עכביש ברשת: הביקורת

אני חושב שכדי להבין למה "עכביש ברשת" הוא סרט לא טוב, לא מותח, ולא מרגש באף רגע שלו, כדי להבין למה זה קרה, צריך להגיע עד לסצינה האחרונה שלו. אני מתכוון לסצינה הממש אחרונה. זאת שמגיעה אחרי הסוף. זאת שהרגשתי שהיא כמו אפילוג לא נחוץ. הסצינה הזאת היא סצינה של חיסול. הסרט היה חי טוב מאוד גם בלעדיה ("חי טוב מאוד" זה רק ביטוי. הסרט הזה לא ממש חי טוב). למראה הסצינה הזאת רק חשבתי: למה היא קיימת בסרט בכלל? יש כאן איזושהי שמחה לא נחוצה לאיד. איזשהו צמא מרתיע לדם.

לכאורה, זהו סרט פטריוטי. סרט על המוסד, על סוכני מוסד, על כך שהם ישמרו על בטחון ישראל בכל מחיר, בלה בלה בלה. זה בדיוק מה שלא עובד בסרט. גם בסרטי האקשן הכי מטופשים של סטאלון וחבריו יש תמיד סיבה מאוד רגשית לצאת למסע הרג. "חטפו לי את הבת, אז אני יוצא להציל אותה!". משהו כזה. כאן, ב"עכביש ברשת", יש איזשהו ברבור על כך שהסורים משתמשים בנשק כימי, ואנחנו יוצאים, שירות הבטחון הישראלי העשוי ללא חת, יוצאים לדרך כדי למנוע את זה. אין כאן שום מימד אישי שמפעיל את העלילה.

זה מאוד מפתיע שהאדם שסרטו הטוב והיפה ביותר היה "הכלה הסורית" עושה עכשיו סרט שבו לסורים אין פנים ושמות. הסורים הם האיש הרע. יש אינסרט אחד של ראיון עם בשאר אל אסד, ויש עוד סורי אחד, בגילומו של מכרם חורי (שהוא הסורי היחיד בסרט, ורק בגלל שהוא בעצם מרגל לטובתנו, הישראלים הצודקים). וגם הסורי הזה נעלם מהר מאוד מהסרט. כך שכל המסע הזה לגילוי הקשר בין יצרני כימיקלים אירופאים לבין השלטון הסורי אין לו שום מניע אישי, אלא פטריוטי. ובמרכזו עומד איש שאינו מדבר עברית בכלל.

שחקן בריטי זוכה אוסקר שמגלם סוכן מוסד ישראלי. בן קינגסלי מאוד משתדל, אבל זה נראה מאוד מגוחך. הוא ממש מנסה לבנות איזשהו קשר אישי, דרך סיפורים על האבא של לוחם המוסד הצעיר שלצידו, אבל במקום לבנות איזשהו קשר אישי לדמויות (איתי טיראן ממש משתדל לקרב אותי לדמות שלו דרך הסיפורים האלו, והוא כמעט מצליח), ההרגשה שאני קיבלתי היא שהסיפורים האלו הם יותר דרך למלט את עצמו בדיבורים ממה שהמוסד רוצה לעשות – להוציא אותו לגימלאות בכל דרך. לא קשר רגשי לאדם נוצר כאן, ואפילו לא מורשת קרב אנכרוניסטית. סתם דיבורים שרק מכבידים על האוזן.

ערן ריקליס מנסה כבר תקופה ארוכה לרתום את הצלחת סרטיו מתחילת האלף ("הכלה הסורית", "עץ לימון") כדי לפתח סרטים בינלאומיים, כאלו שיספרו את הסיפור הישראלי בפלטפורמה חובקת עולם. בכך הוא רק מאבד את דרכו יותר ויותר. נדמה אפילו שהוא מאבד את עצמו. ריקליס מנסה כאן לעשות סרט סוכנים חשאיים יוקרתי, אבל היוקרה הזאת נדמית לי כמו קרטון שמתחפש בפורים למשהו הרבה יותר יקר, רק שרואים טוב מאוד את התפרים. יש ב"אחים בלוז", קומדיה מאוד מצחיקה מתחילת שנות ה-80, סצינה בה אחד האחים מביא את אחיו אל ביתו. האח הזה רוטן על כך שהרכבת עוברת ממש ליד החלון, והיא תפריע לו לישון. ואז הוא נרדם. סרטי סוכנים חשאיים בדרך כלל הם הפקות יוקרה שמתרחשות באירופה, על כל נופיה המרהיבים. במלונות ה"פאר" שב"עכביש ברשת" הרכבות עוברות על יד החלון כל הזמן. הסרט הזה מנסה בכל כוחו להיות סרט יוקרה, אבל הוא לא מצליח להסתיר את העוני שלו. וזה חבל, כי ערן ריקליס, לפחות בפאן הזה, תמיד ידע לעשות קולנוע. גם בסרטיו החלשים יותר, המימד הויזואלי היה יפה לעין. כאן גם זה לא עובד.

ואני כבר לא מדבר על סיפור האהבה המגוחך הזה עם מוניקה בלוצ'י, ולא על רגעי המתח הלא מותחים (כשהיא נמצאת עמוק בתוך משרדי האויב, היא רק הולכת עם עקבים גבוהים במסדרונות. לא ממש עושה משהו חשוב). ערן ריקליס, שהיה עד לא מזמן במאי הומניסט, שמנסה לספר את הסיפורים של האנשים מאחורי הסכסוך הזה כאן בישראל-פלסטין, הוא נכנע לאיזשהו ז'אנר שנהנה מאקשן חסר פנים, ונכשל לחלוטין בהענקת פנים ושמות לגיבורים שלו (הישראלים, וגם הערבים), וגם האקשן כאן לא מלהיב במיוחד. אז או שערן ריקליס פשוט משחק במגרש משחקים שלא מתאים לו, או שהוא עבר איזושהי טרנספורמציה תודעתית, שינוי מחשבה פוליטי רדיקלי.

לערן ריקליס יש הרבה זכויות בקולנוע הישראלי, והוא גם במאי שעובד כל הזמן, לא נכנע לכשלונות, ומנסה שוב ושוב. אני רק רוצה שהוא ישוב הביתה, יספר את הסיפור הישראלי שלי מבפנים, וישכח את הפלטפורמה הבינלאומית. אני חושב שזה מה שיחזיר לו את המוג'ו שלו. בינתיים ערן ריקליס הולך לאיבוד.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s