פסטיבל ברלין 2016: 24 שבועות

(שם הסרט במקור: 24Wochen)

את הסרט הזה ראיתי שלשום, ובינתיים, מכל הסרטים שראיתי כאן בברלין, זה הסרט שהכי הולך איתי. הכי נשאר איתי. זאת חוויה רגשית חזקה מאוד, שקשה להתנער ממנה, גם כמה ימים לאחר הצפיה בסרט. אני חושב שראיתי בסרט הזה את הזוכה בפרס השחקנית של הפסטיבל. ושל האקדמיה הגרמנית, לכשהסרט הזה יצא לאקרנים כאן בגרמניה. ושל האקדמיה האירופית, ובכלל.

ולא רק זה. מדובר בעבודת בימוי נהדרת, שנתמכת במשחק מצוין (לא רק של השחקנית הראשית), צילום חכם, ובכלל, בסרט מרגש מאוד ומגרה מחשבה.

ולא רק זה. מדובר בכלל בסרט בעל פוטנציאל לעורר דיון ציבורי נרחב.

הסיפור הוא כזה: אשה צעירה, קומיקאית, חיה עם בן זוגה והילד המשותף שלהם. היא נכנסת להריון, ובבדיקת האולטרה-סאונד מתגלה שהילד שעדיין לא נולד יסבול מתסמונת דאון. לאחר מכן נודע להם שלילוד שטרם נולד יש גם בעיה בלב, ומעבר לבעיות שעדיין אין לבני הזוג מושג איך להתמודד איתן, יהיה גם צורך לנתח את התינוק לכשיוולד.

אז השאלה היא: להפיל או לא להפיל?

24wochenוגם לאחר שההחלטה נפלה להמשיך את ההריון, מסתבר שבגרמניה יש אפשרות להפסיק הריון גם לאחר 24 שבועות (שישה חודשים). האם בכל זאת להמשיך את ההריון?

נשמע, על פניו, כמו סוחט דמעות מקצועי וחסר רחמים. "24 שבועות" הוא הכל חוץ מזה. למעשה, הוא מרגש דווקא בגלל שהוא נשאר קרוב לאדמה. קרוב לדמויות שלו. רוב הסרט מצולם על סטדי קאם, ורוב הסרט שומר על גודל פריים קרוב לקלוז-אפ. התמונה כמעט ולא נפתחת. הסרט מתרחש בסביבה אורבנית, אבל אין לי מושג באיזו עיר בגרמניה. כמו כן, הסרט לעולם לא יוצא מדעתו. כמעט כל הסצינות בנויות מדיאלוגים שקטים, שבהם כל הכאב מובע, אבל כמעט ללא צעקות, ללא דרמות גדולות. הסרט כמעט מופנם, והדיון שהוא מקיים הוא דיון רציני, מבלי להתלהם. כן, יש סצינות מרגשות מאוד, יש שיאים דרמטיים, אבל הם מגיעים מלמטה, מתוך הנפש, ולא בהנחתה מלמעלה, של הבמאית או של התסריטאים.

הגישה הבימויית האנושית כל כך, הקרובה כל כך לדמויות, מכניסה אותי מתחת לעור של הדמות הזו, האשה הזו שנמצאת במצב בלתי אפשרי. וכאן נכנסת לסיפור יוליה ינטש. השחקנית הזו עושה תפקיד בלתי אפשרי, ויכולה לו. הרי כל בחירה שהיא תעשה תהיה הנכונה (הרי אנשים בעלי תסמונת דאון מצליחים לחיות בסופו של דבר בצורה מספקת אם הם מקבלים את ההדרכה הראויה), וכל בחירה שהיא תעשה תהיה הלא נכונה (כי מה היא יודעת על טיפול באנשים שכאלה, ואיך היא תוכל להמשיך לעבוד ולגדל ילדים? זה קשה גם ככה, אז עם ילדים עם מוגבלויות?). ראיתי את יוליה ינטש בסרטים בעבר. היא היתה הנערה הנחושה שתעשה כל מה שצריך כדי להשיג את מה שהיא רוצה. אבל הפעם היא מפגינה משחק מבוגר יותר, מנוסה יותר, של אחת שלא צריכה להוכיח את עצמה, ודווקא בגלל זה היא מגיעה אלי. כל הגישה של הסרט הזה היא נטורליסטית, ויוליה ינטש מכניסה את עצמה לאט לאט למצב הבלתי אפשרי של הדמות הזו, והיא אמינה לגמרי. היא נמצאת בלחץ איום ונורא, אבל היא מחזיקה את עצמה, מראה את החיים היומיומיים שלה בלי לצאת מהכלים (למרות שלפעמים חייבים פשוט לצעוק את הנשמה, וגם הסצינה הזו נמצאת בסרט, כי…חייבים). כל הצדדים של הדמות הזו בחיים הרגילים שמציבים בפניה בחירה מאוד לא רגילה – הכל בהופעה של יוליה ינטש. וגם ביארנה מאדל בתפקיד בן הזוג מוסיף לרוגע שעל פני השטח, וגם הוא מפגין את הלחץ העצום שמתחת לפני השטח. והבימוי הסבלני, עם הפסקות לנשום (בצורת מונטאז'ים מהילדות ומוסיקה שקטה) – הכל מטופל כאן בצורה בוגרת, נוגעת ללב בצורה בלתי רגילה, וכזו שגם משאירה משקל ניכר אחרי הצפיה, וגם מגרה את המחשבה. סרט מרתק ומאוד מרגש.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “פסטיבל ברלין 2016: 24 שבועות

  1. איתן שלום
    רציתי לשאול אותך על שלושה סרטים ישראליים, אם אתה יודע מתי הם אמורים לצאת
    המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה
    ההר (הפקה ישראלית דנית)
    הפורצת

    אני הצטלמתי לשניים הראשונים לפני שנתיים ולפורצת לפני שנה. ומאז בכל פעם שאני
    מחפש עליהם משהו בגוגל,המקום היחידי שאני מגיע אליו זה הפוסטים שלך…

    תודה,דני
    ——————
    איתן לדני: לגבי "ההר" – אני מעריך שדי בקרוב, באיזור חודש מאי. בגלל שאני בברלין אני הפסדתי את הקרנת הבכורה שלו בסינמטק הרצליה בשבוע שעבר.
    לגבי השניים האחרים: באמת שאין לי מושג, אבל אני מעריך שמכיוון שהם צולמו לפני הרבה זמן, הם כבר יהיו מוכנים לפסטיבל קאן (הפורצת, הגר בן אשר כבר הציגה שם את "הנותנת", אז אני מעריך שגם זה יהיה שם) ולירושלים (ינקלובה).

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s