פרסי אופיר 2013: הורה 79'

אתמוך הוקרן במסגרת התחרות הראשית של פסטיבל ירושלים הסרט "הורה 79'" של אלי כהן. אני ראיתי את הסרט לפני כשבוע בהקרנות האקדמיה. יהיה מעניין לעקוב אחרי התגובה הביקורתית לסרט. לפני שנה היה זה דובר קוסשוילי עם סרט מאוד לא טוב שנקרא "רווקה פלוס". להרגשתי הביקורת עשתה לו הנחה, כי, בכל זאת, זה האיש מאחורי "חתונה מאוחרת". והנה מגיע "הורה 79'" של אלי כהן, האיש שביים את "הקיץ של אביה". האם גם הפעם הביקורת תעשה לו הנחה? כי גם הפעם מדובר בסרט מאוד מאוד לא טוב (אם כי לא מגעיל ודוחה כמו "רווקה פלוס"). אני בעד לשבח כשצריך, ולכסח כשצריך. למי שעשה את "הורה 79'" מגיעות מכות (וירטואליות, כמובן).

יש סרטים שלוקחים החלטות אסטרטגיות כל כך קריטיות שממוטטות את הסרט כולו. אלי כהן רצה לעשות סרט שבא מאהבה לתרבות ריקודי העם הישראלית. אז הוא רקח סיפור על להקה שמתאחדת מחדש וכל הסודות והשקרים שיוצאים מחדש. אבל הוא טעה שבחר לתפקידים הראשיים רקדנים.

מתוך "הורה 79'"

מתוך "הורה 79'". צילום: דני שניאור

אתה יכול ללמד שחקנים לרקוד. זאת העבודה שלהם. שחקן, מעצם היותו שחקן, צריך לשכנע אותי שהוא רופא/ טייס/ רקדן. הוא יעשה את התחקיר הדרוש ואת האימונים הנחוצים.שחקן יכול אפילו לעשות מחנה אימונים מרוכז, לרקוד בסרט, ואפילו לזכות באוסקר (ע"ע נטלי פורטמן ב"ברבור שחור")

אתה לא יכול ללמד רקדן להיות שחקן. כל אחד בסרט מייצג סיפור מסוים. דמות מסוימת עם חיים משלה מלבד הריקוד עצמו. אבל הנון-אקטורס האלו אכן לא שחקנים. אני לא מאמין לשום מילה שיוצאת להם מהפה.  אני לא יכול להאמין לשניה אחת בסרט. לשום חצי קונפליקט של הדמויות. לשום דמות.

הדיאלוגים נאמרים בצורה מגוחכת. וכבר מיד בהתחלה הסרט לא סוחב. "הורה 79'" זאת תאונת דרכים קולנועית. וזה בולט במיוחד על רקע הופעות האורח הקצרות והמצוינות של גילה אלמגור (שבמידה מסוימת חייבת חלק גדול מהקריירה שלה, ואולי אפילו את החיים שלה,  לאלי כהן, שביים אותה ב"קיץ של אביה"), נתן דטנר, וגם יוסי גרבר בסצינה אחת. השחקנים עושים את העבודה שלהם. הנון-אקטורס אר נוט אקטינג.

אז זה מיותר לדבר על תסריט, וצילום, ועריכה, וכל השאר. ההחלטה לקחת רקדנים במקום שחקנים שיובילו את הסרט הרסה את כל הפרויקט. טוטאל-לוס.

אז אם אתם רוצים לראות סרט המתרפק על ארץ ישראל הישנה והטובה שהוא גם סרט טוב, שכתוב טוב ומשוחק נפלא, ולפיכך מרגש מאוד, אנא השיגו לכם עותק של "זולגות הדמעות מעצמן" של איתן גרין. "הורה 79'" הוא לא סרט קולנוע. לכל היותר הוא סרט מתנ"סים.

עוד הקרנה של "הורה 79'" (למי שממש חייב): הבוקר ב-11:45.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

7 מחשבות על “פרסי אופיר 2013: הורה 79'

  1. טוב, ראשית, לדעתי "רווקה פלוס" הוא סרט מתועב ומזוהם שאין שום סיבה להשוות ל"הורה 79" – סרט בעייתי, אבל לפחות נעשה מכוונה טובה.
    אני מסכים שזה סרט מאוד בעייתי – מעבר למשחק גם כל מה שקשור בהיבטים הטכניים, איך לומר בעדינות, חובבני מאוד. לקח לי כרבע שעה להבין לאיזה סוג סרט נכנסתי. וכשכצופה, אתה מחליט "לעגל פינות" עם הבעיות של הסרט, אפשר למצוא בו חן מסויים, בעיקר בחצי השני.
    כן, מפליא לראות במאי חשוב ומוכשר כאלי כהן מביים סרט כזה וזאת עוד הוכחה שמגבלות תקציב גם פוגעות בתוצאה [לפעמים התחושה היא שלא היה מספיק זמן לעשות "טייק" כמו שצריך והמשיכו לצלם הלאה] ובכל זאת, עם שיווק נכון ["יונייטד קינג" אם אני זוכר נכון], לקהל בגיל הרלוונטי, יש כאן פוטנציאל לסרט שיביא לא מעט קהל לקופות. למרות כל המכשולים בדרך, אפשר בהחלט להנות מהסרט הזה.

  2. מסכים בהחלט אם אורי, כבר בערך בדקה השלישית לסרט (בדיזולב הנוראי) הבנתי לאן הגעתי, אבל זה פשוט סרט כל-כך כיפי אם כל כך הרבה אהבה וחן, שניתן לסלוח על רוב ההפשלות.

  3. זה סרט מצוין! החריקות במשחק ובהפקה "נעלמות" די מהר מכיוון שהן עקביות והופכות בעצם לשפת הסרט. העדינות, האנושיות ושמחת החיים של הדמויות והיוצרים מייצרות סרט מרגש ומיוחד, בטח על רקע נוף הסרטים היהירים או הנכים רגשית שהקולנוע הישראלי משופע בהם.

  4. ראשית חייב להתוודות שאני אחד מהמשחקים בסרט שאינו שחק מקצועי(ולא סתם כתבתי-"משחקים), אך אני רקדן מקצועי בעבר ומכאן הערתי למבקר, שביקורתו העקרית היא על בחירת רקדנים והפיכתם הכושלת לשחקנים, שנהפוך הוא! לא ניתן להפוך או ללמד שחקן מבוגר לרקוד, בילתי אפשרי!! אך רבים הם השחקנים שהחלו לשחק על המסך, ללא לימודי משחק, וחלקם הצליח מאד! (לדוגמה רננה רז) אך אין דוגמה לשחקן, שתוך שנתיים של לימוד וסדנאות יוכל לעלות ולהופיע מעל במת מחול מקצועית!! ולגבי שאר הביקורת, קטונתי, אך נראה שלא הייתה כזו…

  5. ואני כן אהבתי את הסרט,וכמוני עוד רבים..שמחאו כפיים, שבחו ופרגנו בסיומו של הסרט.לא כל מבקר קולנוע יכול לראות הכל ולאהוב את מה שאחרים אוהבים.

  6. ואני נהניתי .למרות שחלק מהדברים שקטלו נכונים.אז מה האם המטרה איננה לעניין?

  7. סרט קליל וכייפי, מוזיקה נפלאה, מתאים מאד להעביר ערב של הנאה.

כתיבת תגובה