פסטיבל קולנוע איטלקי: מימי נסיך האופל

(שם הסרט במקור: Mimì – Il Principe delle Tenebre)

האמת שזה היה צפוי. הסרט הזה הוצג בסינמטק תל אביב תחת הכותרת "סרטים לאנשים עם עצבים חזקים". ואכן, "מימי נסיך האופל" הוא סרט ערפדים. לא כל סרט ערפדים צריך להיות סרט נחות (ראו, למשל, את "הכניסו את האדם הנכון" השבדי. סרט משובח), אבל, לצערי, "מימי נסיך האופל" הוא סרט טראש מאוד לא מלהיב, ועם זאת, הוא כן מספק חוויה מעניינת.

כי הנה יש לנו סיפור אהבה בין בחור מוזר לבחורה עוד יותר מוזרה. "סיפור אהבה" הוא מונח מאוד מוגזם. אין ממש התפתחות של האהבה הזאת. היא רואה אותו ופוף, היא מאוהבת. בפגישה הראשונה שלהם היא כבר מנשקת אותו. אין התפתחות תסריטאית הגיונית של האהבה הזאת. אין בכלל פיתוח דמויות כאן. הבריון וחבריו המתעללים – הם סתם באד גייז. גם הדרך שבה התסריט מצליב את דרכיהם של מימי משם הסרט ואהובתו ואת הבריון הזה נראית מגוחכת ומאולצת (אחרי סצנת אהבה שאמורה להיות סוג של שיא דרמטי המצלמה ממשיכה לעבר תהלוכה המתגלית כהלוויה שקשורה לאותו בריון. קישור מאולץ).אולי הסצנה הכי רלוונטית לסרט הזה מתרחשת בחנות השכרת DVD (היה פעם דבר כזה) בה יש דיון על סרטי דרקולה ועל נוספרטו. על זה הסרט הזה, "מימי". לא על דמויות ועל ערפדים, אלא על המיתולוגיה של סרטי ערפדים. בגלל זה לא רק שאין הקפדה על התסריט, אלא גם הבימוי שמגזים הכול בכוונה, עם עיצוב אמנותי בוטה ואיפור בוטה. הכול מוגזם פי 100. אין כאן כמעט הרגשה של מציאות (למעט סצנה אחת של שיחה בין בעל הפיצרייה למימי אין אף רגע שבו הרגשתי שני אנשים), כך שלא ממש אכפת לי ממשהו או ממישהו.

אבל באיזשהו שלב משהו בכל זאת קורה שם, בסרט הזה. לא, סיפור האהבה הזה לא הופך להיות אמין באף רגע, ואף סוויץ' לא נלחץ, אבל מתישהו הרגשתי שלבמאי הזה יש מחויבות כל כך גדולה לכל היסטוריית ומיתולוגיית הערפדים בקולנוע עד שהוא לוקח את גיבוריו לאודיסיאה ארוכה ודי פסיכית בכל זאת ולמרות הכול. אם בחלק הראשון של הסרט היה נדמה לי שמדובר בבמאי פחדן (אין סצנת אהבה בסרט למרות שסרטים כאלו בדרך כלל לא פוחדים מסקס ואלימות), בחלק השני של הסרט הוא מתחיל לדמם מאוד, כולל גם ערום ואלימות קיצונית. הדמות הראשית הולכת למרחקים ארוכים, וגם אם לא השתכנעתי באהבה הזאת, משהו במחויבות שלו למצוא אותה (ובהשאלה – במחויבות של הבמאי לז'אנר שבו הוא פועל) בכל זאת מדביק אותי גם באולם.

אז כן, זה סרט טראש, ולא מאוד מוצלח, אבל משהו שם בכל זאת עובד.

איתן ווייץ

ניתן ליצור איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה