כל מה שתרצה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Tutto Quello Che Vuoi)

חוויה קצת משונה היתה לי הצפיה בסרט הזה. מצד אחד, הלכתי לסרט עם ציפיות מינימליות. הרי מדובר בסוג של סרט נוסחתי, סיפור על קשר בין בחור צעיר לבין איש מבוגר. במהלך הקשר הזה ילמד הנער משהו יקר ערך על החיים. פפפ…היו כבר לא מעט סרטים כאלו, ושום דבר ממה שמעתי על הסרט הזה לא גרם לי להאמין שמדובר בסוג של רענון לנוסחה ישנה. ויותר מכך: מצפיה בסרט מתברר שבאמת אין בו יותר מדי שאר רוח, ומה שחשבתי שאני הולך לקבל הוא אכן עיקר הסרט. ומצד שני, כשמגיעים לסוף הסרט, יש בו בכל זאת משהו. סוג של רגש בכל זאת עובר שם, מהמסך אל הנשמה שלי. משהו בכל זאת עובד בסרט הזה, למרות הכל.

אני יכול לבוא בלא מעט טענות לסרט הזה: הרי יש כאן הנחת היסודות לסיפור הזה, אבל היסודות רעועים. בתחילת הסרט יש סצינה מאוד אינטנסיבית של אהבה בין הגיבור הצעיר לבין אמא של אחד מהחברים שלו. יש כאן תשוקה סוערת, ו…הסיפור הזה נזנח כמעט לחלוטין במהלך כל הסרט. יש בעיות בבית. האבא מסתובב עם אשה צעירה יותר, וזרה (האמא נפטרה מזמן). יש כאן חומר לדרמה משפחתית סוערת. האבא הוא שמציע את העבודה הזמנית הזו, לטפל באיש המבוגר הזה, ו…גם את האבא הזה כמעט ולא רואים בהמשך הסרט. ויש בחורה נוספת, וגם היא מופיעה רק מעט.

ובכלל, גיבור הסרט, בשיתוף עם חבריו הבטלנים, הם לא ממש מהווים איזשהו גורם סימפטי שאני ארצה לעקוב אחרים סרט שלם. הם לא בוטים במיוחד, או רעים במיוחד, או כל דבר אחר במיוחד. הדמויות כאן בעיקר חסרות תשוקה אמיתית למשהו (חוץ מהתשוקה לאותה אישה, שכאמור, נזנחת ונעלמת מהסיפור). אז למה, לעזאזל, אני צריך לעקוב אחרי הדמויות האלו במשך קרוב לשעתיים?

אבל, איכשהו, הסרט הזה, דווקא בגלל שהוא די נמנע מסנטימנטליות, די נמנע מללחוץ על בלוטות הרגש, דווקא בגלל זה משהו אצלי זז כשהסרט מגיע לסוף המסע. משהו בקשיחות שבה הבמאי ניגש לסיפור איכשהו עובד בסוף. הרי כל מה שהסרט מבקש ללמד אותנו, בסופו של דבר, הוא דרך ארץ. בקצב איטי אבל אנושי, הסרט מנסה לבקש להראות לנו שבתוך כל הגסות היומיומית, אם נדע למצוא נימוס, דרך ארץ, דרך להתייחס לזולת בכבוד, דווקא אז נקבל את הדברים שלא חשבנו שנוכל לקבל. כבוד הדדי. אהבה. קסם שביום-יום אנחנו רק לועגים לו, אבל בעצם מתאווים אליו.

והסרט מוביל אותי דרך האיש המבוגר למסע כמעט בעל כורחי. כן, החבר'ה האלו כלומניקים חסרי מנוח, אבל כשהם רואים אדם זקן, הם בכל זאת נותנים לו סוג של כבוד. הם מתכננים לגנוב ממנו, אבל לא בברוטליות חסרת סבלנות. ואז הם לוקחים אותו למסע אחרון, מסע שהופך למחווה יפהפיה אחרונה לפני המוות (וכן, איטליה יפה בסרט הזה, דרך עיניהם של הצעירים האלו). והמחווה הזו משנה משהו גם בצעיר הגס וחבריו. וגם בי.

ולמרות שכאילו הסרט הזה היה צריך לדחות אותי, משהו שם מושך אותי פנימה, למרות החסרונות שלו, וכשמגיע הסוף אני מבין שבכל זאת משהו באנשים האלו מרגש אותי. הם לומדים דרך ארץ. ואני מכבד אותם גם כן. לא סרט גדול או זכיר בכלל, אבל חוויה נעימה בסך הכל בבתי הקולנוע עכשיו.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

2 מחשבות על “כל מה שתרצה: הביקורת

  1. היי איתן. גם אני ראיתי את הסרט אתמול ונהניתי.
    גם אני יצאתי בתחושה שעבר כאן רגש מעבר לסרט נוסחתי רגיל. במחשבה נוספת נראה לי שלא במקרה. הסרט מטפל בנושאים שהועלו בעדינות ובמחשבה, מבלי ל"האכיל אותנו בכפית", ותוך שמירה על יחסי הבחור והזקן כנושא המרכזי. למשל:
    עניין התשוקה לאימו המבוגרת של החבר דווקא לא נזנחה. היא כן מופיעה לאורך הסרט במינון עדין (מאחר שבכל זאת לא היא מרכז העניין כאן), והיא אולי מרמזת למחסור וכמיהה לאהבת אם שאיננה. בתום המסע, לאחר שנוצר לנער קשר משמעותי וחם עם המשורר המבוגר, ועבר תהליך מסויים של התבגרות, הוא יכול כבר להרפות מההזדקקות הזאת, ולבחור באהבה חדשה יותר "מתאימה".
    גם בעניין האב – הוא לא נראה הרבה, כי מבחינת הבחור הצעיר לאביו אין כרגע תפקיד חשוב בחייו. הוא לא מרגיש קרוב אליו, הוא לא מכיר בחשיבותו ומשמעותו לחייו, ואם כבר יש רגש אז הוא של כעס ועצבים עליו ועל "האם החורגת" שמטרידים אותו בבטלתו. את אהבתו (שתמיד כן היתה קיימת) הוא יביע באמירת אגב רק בתום המסע.
    להנאה מהסרט תורמים גם המשחק הטוב והאמין של גיבוריו וכמובן השפה האיטלקית 🙂

  2. סרט מופלא, מלא הומור קסם ואהבת אדם, עשיר בתובנות שניזונות מהחיבור המתבקש בין התסריט החכם המבוצע לעילא לכל כך הרבה רבדים במציאות חיינו עבר הווה עתיד וזכרון מתמיד. אל תחמיצו

כתיבת תגובה