האדם הגרוע בעולם: הביקורת

(שם הסרט במקור: Verdens Verste Menneske)

חתיכת חיים הסרט הזה. חתיכת חיים.

השנה יצא לי להיות בחופשה בנורבגיה. פעמיים. וזה יותר מחופש קטן (=חופשה). "האדם הגרוע בעולם" הוא סרט מנורבגיה שמראה מה זה חופש אמיתי. היכולת לזרום עם החיים לאן שהם לוקחים אותך מבלי לפחד. בלי הצורך ללכת לעבודה, וללמוד מקצוע, ולפתח קריירה, ולהתחתן, ולעשות ילדים, ולהקים משפחה. בלי הצורך ללכת באיזשהו מסלול מקובל שבו כולם הולכים.גיבורת הסרט, יולי, אישה בגיל ה-20 פלוס – 30 מינוס לא יודעת מה היא רוצה לעשות בחיים. בתחילת הסרט זה כמעט קומי. עוברת מלימודים במקצוע אחד ללימודים במקצוע אחר. מגבר אחד לאחר. אבל מהר מאוד הסרט הזה, באדיבות השחקנית הממש מצוינת רנאטה ראינסיבה, מציג גרסה נטורליסטית לגמרי של חיים חופשיים. אישה שזורמת עם החיים לאן שהם לוקחים אותה מבלי לדאוג יותר מדי. נכנסת למסיבה לא מוזמנת, וזה מביא לה הרפתקה מרגשת ולא צפויה. כן, היא רוצה ילדים, אבל לא עכשיו. מתישהו בעתיד. היא רוצה להרגיש, לא לחשוב יותר מדי.

אבל החיים מתערבים בשלב מסוים. לקראת סוף הסרט מישהו חולה, ומישהי תיכנס למצב שבו היא חייבת לקחת החלטה. החיים, באיזשהו שלב, מחליטים בשבילך. החיים, באיזשהו שלב, מחייבים אותך להתבגר. אבל אז את מגיעה לשלב הזה של החיים הרבה יותר מוכנה. עם סט של התנסויות שכבר עברת, וגם אם את מתלבטת, יש לך כלים להחליט. ואז את מתבגרת באמת.

ויואכים טרייר מביים כאן סרט שמצד אחד הוא אכן נטורליסטי, עם שיחות בין בני זוג ובין אנשים בכלל שאכן מכניסות אותי אל עולם חי ומרתק, ובתוך העולם המאוד מציאותי יש התרגשויות מיוחדות, בצורת וויס-אובר שלפעמים משלים פערים, ולפעמים כאילו חוזר על מה שממילא נאמר, עם פריז פריים מרגש, סצנת הזיה מסחררת, מקום שבו הסרט הולך רגע אחורה בזמן כדי להפגיש 2 דמויות בזמן מאוד ספציפי בחייהן, ועוד כמה המצאות בימוי מגוונות. עולם של דיאלוגים כתובים ומשוחקים נהדר שיוצר סביבה שאני מתחבר אליה באופן בלתי אמצעי נחווה על ידי כעולם רגיל לגמרי, וגם ייחודי מאוד. באוסלו, ובנורבגיה בכלל, "האדם הגרוע בעולם" הוא סרט על חיים שמאפשרים חופש טוטלי להרגיש את החיים עד לרגע שבו כל אחד לחוד מרגיש שהוא חייב להתבגר – ואז הוא או היא אכן עושים את ההחלטה ומתחילים לחיות כמו מבוגר/ת שבאמת יודע/ת מה זה לחיות. ראיתי את הסרט לראשונה לפני כשנה, ומאוד אהבתי אותו. לאחרונה, ואחרי שביקרתי בעיר אוסלו, העיר שמארחת את גיבורת הסרט ואת חבריה, צפיתי בסרט הזה שוב, ואהבתי אותו אף יותר. סרט נהדר ויפהפה, "האדם הגרוע בעולם".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “האדם הגרוע בעולם: הביקורת

  1. איתן אתה שועל אמיתי, נסעת לאוסלו ולא סיפרת לי….חזרתי משם לפני שבוע וגם ביקרתי בשלושה או ארבעה מאתרי הצילום של הסרט הנפלא הזה [כולל בית הקפה APENT] בשכונה החדשה ליד האופרה. סרט מרגש ומיוחד.

כתיבת תגובה