פסטיבל חיפה 2017: הנער מצ'אמברה

(שם הסרט במקור: A Ciambra)

זה הסרט שאיטליה שולחת לאוסקר השנה. הערכה שלי: אין לו סיכוי.

לא בגלל שהוא רע. הוא לא. יש ב"הנער מצ'אמברה" קולנוע די מרשים. אוסף של נון אקטורס שמשחקים דמויות מהחיים ועושים את זה מצוין. צילום סוחף בסטדי-קאם, עם הרבה אנרגיה ותנועה. עבודת בימוי יפה שיודעת לשלב תמונה, מוסיקה, ופס קול בצורה מאוד אפקטיבית. וזה גם סרט שיש בו מחויבות חברתית מעוררת הערכה. יש הרבה מה להעריך בסרט הזה.

רק של"נער מצ'אמברה" אין ממש תסריט. יש מצב נתון – גיבור הסרט, נער פשוט ממוצא צועני, מבקש להיות הגבר בבית, עכשיו כשאבא והאח הגדול בכלא. אז הוא מתחיל לגנוב. ועוד קצת לגנוב. הוא מוצא דרכים מקוריות להנדס את מעשי השודים שלו, אבל אין ממש הדרגתיות ותעוזה הולכת וגוברת במעשי השוד. בשלב מסוים הסרט הזה מתחיל לחזור על עצמו. אז עוד מעשה שוד, ועוד קטע פולקלור, ועוד נסיון להתחיל עם הבחורה שהוא רוצה תוך כדי ריקוד בדיסקוטק, ועוד קטעי נערים מעשנים ושותים, ועוד שוד, ועוד שיחה עם החבר שלו מהמוצא האפריקאי, שגם עוזר לו בגניבות, ועוד ויכוח משפחתי, וחוזר חלילה. הסרט הזה מלא וגדוש בהרבה מאותו הדבר. ובאיזשהו שלב הסרט נכנס לסטגנציה, ומתחיל אפילו לשעמם.

אחרי שעה וחצי (מתוך שעתיים של סרט) נזכר התסריטאי שצריך קונפליקט מוסרי כדי להניע עלילה, אז הוא יוצר אחד. אם ההחלטה הזו שעל גיבור הסרט לקבל היתה מגיעה בהתחלת הסרט ומשמשת מנוע לדרמה שכאן, אז היה סרט הרבה יותר סוחף רגשית. אבל הקונפליקט הזה מגיע מאוד מאוחר בסרט, כשכבר הייתי מותש ועייף. וגם הקונפליקט עצמו לא נמשך יותר מדי זמן.

"הנער מצ'אמברה" הוא יותר סרט שמסתכל מהצד על החיים של האנשים בתחתית של התחתית של הסולם החברתי. בעשירון הכי הכי תחתון. בתיהם בנויים טלאים-טלאים. המשטרה מבקרת שם באופן קבוע. יש שם הרבה ילדים, והם שותים ומעשנים מגיל צעיר מאוד. זאת הנורמה שם. והם לרוב לא ממש עובדים, אז הם מתקיימים מגניבות קטנות יותר או פחות. החלק הזה של הסרט מרשים מאוד, מסתכל באמפטיה גדולה על האנשים האלו, ונותן לי להרגיש את החיים של הצועני בדרום איטליה בצורה מאוד ישירה (אפילו השפה המדוברת בסרט היא לא איטלקית, אלא ניב מאוד ספיציפי). אבל הסרט בעצם מתרכז בדמות אחת שכמו לוקחת אותי לסיור בקהילה הזאת, ולדמות הזאת אין חוט דרמטי שישאיר את העניין שלי בסרט לאורך השעתיים שבהן הוא נמשך, ולכן באיזשהו שלב התחלתי לאבד עניין. ורק לקראת הסוף החליט התסריטאי כן לספר סיפור דרמטי, אבל זה מאוחר מדי, וגם שם העניינים לאים.

סרט די מעניין, "הנער מצ'אמברה", רק שהוא הרבה יותר מדי ארוך, וחסר בו מומנטום דרמטי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה