע בשנה שעברה לדרום קוריאה, ועשה סרט שנקרא "ברוקר" (לא אהבתי. אמור לעלות מתישהו להקרנות מסחריות בישראל). אולי בגלל שזאת הפקה דרום קוריאנית בעיקרה, "ברוקר" נעדר לחלוטין מרשימת המועמדויות של האקדמיה היפנית. גם "חיי אהבה" של קוג'י פוקאדה, הסרט שהכי ריגש אותי מבין כל הסרטים שהוקרנו בסינמטקים בשבועות האחרונים, גם הסרט הזה לא נמצא ברשימת המועמדויות. וכדאי גם לציין ש"תוכנית 75" (Plan 75), הנציג היפני השנה לאוסקר, סרט עם הנחת יסוד מסקרנת שהפכה לסרט מאכזב, הסרט הזה קיבל מהאקדמיה היפנית רק שתי מועמדויות לפרסים: לפרס השחקנית, ולתסריט.

"גבר" (ある男) של קיי אישיקאוואה, סרט שמצאתי מעניין אך לא מגובש דיו, הוא המוביל את רשימת המועמדויות השנה לפרס האקדמיה לקולנוע ביפן. סיפור על אישה שמחפשת את זהותו האמיתית של בן זוגה המנוח, ועל בלש שהיא שוכרת כדי לגלות את האמת. man"גבר" מועמד ל-13 פרסי אקדמיה ביפן: לפרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקן משנה, 2 שחקניות משנה, תסריט, מוסיקה, צילום, תאורה, סאונד, עיצוב אמנותי, ועריכה.

עוד סרט שהוקרן בפסטיבל היפני בסינמטקים וזכה להכרה מהאקדמיה היפנית הוא "ירח משוטט" (流浪の月) של סאנג-איל לי. סרט מרגש ומרתק, אבל לא בלי חסרונות – סיפורה של אישה הנמצאת במערכת יחסים מתעללת המוצאת מפלט אצל גבר שכבר נתן לה מחסה בעבר ברגע קריטי בחייה כנערה. הסיפור של האישה כמו גם הסבלנות בבימוי והמשחק המרגש של סוזו הירוסה בתפקיד הראשי הופכים את חווית הצפייה בסרט הזה למרתקת, אבל סיפורו של הגבר המשונה הזו לא תפור טוב אל תוך התסריט, וקצת מקלקל את החוויה.wandering moon"ירח משוטט" מועמד ל-6 פרסי אקדמיה ביפן: פרס הסרט הטוב ביותר, שחקן, שחקנית (הירוסה), שחקן משנה, צילום, ותאורה.

סרטים בולטים נוספים ברשימת המועמדויות:

אנימה שולטת ! (ハケンアニメ) – קוהי יושינו

אחרי שבשנה שעברה רימייק צרפתי של סרט זומבים יפני פתח את פסטיבל קאן, נדמה לי שדווקא "אנימה שולטת!" הוא הבא בתור להפוך לרימייק מערבי. לכאורה הסרט הזה עוסק בז'אנר מאוד מובחן המשויך אקסלוסיבית ליפנים, אבל בעצם, עם התאמות קלות, ניתן לספר את הסיפור הזה בכל תעשיית קולנוע וטלוויזיה מערבית.

במרכז "אנימה שולטת!" עומדת אישה צעירה, יוצרת אנימה מוכשרת, המקבלת, לראשונה בחייה, הזדמנות לביים סדרת אנימה לפריים טיים בטלוויזיה. הביזנס קשוח, ובעוד היא עדיין אידאליסטית המבקשת לספר סיפור בז'אנר אהוב ומאוד מובחן, הממונים עליה רואים מספרים של רייטינג וכסף, ומכוונים גבוה – לפרס סדרת האנימה המצליחה ביותר. על אותו סלוט של פריים טיים מתחרה בבימאית הצעירה במאי ותיק ונערץ (בעיקר על ידי אותה במאית צעירה) שעושה קאמבק אחרי 8 שנים. האם היא תתפתה לעצת מפיקיה לשנות את התסריט כדי להשיג יותר רייטינג, האם הבמאי הוותיק ידע לחמול על כבודו ולא לחשוב שהוא הכי גאון בעולם כי הוא כזה מפורסם, מי יזכה בפרס הנחשק, והאם זה באמת חשוב? האם מי שמגיע למקום השני באמת לא כזה נחשב?

