פסטיבל ברלין 2016: השקרים של השולטים

(שם הסרט במקור: Die Lügen der Sieger)

הון-שלטון-עולם תחתון, הגרסה הגרמנית.

במסגרת הקרנות האקדמיה הגרמנית המתקיימות תחת המטריה של פסטיבל ברלין, ראיתי עוד שני סרטים, בנוסף לקומדיה ההיא על היטלר. על אחד מהם אני לא מעוניין להרחיב את הדיבור (סרט נורא שנקרא LENALOVE, שמטפל בסנסציוניות נטולת רגישות בנושא החשוב של התעללויות של בני נוער בחבריהם ברשתות החברתיות), אבל על השני אני אכתוב כמה מילים, כי למרות שהוא בינוני למדי, אולי בכל זאת הוא יוקרן כאן מתישהו.

lugen der siegerכי כריסטוף הוכהאוסלר, הבמאי, כבר ביים לפני כמה שנים סרט שהוקרן בישראל, בפסטיבל חיפה, ואפילו הופץ כאן מסחרית לתקופה קצרה ("העיר שמתחת"). להרגשתי, ההוכהאוסלר הזה הוא סוג של חיקוי לא כל כך מוצלח של במאי גרמני אחר שאני אוהב הרבה יותר, כריסטיאן פצולד. כמו פצולד, גם הוכהאוסלר מביים באלגנטיות ובשקט, אבל אין לו את התובנה ואת הרגישות של הבמאי הגרמני הבכיר יותר. וכך, כמו בסרטו הקודם, יוצר הוכהאוסלר סרט עם חומרים מעניינים, אבל הסרט פשוט לא מספיק טוב.

כי לוקח ל"שקרים של השולטים" בערך רבע שעה עד שהוא מתחיל. כל האקספוזיציה הזו להמשיך לקרוא

פסטיבל ברלין 2016: הוא חזר

(שם הסרט במקור: Er ist Wieder Da)

אז פסטיבל ברלין בעצם הסתיים. טקס חלוקת הפרסים התקיים אתמול. אף אחד מהסרטים שבאמת אהבתי לא זכה, אבל זו דרכם של פסטיבלים. זה לא אומר שלא נשמע על הסרטים האלו בהמשך. לפסטיבל יש עוד יום אחד אקסטרא, אבל אני כבר חזרתי לארץ. עם זאת, יש לי באמתחת עוד השלמת פערים קטנה מהפסטיבל, עוד שני סרטים שראיתי במסגרתו, עליהם אני אפרסם פוסטים היום. שני הסרטים נצפו במסגרת צדדית של הפסטיבל, לאחד מהם יש נגיעה ישירה לחיים שלנו כיהודים וכשישראלים.

פסטיבל ברלין מקדיש מסגרת אחת לסרטים גרמנים. המסגרת מתקראת "Lola at the Berlinale". לולה, להזכירכם, הוא שמו של הפרס שהאקדמיה הגרמנית מעניקה לסרט הטוב ביותר לטעמה. פרסי האקדמיה הגרמנית לקולנוע מחולקים בכל שנה באביב, וכך, בעצם, משמשת המסגרת הזו בפסטיבל סוג של מקבילה להקרנות האקדמיה הישראלית. ההקרנות האלו אינן פתוחות לקהל הרחב, ומוזמנים אליהן רק חברי האקדמיה הגרמנית בעלי זכות בחירה, ועיתונאים וקניינים מרחבי העולם.

כשראיתי שמתוכננת הקרנה של הסרט הזה, "הוא חזר", ידעתי שאני חייב לראות אותו. הרי שמעתי עליו כבר הרבה זמן. הסרט הזה הוא קומדיה גרמנית על היטלר. מבוסס על ספר מצליח, הסרט הזה גם הוא הצליח בקופות בגרמניה, וגרף כבר למעלה מ-21 מיליון דולר רק בגרמניה. אז איך הסרט?

er ist wieder daמצחיק. מעורר מחשבה. אבל גם להמשיך לקרוא