פסטיבל חיפה 2022: פאקינג בורנהולם

(שם הסרט במקור: Fucking Bornholm)

הורות לא מגיעה עם ספר הדרכהכלומר, כן, יש המון מדריכי הורות. איך לקלח את התינוק, איך לחתל, וכו'. עניינים טכניים. אבל מה עושים כשהילד עובר טראומה? איך מטפלים בכאב הזה? בבלבול? שלו? שלך?

"פאקינג בורנהולם" הוא הסרט המושלם להתחיל איתו פסטיבל קולנוע. הוא רחוק משלמות, אבל הוא מרתק, דן בנושא אוניברסלי שנוגע לרבים מאיתנו, וגם ברגעיו הפחות הטובים יש בו שחקנית אחת מעולה שמחזיקה את הסרט על כתפיה בגבורה.

"פאקינג בורנהולם" הוא סרט פולני, אבל הוא מתרחש כמעט כולו באתר נופש דני, בורנהולם. כלומר, הוא מרחיק את הסיטואציה הבסיסית שלו משגרת החיים הרגילה. שם אותה מתחת לזכוכית מגדלת בסוג של מעבדת ניסויים. לדעתי זאת הנחת יסוד שגויה. אם הגילוי לגבי הילד, הגילוי שעומד במרכז הסרט ומניע את העלילה, אם הוא היה מתרחש בתוך המולת החיים, והעבודה, והמשכנתא, והשכנים המעצבנים, וכל השיט הזה, הלחץ המתגבר על הדמות הראשית היה הופך את הדרמה להרבה יותר לוחצת ואפקטיבית.

גם העריכה לא מספיק מהודקת. אמנם הסרט לוקח את הזמן להכיר לנו את הדמויות לפני האירוע המחולל, כך שאנחנו כבר מושקעים רגשית בחיים של כולם כשקורה מה שקורה, אבל התסריט לא מספק מספיק מכשולים דרמטיים לדמויות כדי להתמודד עם המשבר. יש רווח קצת גדול מדי בין שלבי הסיפור, וכשהחלק המרכזי בסיפור נגמר והסרט ממשיך הלאה אל אלמנטים נראטיבים אחרים, התוצאה היא סרט לא הומוגני שקצת מתפזר ליותר מדי כיוונים שונים.

אבל אגניישקה גרוצ'ובסקה. זה השם של השחקנית הראשית. מרגע שהיא מקבלת את הבשורה היא מתחילה לפקפק בערכה כאם. ערכה כאדם. והיא כל כך טובה בדרך שבה היא סוחפת אותי אל מערבולת הרגשות שעוברת עליה. 

ילדים הם הרבה יותר חכמים ממה שאנחנו נותנים להם קרדיט. הם לומדים, אינסטינקטיבית, על פי ראייה. הם מסתכלים עלינו (המבוגרים. בעיקר על ההורים) ועושים כמונו. מיה, האישה במרכז הסרט (בגילומה הנהדר של גרוצ'ובסקה) לומדת במהלך הסרט שהיא לא מושלמת, והתהליך שהיא עוברת הוא לחבק גם את פגמיה. האנושיות של כל אדם בנויה מסך הפגמים של כל אחד ואחת, וכך גם האימא אינה מושלמת, ובקבלתה את כל החלקים הטובים יותר ופחות בעצמה היא תלמד להיות אימא טובה יותר. אדם טוב יותר. ו"פאקינג בורנהולם" יודע להראות את התהליך הזה שעובר על גיבורת הסרט בצורה מרגשת ומרתקת.

"פאקינג בורנהולם" הוא סרט חכם ויפה, גם אם לא חף מפגמים. 

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

 

כתיבת תגובה