הטריילר קצבי, ויש בו לא רק אנימה, אלא גם הרבה אנרגיה ונחישות, וגם, רגש. נראה כמו סרט שהייתי רוצה לראות.

"אנימה שולטת!" מועמד ל-10 פרסי אקדמיה ביפן: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקנית, שחקנית משנה, שחקן משנה, שחקנית מבטיחה, תסריט, מוסיקה, עריכה, ועיצוב אמנותי.

מחזורי הירח (月の満ち欠け) – ריוצ'י הירוקי

רפרוף בדף של ריוצ'י הירוקי ב-imdb מגלה שהאיש הוא במאי ותיק (בן 69), ושהוא חייב את תהילתו לסרטי ארוטיקה קלה יותר או פחות, ולסרטים רומנטיים. נדמה לי ש"מחזורי הירח" אינו סרט מהסוג הזה, אבל הוא משלב לתוכו פשטנות שמלווה לרוב סרטים שהירוקי ביים בעבר.

במרכז "מחזורי הירח" עומד גבר מוכה אבל. אשתו וביתו האהובות מתו בתאונת דרכים. יום אחד מבקר אותו גבר לא מוכר המספר לו שאותה בת מנוחה היתה בדרך לראות אותו ביום התאונה. האיש הזה זר לחלוטין, והוא מעולם לא פגש את האב השכול או את שתי המנוחות, ובכל זאת, הבת היתה בדרך אליו. מסתבר שבעבר היה לו סיפור אהבה עם אישה שנשאה את אותו השם של הבת המנוחה, וגם סיפור האהבה ההוא הסתיים באופן טראגי. האם נשמתה של האהובה מהעבר התגלגלה אל תוך גופה של הבת שמתה בתאונה?

הטריילר (לחצו על כפתור הכתוביות כדי לראות תרגום לאנגלית) לא שואל את השאלה הזאת על גלגול הנשמות, אלא מציב זאת כעובדה, ועם זאת, הסיפורים הרומנטיים נראים מלבבים ומרגשים. phases of the moon"מחזורי הירח" מועמד ל-11 פרסי אקדמיה ביפן: הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן, שחקנית משנה, שחקן משנה, שחקן מבטיח, שחקנית מבטיחה, תסריט, עריכה, סאונד, ומוסיקה.

שין אולטרה-מן (シン・ウルトラマン) – שינג'י היגוצ'י

סרט גיבורי על או משהו כזה. סרט אקשן עם שורשים בסוג של מיתולוגיית קומיקס שאין לי שום קשר איתה, ואני לא מבין בה שום דבר. ניסיתי להבין משהו על עלילת הסרט, אבל זה נראה לי כמעט ג'יבריש: יש יצורים בשם קאיג'ו המתקיפים את כדור הארץ מדי פעם, אז הממשלה היפנית מקימה כוח משימה מיוחד להילחם ביצורים האלו. יום אחד, במהלך משימה לחיסול יצור שכזה, אחת מחברות הצוות מגלה שהאיש שפועל לצידה בכוח המשימה הוא למעשה אולטרה-מן – יצור מהחלל החיצון שבמהלך קרב לחיסול קאיג'ו הרג בטעות בן אנוש שהיה בסביבה, אז הוא לקח את זהותו ומתפקד כלוחם בכוח המשימה המיוחד, אבל עם כוחות על. shin ultra manאו משהו כזה. לא הבנתי מהטריילר כמעט שום דבר, אבל זה לא משנה. אני לא קהל היעד של סרטים כאלו. יש הרבה אחרים שכן. ואפילו האקדמיה היפנית הראתה לו הרבה אהבה, בצורת 8 מועמדויות לפרס האקדמיה ביפן: פרס הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן מבטיח, צילום, תאורה, עריכה, סאונד, ועיצוב אמנותי.

עד כאן סקירה של חמשת הסרטים שמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר של האקדמיה היפנית לשנה זו. יש עוד שני סרטים שראוי לצרף לסקירה זו, סרטים שצברו כמות נאה של מועמדויות שלא כוללות את המועמדות לפרס הסרט הטוב, והם:

בין המצרים – ימיו האחרונים של הסמוראי (峠 最後のサムライ) – טקאשי קויזומי

בשנים האחרונות אני משתדל לנפוש בעולם לפחות פעם בשנה (עד כמה שהתקציב שלי מאפשר לי), ואני בוחר בכל פעם יעד אחר. יפן עדיין לא עלתה על מפת היעדים שלי, ואני חושב שזה בעיקר מכיוון שההיסטוריה של יפן כפי שהיא משתקפת בסרטים שלה היא כל כך עשירה עד שאני לא ממש מוצא את הידיים והרגלים בסיפורים של מי נגד מי, ועד כמה זה משפיע על יפן של היום. נדמה לי ש"ימיו האחרונים של הסמוראי" הוא סרט שידבר בעיקר למי שמתמצא בנבכי ההיסטוריה היפנית. קראתי תקצירים של הסרט הזה, והדבר היחיד שהבנתי הוא שמדובר כאן על סמוראי בזמנים עברו שמנסה לפשר בין צדדים יריבים. סמוראי שאמנם אמון על אמנות המלחמה, אבל מתעקש עד הרגע האחרון על משא ומתן בדרכי שלום. אם הסרט הזה ידע להסביר מי הן בדיוק הדמויות ולמי מבין הצדדים הן נאמנות (ומיהם הצדדים בכלל), אולי יכולה להיות כאן דרמה מעניינת.last samuraiהטריילר אמנם נראה יפה, אבל, כאמור, אני עדיין סקפטי לגבי ההבנה שלי לגבי סרט שכזה. "בין המצרים – ימיו האחרונים של הסמוראי" מועמד ל-6 פרסי אקדמיה ביפן: בימוי, תסריט, צילום, עריכה, תאורה, וסאונד.

הממלכה 2 – במרחקים (キングダム2 遥かなる大地へ) – שינסוקה סאטו

גם הסרט הזה במועמדים, והוא אפילו עוד יותר לא ברור לי. להבנתי, זהו סרט המשך ל"ממלכה" מלפני כמה שנים. הראשון, לפי מה שאני קורא, עסק ביריבות בין אחים על כס מלכות. השני מתרכז בזה שזכה במלכות. לפי התקציר של הסרט שמצאתי און-ליין, בתחילת הסרט נכנסים שני מתנקשים לארמון, אבל תגובה מהירה של מגיניו של המלך הצעיר והחדש מונעת את האסון. עם זאת, ברור שיש מישהו במעגלים הקרובים שמבקש את נפשו של המלך. בינתיים יש מלחמה להילחם, אז גיבור הסרט יוצא עם חבריו החדשים בשמחה ובששון אל המלחמה. ואחרי קרבות והרבה אקשן, אחרי ניצחונות והרבה הרוגים, מופיע בשדה הקרב אותו בוגד מבפנים…kingdom 2הטריילר שמצאתי ברשת לא מתורגם, וגם אם לא היה ביפנית, לא בטוח שהייתי יודע מי נגד מי. בינתיים, "הממלכה 2 – במרחקים" מועמד ל-5 פרסי אקדמיה ביפן: שחקנית משנה, צילום, תאורה, עיצוב אמנותי, וסאונד.

עוד כמה הערות לפני סיום:

סרט נוסף שראיתי במסגרת הפסטיבל היפני בסינמטקים לאחרונה היה "קטנה, איטית, אבל יציבה". סרט מאכזב על מתאגרפת חרשת. הסרט הזה קיבל מועמדות אחת בלבד לפרס האקדמיה ביפן – לפרס השחקנית.

הסרט היחיד שמועמד לפרס הסרט הטוב ביותר אבל לא מועמד לפרס הבימוי הוא "ירח משוטט".

לפרס הסרט הזר מועמדים: "אווטאר 2", "קודה" (זוכה האוסקר מהשנה שעברה), "ספיידרמן אין דרך הביתה", "אהבה בשחקים: מאווריק", ו"RRR".

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-10 במרץ.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי האקדמיה היפנית לקולנוע 2023: המועמדויות

  1. בקטגורית סרט האנימציה מועמד "Suzume No Tojimari". הוא הורכז השבוע כמועמד לפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s